Humlerhizomer

Kjetil S

Norbrygg-medlem
Hvor er det lurt å bestille humlerhizomer fra, om man vil ha egendyrket humle som egner seg til øl?

Er det evt. noen som har noen rhizomer å avse?
 
Jeg bestilte tre  humle planter fra http://www.poyntzfieldherbs.co.uk/ i fjor.
Fuggles, Wye Challenger og Wild.
Wild overlevde dessverre ikke men de to andre ble bortimot to meter, men ingen avling.
håper de har overlevd vinteren og gir noe mere avling i år.

tre planter med helsesertifikat kom på £31,-
 
Jeg bestilte mange planter (var det 9?) til Espens hage fra Eickelmann, men det var vel 0-1 stk som overlevde den første sommeren... Så jeg tror disse småplantene i potter ikke er så levedyktige som rhizomer, spesielt for postforsendelse. Har tidligere bestilt en rhizom fra Sverige (finnes nå ikke der lenger), og den vokste som bare det i 7-8 år før den plutselig døde en vinter. Så jeg tror rhizomer fra Pointzfields kan være et tips, men det må bestilles tidlig, kanskje allerede utsolgt denne våren... jeg prøvde to år på rad uten å få tak i noe derfra...

Eickelmann var dessuten utrolig dårlige til å svare på henvendelser, måtte både maile og ringe en 2-3 ganger før jeg klarte å bestille. Men når man først fikk dem i tale var de riktig så hyggelige...
 
Jeg har vært i kontakt med Freshops i USA ang. import av rhizomer, men de ville ikke sende til Norge. Men han satte meg i kontakt med Aplus Hops i England, og de kan levere rhizomer med sunnhetsertifikat, som Mattilsynet krever ved import av humle.

http://www.aplus-hops.co.uk/
Har spurt dem om hvilke humletyper som passer best til det norske klimaet.
 
bidland: Fikk du svar fra Aplus Hops på hvilke humlesorter de ville anbefale til norsk klima?

Prøver å komponere en bestilling av rhizomer for handel i løpet av uka.
Hvis det er flere trøndere som er i samme tanker, kan vi eventuelt ta opp en større bestilling sammen, da det nok kommer til endel ekstrautgifter.

Flere av humleplantene her har begynt å spire (norske og tyske arter), men kunne godt tenkt meg å spedd på utvalget. :)
Skal ut å strø litt aske, kaffe og pelletert hønsebajs rundt dem nå.

Har prøvd å lese litt om utvalget på Aplus Hops, men klarer ikke å bli helt klok på det.
Hvilke(n) minner mest om den East Kent Goldings som vi kjøper i pellets eller blomster?
Er også på utkikk etter noe mer eksotisk/amerikansk i smak/aroma, så hvis noen kjenner de andre sortene som de tilbyr, hjelp gjerne til med en beskrivelse.
Jeg kommer nok til å maile dem ganske snart uansett.
 
Lars skrev:
bidland: Fikk du svar fra Aplus Hops på hvilke humlesorter de ville anbefale til norsk klima?

Prøver å komponere en bestilling av rhizomer for handel i løpet av uka.
Hvis det er flere trøndere som er i samme tanker, kan vi eventuelt ta opp en større bestilling sammen, da det nok kommer til endel ekstrautgifter.

Får du ikke en plagsom moms i tillegg ved store bestillinger ?
Jeg bestilte seks stykker, 30 GBP + 5 i fraket, dette fikk jeg delt i to pakker, de kom direkte i postkassa. I en pakke regner jeg med at det ville blitt 75 NOK i moms.

Klimaet i Norge tror jeg ikke de vet så mye om, siden de lurte på om jeg kunne plante ut tidlig i Februar  :)
 
Jeg fikk anbefalt Target, Fuggles og Early Bird (en Goldings variant). Hvorvidt A-plus folkene vet noe om norsk klima skal jeg ikke si så mye om, men hvis de tror ting kan plantes ut i Februar kan man vel anta at deres anbefaling må taes med en klype salt. Target plantene så ut til å trives best første sesongen, mens Fuggles fikk veldig liten avling på grunn av lus-angrep. Jeg har skrevet litt om det og lagt ut noen bilder her:
http://www.bryggeri.net/viewtopic.php?t=1638
Nå er plantene oppe av jorda, og skuddene er vel 10-15cm lange allerede. Til neste år regner jeg med at røttene er såpass robuste at vi kan dele av en del rhizomer, så da kan andre interesserte humlegartnere melde seg.

Jeg skal også prøve med Cascade planter i år. De står i et drivhus nå (samme prosedyre som i fjor), og skal plantes ut i slutten av måneden. Alle 6 rhizomene spirer!
 
Får du ikke en plagsom moms i tillegg ved store bestillinger ?

Det er ofte ikke momsen som er det kjipeste ved sånne bestillinger. Momsen blir jo 25%, men ofte er tollgebyret på 100-120 kroner, noe som kan utgjøre opp mot 50% ved bestillinger nært 200-kronersgrensa.
 
Jeg misunner deg Cascade-plantene dine, bidland. Hvor fikk du tak i dem?

[edit:] Du skriver på bryggeri.net at du kjøpte dem fra http://homebrewing.org/, og det har jeg jo lest tidligere, så det burde jeg ha husket. Men misunnelig er jeg likevel.
 
Cascade plantene lever, men trives ikke her. De gror saktere og leverer bare noen få humleblomster i forhold til de andre plantene vi har. Av de engelske sortene er det fortsatt Target som liker seg best her. Det er allerede 25cm lange skudd på dem.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
Tilbake
Topp