1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Humlestiklinger

En tråd i 'Stavanger Bryggerlaug' startet av Olav_K, 23 Mar 2016.

1. Olav_K

Olav_K
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei!
    Er det noen i området som har humlestiklinger nå til våren? Kunne vært interessant å prøve å dyrke dette :)

2. Badegakken

Badegakken
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Henger meg på her om noen har mye. :)

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

3. Lars Grepstad

Lars Grepstad
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

4. Peter bo

Peter bo
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Du kan også kjøpe på eickelmann i Tyskland.
    I øvere dalgate 12 langs gata vokser der en svaer og gammel norsk aroma humle som i sin tid kom fra en øy i Ryfylke. Jeg tok stiklinger der i fra og dyrket de i glasset inntil røtter viste seg. God aroma i humle og lavt bitterhet.
    Det vokser nå på gjerde på kyviksmarka lekeplass til nytte for alle hjemmebrygger på Storhaug. Jeg kommer til å plante opal tradition Saphir og comet der også. Disse planter er fortsatt små men folk kan forsynerforsyner seg i framtiden hvis kommune ikker kutter dem ned.

Det vokser også en annen veldig aromatisk ukjent humle over gjerde på lysefjordgatalysefjordgata 48 in til lekeplassen ved siden av. Lukten minner om tropiske frukt men ingen hvet hvor humle kommer i fra. Lavt bitterhet

Lars Grepstad og ApevikaBrygghus liker dette.
  5. Olav_K

Olav_K
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Så spennende, takk for tips! Dette må jo nesten prøves. Hvilken tid på året har plantene blomster som kan høstes?

6. solbero

solbero
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvor lang tid tok det før du fikk dem i posten? Jeg bestilte mine fra samme side 16. mars, men de har ikke dumpet ned i postkassen ennå…

7. Lars Grepstad

Lars Grepstad
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tror det tok et par uker. Begynte å tro at det hadde stoppa i tollen, men kom gjennom uten kontroll, mva etc

8. kjellka

kjellka
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Litt på siden. Bor i florida på vinteren og ønsker og ta med meg et par stiklinger hjem.
    Hvilken humle skal jeg satse på.

9. Lars Grepstad

Lars Grepstad
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Egentlig ikke peiling, men jeg ville gått ut fra mine favoritter. Ikke så interessant å få kjempesuksess med dyrking av humler jeg ikke bruker..
    For min del, Chinook, Cascade, Amarillo,Simcoe, Citra. Men har ikke prøvd i nærheten av alle.

10. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Vær også klar over at mange humlesorter, som for eksempel Citra, Simcoe og Amarillo, er beskyttede varemerker og ikke mulig å få tak i for å dyrke selv.

11. Lars Grepstad

Lars Grepstad
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det visste jeg ikke. Fikk tak i Chinook og Cascade tidligere. Nok for første forsøk. Er ikke akkurat gartner (hva er det motsatte?), får se hvordan det går..

12. solbero

solbero
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da kom humlestiklingene i går. =)

13. borebu

borebu
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg har har noen humler i hagen. De første skuddene har akkurat kommet frem. Skal forsøke å klone noen av dem i år. Hvis jeg får det til, deler jeg gjerne ut til interesserte.

Svein Arild liker dette.
  14. Svein Arild

Svein Arild
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bare å gi lyd om du har avlegger:)

15. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Det er enkelt å ta toppstiklinger: Klipp av et skudd og sett i vann. Når det har kommet røtter etter en uke eller to kan du sette dem i jord og voilà - du har en humleplante. :)

KentMikael liker dette.
  16. Olav_K

Olav_K
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Supert, meget interessert! Hvilke humletyper er det?
    Kan selvsagt gi noe øl, gjær, flasker eller kjedelige penger i retur ;)

17. borebu

borebu
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg har early bird, saaz, fuggle, Northern brewer, cascade og hallertau..

18. Lars Rune

Lars Rune
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Si i fra viss du har noen ekstra skudd av Saaz og cascade du kan dele bort til meg :)

19. Brynsj

Brynsj
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg kunne tenkt meg en avlegger av Saaz, og har WGV, Fuggle og Colombus, som kan sendes i retur, om du er interessert i å bytte.

20. KristianS

KristianS
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

[
    Stiklinger eller røtter?? Førstnevnte er vel mindre egnet å sende i posten skulle jeg tro. Er veldig interessert i rhizom av saaz, early birt og hallertau. Har chinook, perle samt 3 norske varianter jeg kan bytte i.
    ]

Del denne siden