Humler

Jeg har lagt merke til skillet mellom aromahumle og smakshumle. Bitterhumle er greit, det er for å gi bitterhet. Men hva er den store forskjellen mellom aromahumle og bitterhumle.Og mello aroma og smak?
 
Bitterhumlen har kokt bort både smak og aroma, "bare" bitterhet igjen.
Smakshumle tilfører noe bitterhet, men det meste av aromaen er kokt bort. Smaken av humle er det en er ute etter.
Aromahumle tilfører lite bitterhet men sikkert noe smak også. Alt går jo litt i hverandre, flytende overganger. :)
 
Det er tidene man tilsetter humle, hvis man karakteriserer det slik, og essensielle oljer og alfasyrer hvis man karakteriserer selve humla.

Ta citra f.eks, den har høy AA og mye fine oljer, så det kan brukes til både bitter, smak og aroma.. alle humler kan det men det er kjedelig å måtte tømme et trailerlass oppi kjelen for å få ønsket bitterhet, fordi det er lite alfasyrer i humla, da velger man noe med mer alfasyrer.
 
det er kjedelig å måtte tømme et trailerlass oppi kjelen for å få ønsket bitterhet, fordi det er lite alfasyrer i humla, da velger man noe med mer alfasyrer.
Når jeg tenker på det hadde nok det vært en ganske artig opplevelse. :D

Så er det jo noen humler som ikke egner seg som noe annet enn bitterhumle, fordi de ikke har noe særlig til smak annet enn bitterhet. Å tørrhumle med Magnum hadde nok ikke gitt noe vinnerøl.
 
Når jeg tenker på det hadde nok det vært en ganske artig opplevelse. :D

Så er det jo noen humler som ikke egner seg som noe annet enn bitterhumle, fordi de ikke har noe særlig til smak annet enn bitterhet. Å tørrhumle med Magnum hadde nok ikke gitt noe vinnerøl.

Hehe. Single hop American IPA Magnum tror jeg hadde vært rimelig ufantastisk ja.

Men i det hele så går det vel mest på å fordele det man har mest fornuftig.
 
Ja, høres drittkjedelig ut fra reviewsene.

Tror mikkeller kunne gitt ut en som var tørrhumlft med jord og treflis, og fortsatt fått noen stjerner, og ikke pga smaken i et sånt tilfelle. Hipstere tør vel ikke gi dårlig reviews for da er de "utenfor".
 
Sierra Nevada Torpedo er med Magnum som finishing hops, sammen med Crystal og Citra.
Ikke det at det gjør at eg tenker å bruke enorme mengder Magnum sent :rolleyes:
 
Sammen med crystal og citra ja.. Jeg tror jeg vet hvilken av de tre som spiller en amerikansk tredjefiolin :D
 
Joda, helt enig, men det må da ha "noe" for seg. Sierra Nevada har da peiling på humler.
Som sagt, kommer allikevel ikke til å prøve.
 
Joda, helt enig, men det må da ha "noe" for seg. Sierra Nevada har da peiling på humler.
Som sagt, kommer allikevel ikke til å prøve.

Joda, det har jo noe for seg, men poenget var en single hop med det jeg oppfattet for å være den tyske versjonen, som jeg tipper er litt mer tradisjonell enn den amerikanske pga jord/sol/alt det bare vi og folk som leser astrologi-spalten tenker på.
 
Haha, en gang i året. Men det går fort i glemmeboken, for å teste det er jo det man må gjøre. Ingen vil vel si at "Humla våres i år smaker crap!"
Den gangen eg var nyere her på forumet og leste at "man kunne bare kaste all humla fra Idaho i 2015" (fritt sitert, mulig feil årstall og feil stat), det var da eg skjønte nivået på nerdingen:D
 
Den gangen eg var nyere her på forumet og leste at "man kunne bare kaste all humla fra Idaho i 2015" (fritt sitert, mulig feil årstall og feil stat), det var da eg skjønte nivået på nerdingen:D

Det stemmer jo forsåvidt ganske godt, haha. Husker det som et skrekkens år, bare at jeg tror det var et senere år. Det var da jeg jobbet i bryggersjappe og kunne tracke humler langt tilbake.
 
Du finner enkel info, som bare er tall egentlig, hvis du googler national hop report

Og så sammenligner hvor mye de fikk ut pr areal med hvor mye de fikk ut mot året før, og mot to år før. Det kan gi deg et hint, og så må du seff teste humla. En happy plante gir som regel mye avling.
 
Takker så meget. Hvis jeg da skal prøve å lage et TENTATIVT skille mellom de tre kategoriene (Overgangene er jo flytende) så kan kanskje noe som dette være et særdeles grovt utgangspunkt (forutsetter 60 minutter koketid):
60 minutter er kun bitterhumle. 30-5 er smak med sterkere innslag av aroma jo nærmere man kommer 5. Og 0-5 er aroma?
 
Takker så meget. Hvis jeg da skal prøve å lage et TENTATIVT skille mellom de tre kategoriene (Overgangene er jo flytende) så kan kanskje noe som dette være et særdeles grovt utgangspunkt (forutsetter 60 minutter koketid):
60 minutter er kun bitterhumle. 30-5 er smak med sterkere innslag av aroma jo nærmere man kommer 5. Og 0-5 er aroma?
Høres ut som en rimelig grei inndeling. :)
 
Tilbake
Topp