Humletrøbbel?

Hei! Er helt fersk i faget, og satte nettopp en amerikansk ipa. I ølsett fulgte det med 4 pakker humle som skulle oppi til ulike tidspunkt. Det gikk nok litt fort i svingene for den humlen som skulle oppi etter koking, aromahumle? Ble hevet oppi ved koking så den fikk seg en time med koking. Hvor mye vil dette ha å si for smaken? Blir et smakløst øl?
De andre pakkene med humle klarte vi å ta oppi til rett tid..
 
Jo lenger humlen kokes, dess bitrere blir ølet. Så hvis humlen skulle i etter kok (altså var poenget ikke å få noen bitterhet ut av denne humlen, bare aroma), men ble kokt i 60 min, så blir det et betydellig bitrere øl. Betydelig.
 
Det kommer jo veldig ann på hva du brygget
Oppskrift?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja, du skrev jo at du brygga en IPA
Da vi du nok som Stig sa få en bitrere
Og mindre aromatisk IPA
Du kan vurdere å tørrhumle med noe mer Ahtanum eller Simcoe


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Det står (desverre) ikke noe i oppskriftene fra Vestbrygg hvor mye humle man skal tilsette til hvilken tid, derfor er det umulig å svare på hvor bitter den blir. Hadde vi visst det, hadde det vært en smal sak å regne ut. Den blir trolig veldig bitter, og da hadde jeg tilsatt mer tørrhumle, som loebrygg sier. Kanskje 5 gr. pr liter? Da blir det en "humlebombe". Sikkert bedre det, enn en bitter IPA som ikke smaker/lukter humle. Det blir litt feil uansett.
 
ja kanskje jeg skal prøve det. Da er det bare å kjøpe feks overnevnte tørrhumle og tilsette dette på gjæringskaret?

Takk for hjelpen!
 
ja kanskje jeg skal prøve det. Da er det bare å kjøpe feks overnevnte tørrhumle og tilsette dette på gjæringskaret?

Takk for hjelpen!
Tørrhumle er forresten ikke et eget produkt, det er en teknikk man utfører med vanlig humle. Kalles tørrhumle siden det tilsettes "tørt" til gjæringskaret heller enn i kokekjelen.
Hold oss oppdatert, spent på om det blir usmakelig bittert.
 
Det skal jeg gjøre! Kan jo nevne at i settet fulgte det med tørrhumle som skal tilsettes etter en uke. Det står ikke hva slags humle det er, men tenker jeg forsøker med både den og simcoe.

Har uansett lært å passe på hva som skal oppi til rett tid...
 
Hei! Er helt fersk i faget, og satte nettopp en amerikansk ipa. I ølsett fulgte det med 4 pakker humle som skulle oppi til ulike tidspunkt. Det gikk nok litt fort i svingene for den humlen som skulle oppi etter koking, aromahumle? Ble hevet oppi ved koking så den fikk seg en time med koking. Hvor mye vil dette ha å si for smaken? Blir et smakløst øl?
De andre pakkene med humle klarte vi å ta oppi til rett tid..
Snart på tide med en prøvesmaking?
 
Hiver inn et spørsmål ettersom tørrhumling er temaet. Jeg er veldig glad i humlesmak, og har lyst til å tørrhumle med 100g Citra i en IPA fra Coopers. Blir det overkill og vil skape usmak, eller tror dere det blir bra?
 
Har brukt 100g noen ganger (men ikke Citra) på 22-25l bøtter med ok resultat.

Gahr skrev vel en gang at det var en fordel at tørrhumla ble våt. Så blir den det er det ikke for mye :)
 
Det h
Har brukt 150 gram Citra til å tørrhumle 25 liter APA. Ble frisk og fin.
Det høres bra ut! Da blir det 100g :) Noe av det som er moro med hjemmebrygging er jo å prøve seg frem litt. Ikke så farlig om det slår feil ut iblant. Da har man jo bare lært noe til neste gang.
 
Citra er vel en av humlene man bør være litt forsiktig med, så det ikke blir en voldsom citrus-smak?
Aldri brukt den selv.
Prøv Citra en gang. Min erfaring er ikke at den gir sterk citrus-smak, men fruktig og god er den. Jeg burde sikkert meldt meg på et ølsmakerkurs for å klare å identifisere de forskjellige smakene i brygget jeg lager, men citrus er jo godt kjent:)
 
Tilbake
Topp