Humleplanter - sykdom og elendighet

Mine humleplanter har blitt angrepet av noe styggedom. Oppretter en egen tråd, siden det garantert er flere som lurer på tilsvarende ting.

Ok, mine planter da.
Edit: Er dette bladlus? Det regner fra toppen av planten, tror det er en blanding av bladlus og plantesaft. Blader og skiferheller er våte, klissete og blanke.
Tips til hva man kan bruke for å drepe svinepelsene?
 

Vedlegg

  • P1060094.jpg
    P1060094.jpg
    199,2 KB · Sett: 197
  • P1060095.jpg
    P1060095.jpg
    330,7 KB · Sett: 175
Sist redigert:
Har tidligere lest også at det funker med Zalo blanding. Bare vær klar over at det er en kortvarig løsning. (Vet ikke hvor lenge det holder, men skal jo være trygt å bruke)


/mtv
 
Jepp. Spylte i går kveld etter et regnskyll, de fleste blåste rett av.

Da er det jo like greit å legge seg til en liten rask spylerutine ifbm vanning. Mens jeg venter på at marihønene skal oppdage det regelrette buffet-bordet som står langs veggen.
 
Ein klassisk blanding mot bladlus er: 1 liter vatn, 2 ss grønnsåpe og 1 kork raudsprit. Fyll i sprayflaske og spray i veg! Såpa tar overflatespenningen til vatnet og gjer at lusa ikkje klarar å svømme oppå, og spriten tørkar ho ut og drep ho. Husk å plukke av dei mest angrepne blada.
 
Bor i leilighet så min plante er ikke av samme kaliber som over, men ganske fornøyd med størrelsen da jeg plantet en stikling i slutten av mai.

Men, en del av bladene har begynt å få noen tørre prikker. Er dette en slags sykdom (ala HMV), eller kan det bare skyldes for lite vann?
 

Vedlegg

  • image (1).jpeg
    image (1).jpeg
    438,3 KB · Sett: 62
  • image.jpeg
    image.jpeg
    387,9 KB · Sett: 54
plant et par hvitløksfedd og la dem spire.. det er en klassisk kur mot bladlus i rosebed mm. funker om ein kula
 
Tilbake
Topp