Humleposer/filter

Dere som har noen brygg på baken på denne; hva er erfaringen med humle rett i kjelen?

Brukte poser ved første brygg, men lurer litt på å droppe det ved neste. Skal brygge vestkyst på mandag, men er litt redd for at det skal tette seg til med så mye humle den skal ha..

Likevel - kokeren(filteret) må jo takle humle
 
Brygget noen år, aldri brukt humlepose. Har brygget vestkyst to ganger - ingen problem. Nb: trub i gjæringskaret er ikke farlig. Kjør på. Viktigste er: riktig type gjær, riktig mengde og rett gjæringstemperatur.
 
Fikk mye mer humleeffekt etter at jeg droppet poser. Brukte først humlepose, stusset litt, brukte så biab-pose men droppet det helt og.

Men hvis ting går tett så må du vel finne ut av utstyr/teknikk.
 
Skjønner - det var min følelse også.. Trub er jeg ikke så redd for, men om pumpa går tett med 100grader vørter så er det jo en anelse pes å fikse det..
 
hvorfor skal pumpa gå tett, min pumpe fra kjel til gjæringskar går tett når det er så lite vørt igjen i kokekjelen at det alikevel er tomt.
Brygget 0,1 år med humlepung og 15,9 uten, liker bare ikke og fikle med det som skal omtrent rett ned i gjæringskaret, infeksjons fare.
 
Tenkte bare at pumpa tetter seg om den suger inn masse trub på vei til gjæringskaret.

Infeksjonsfaren er jo ikke en issue her, vi snakker om humlepose i GF, og med full kok/flameout så desinfiseres den posen i vørteren.

Men enig med alle, så tror jeg forsøker uten!
 
Humle som haes i de siste minutter eller på 0 minutter blir jo ikke kokt noe serlig, så den bør da være bakteriefri.
 
Det er vel et poeng at filteret til GF skal gå litt tett av humlerester for å få en best mulig filtrering av vørteren når den kjøles ned og sendes til gjæringskaret. I tillegg til desinfisering av kjøleren, er det slik jeg forstår grunnen til at man skal sirkulere vørteren en liten stund før nedkjøling og pumping over til gjæringskar starter. Har ikke så mange brygg på samvittigheten, men har opplevd at det har tettet seg en gang. Skrapte da forsiktig på filteret med meskespaden for å få åpnet strømmen av vørter igjen. Pass på å skrap forsiktig mot klokken for ikke å slå av gummihetten.
Har også opplevd at man bør presse koblingen ned mot ventilen når man skrur på motstrømskjøleren for å sikre at kulen til sikkerhetsventilen blir presset ned. Hvis man bare skrur til uten å legge på litt press mot kulen så kan ventilen tettes. Spesielt hvis det er rester av vørter og korn i ventilen.
 
Den kulen til enveis ventilen kan fjernes, skal gjøre det selv, bruker betong/malingsvips fra Biltema til å whirlpoole når det er 2min av koke tiden lar d stå i 3 min før jeg starter nedkjølingen og da er vispen desinfisert og brukes til å lufte vørter :) alt humlen ligger fint i midten og pumper til den begynner å trekke luft.
 
Har brygget mitt første øl. Under kok passet jeg på å røre/skrape i bunn på varmeelementet. Det tok ikke lang tid før jeg merket at noe var løst i kjelen og mistanken ble bekreftet da gummiproppen på pumpefilteret kom opp. Resten av filteret lå løst i bunnen av kjelen. Dette skjedde selv om jeg prøvde å røre kun mot klokken og ikke der filteret sitter. Jeg har Grainfather versjon 2. Er det noen som har har ei grei løsning på dette? Har vurdert å sette på en rustfri slangeklemme for å feste silikonovergangen til filteret til stussen på kjelen.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Kanskje kjekkere å bruke poser ved innføring av f.eks revet appelsinskall. Opplevde at GF fikk redusert flow ved kjøling men vet ikke om det skyldes humle som tettet seg rundt filteret eller skallet som snek seg gjennom til fjæra. Tipper det siste
 
Har brygget mitt første øl. Under kok passet jeg på å røre/skrape i bunn på varmeelementet. Det tok ikke lang tid før jeg merket at noe var løst i kjelen og mistanken ble bekreftet da gummiproppen på pumpefilteret kom opp. Resten av filteret lå løst i bunnen av kjelen. Dette skjedde selv om jeg prøvde å røre kun mot klokken og ikke der filteret sitter. Jeg har Grainfather versjon 2. Er det noen som har har ei grei løsning på dette? Har vurdert å sette på en rustfri slangeklemme for å feste silikonovergangen til filteret til stussen på kjelen.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Vi har hatt det samme problemet på våre brygg, med at hele filteret har løsnet. Har dessverre ikke noen smart løsning, men vi har valgt å fjerne kula som nevnt over for å komme rundt problemet. Foreløpig ikke hatt noen negative erfaringer med den løsningen.
 
Har brygget syv ganger med gf. De to siste har gått smertefritt. Disse har vært med hopspider. Har kvernet på 1,05. Min mistanke til at det går tett er små kornbiter som sniker seg gjennom rista i bunnen. Dette sammen med proteiner som blir skilt ut ved kok og humle virker som perfekt oppskrift til tette pumpe/filter/kuleventil.

De to siste bryggene har vært uten kule i ventilen. Rører ved innmesk, lar det stå uten å kjøre pumpe i 20 min og rører igjen. Så starter jeg mesketid og pumpe, og struper ventilen slik at vørteren bare blir liggende noen cm over øvre rist.

Ved starten av kjøling whirlpooler jeg og kjører pumpe på lav hastighet. Tanken bak dette er å unngå å suge drit inn i filteret. Øker flow noe underveis, men ikke maks. Tok ca 25 min å kjøle 23 liter. På siste brygg var faktisk filteret så og si rent. Har knota med en del brygg før det funket bra.
 
Snedig, tenkte ikke på det da jeg casha ut 900 for filteret mitt på bryggselv.

Sent fra min E6853 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp