Humlepellets knust til pulver ved levering - gjør det noe?

Hei!

Fikk noe humlepelets levert fra Petit i dag. Dvs, det er ikke pellets lengre - det er støv. Er dette noe problem?

Regner med at kvaliteten forringes ganske fort i en slik tilstand... og det hjelper ikke på at de bare er levert i noen utette plastposer. Trodde Petit var seriøse jeg, men dette synes jeg var svakt.

Og et spørsmål om Wyeast Activator - er det riktig at posen skal være lett oppblåst ved levering, eller har det skjedd noe inni der?
 
Hehe :) Ja det kan godt hende, men da skal de ha mistet det noe helt voldsomt. Posene var pakket inne i en gjæringsdunk, som igjen lå pakket i en pappeske. Alt var sikret med bobleplast og lignende inne i dunken. Den ene posen innholdt 80% støv, den andre posen med pellets var fin. Jeg kan ikke skjønne annet en at den var slik da den ble sendt. Og posene som det hele var pakket i var ikke aromatette uansett hvordan en vrir og vender på det. Det luktet humle på hele postkontoret når jeg gikk :D

Det er mulig jeg bare er litt hysterisk her, men som den kaffeentusiasten jeg er, så er jeg opplært med at lukten nykvernet kaffe, er lukten av aromastoffer som forsvinner. Jeg regner med det vil være mye det samme med humle. Det må da koste forsvinnende lite å kjøpe noen plastbeholdere (ala apotekets større pille-"glass") i bulk for forsendelse av slikt. Eller aromatette poser som forsegles med varme. Så får man heller legge på en krone eller tre per 100g pellets.
 
Ring uansett og hør med Ola, han ordner opp det meste og er åpen konstruktiv kritikk, så ja, han er seriøs.
Pellets skal ikke være en pose med pulver, det vil trolig føre til raskere tap av kvalitet, ja. Vet jo ikke når dette har skjedd, da..
Enig i at det er forbedringspotensiale på ompakkingen av pellets, for at de skal holde seg enda bedre.
Han har vakumpakker, men burde hatt andre poser og bedre merking (Humletype, alfasyre, produksjonsår, opprinnelsesland).
Wyeastpakkene kan være litt oppblåste allerede når de kommer, uten at det har noe å si.
 
Tilbake
Topp