Humling på 0 min

Har en farmhouse ale som jeg driver å brygger ass i speak. Men oppdaget d at den ene humle posen står d tilsettes vørteren når d gjenstår 0 min av koketiden. Noen som har noen tanker om va f menes. Ska d bare være i vørteren til den er kjølt ned å skal over på gjær dunk?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Tilsettes ved kokeslutt og blir igjen i kokekjelen etter overføring til gjæringskar
er vel den vanligste måten å gjøre dette på.
 
Ok var s jeg tenkte men da kunne de for eksempel merket med tilsettes 1 min før kokeslutt eller noe da.


Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Det er forskjell på 1 og 0 minutter. :) Til sammenligning kan man jo også velge å tilsette humle etter at nedkjølingen har begynt, for eksempel i form av en såkalt hop stand ved 80 grader: Du stopper nedkjølingen, tilsetter humle og venter en stund, for eksempel en halvtime.

En fellesnevner for sene humletilsettinger, whirlpool- og hop stand-humling er økt humlearoma.
 
Hehe hører va dere sier men føles bare litt rart å humle i d man begynner nedkjøling. Men står d på pakka stemmer d sikker

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Jeg lurer også litt på d der. Hvis ei oppskrift er nedskalert fra et bryggeri, blir det feil, for nedkjølingen tar lenger tid med de svære batchene de brygger.
 
Min nedkjøling I dag med whirlpool tar kanskje max 12-13 min så kan ikke skjønne at den siste humlinga skal ha så mye tid på seg å sette noe preg men kan godt være jeg tar feil

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Etterhvert som du lærer ditt utstyr å kjenne, vil du lese en oppskrift og kompensere.
Jeg har alltid ment at siden forskjellige bryggeoppsett kjøler ned i forskjellig tempo, men også innad i eget bryggeri med kaldt vann på sommer/vinter, vil tilsettinger på <5min best angis med hopstopp på ℃ og min.
Eksempelvis 20min @ 70 ℃.
 
Jo jo men mitt spørsmål var jo når du står 0 min igjen. Altså var jo 4 andre humle poser med 60 min igjen 5 min igjen 10 min igjen så. Stusset bare over når d står 0 min igjen.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Men virket som jeg fikk et ok resultat da. Men mye humle i gjær karet oops men men

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Noen som har gjort noen praktiske erfaringer med 0 min humle og eventuell humlestopp og ved hvilken temp som gir resultat som er nærmest mulig "oppskriftsbrygget"? Nå på vinteren med så kalt kjølevann så er det ikke lange tiden det tar å kjøle ned til pitchtemp, så oppholdstiden for humlen i vørteren blir jo ganske kort om man ikke har en stopp.
 
Tilbake
Topp