Humlepellets fra frysen?

IM

 
Hei,

Tenkte å sette et brygg i morgen. Har Cascade humlepellets i fryseren fra i sommer. Åpnet pakken i slutten av juli, pakket sammen og frøs ned det jeg ikke brukte (tok en brødpose rundt originalposen). Så 4 måneder i fryseren sånn ca.

Har tatt den opp og luktet på den, og synes det luktet som jeg husker den gjorde i sommer. Men jeg er fersk på dette her, så jeg har ikke noen spesielt utviklet nese for slikt ennå. Den lukter ihvertfall ikke vondt på noen måte.

Er det safe og greit å bruke denne? Tenkte å lage en humlete, som jeg tilsette et Coopers-sett.

Hva er evt. det verste som kan skje?
- Er det at humlen mister litt "piff" slik at man bare må bruke litt mer?
- Eller kan det at den ikke er helt fersk gi en slags usmak på ølet?
 
Då du kjøpte pelletsa var humla truleg 1-2 år allereie då. Humle held seg fint over fleire år, så lenge det er luftett og nedfryst. Sjølv pressar eg pakkane for luft og teipar igjen med gaffa.
 
Ok. Den er jo ikke akkurat vakuumpakket, så noe oksygen var det jo der da jeg lukket den. Men jeg rullet sammen posen den kom i, og så dro jeg en brødpose rundt på utsiden som jeg slo knute på. Så noenlunde tett ja.

Da satser jeg på at dette er grei skuring
 
Humlefarmar Bosnar i Slovenia seier at humlepellets held seg i 5 år, då vakuumpakka i kjøleskap. Noko alfasyretap må ein pårekne. Blomst er visst betrakteleg mindre haldbart.
 
Tilbake
Topp