Hurtig nedkjøling ved hjelp av is.

Beron

 
Både på forumet her og andre forum stresses viktigheten av så hurtig nedkjøling av vørteren som mulig ved hjelp av alskens dupeditter.

Gjorde nettopp et forsøk med å fylle doble fryseposer med 3 liter kokende vann som var kokt i 10 minutter for sterilisering. Grunnen til å bruke doble poser er for å få en steril overflate på den innerste posen.

Posene smeltet ikke.

Tanken er da å legge posen i fryseren og deretter ta den opp noen minutter før bruk slik at den tiner i ytterkantene slik at man får den av og kan droppe isklumpen i vørteren for hurtignedkjøling.

Er det noen betenkeligheter med å kjøle vørteren på denne måten kontra kjølere ?
 
Det kan hende at posene gir fra seg noe når du fyller dem med kokende vann, så det er sikkert greit å smake på en sånn isklump etter å la den smelte litt. Og selv om man ikke smaker noe så vet man jo aldri. Er det ikke greit nok å bare fylle posene med vanlig springvann? Slikt vann er jo som regel greit nok uten å ha kokt det først.
 
Kunne selvsagt fylt den med vanlig springvann, men er opptatt av sterilisering for å sikre meg mot kontaminering.
Får vann fra egen brønn, selv om det smaker utmerket følger jeg meg ikke helt sikker på bakterieinnhold.

Har fylt en pose nå og skal smake når det har kjølt seg ned.

Så vidt du vet skal det ikke være noe problem med å bruke is direkte i vørteren for kjøling, det er jo veldig lettvint  ?
 
Joda, det fungerer bra det - men noen ulemper er det. Man trenger en del is for å få vørteren ned til <20 grader, og volumet vil da øke betraktelig. OG vil bli lavere enn normalt om man ikke tar høyde for det ekstra vannet. Jeg prøvde det en gang etter å ha sett noen nevne det på Northern Brewer-forumet, og tror ikke jeg vil gjøre det igjen ;)

Om man brygger med ekstrakt og ikke koker hele brygget tror jeg det kan fungere helt knall. Bare ha vann og is i gjærspannet og tømme vørteren over, skulle jeg tro...
 
Thomas skrev:
Joda, det fungerer bra det - men noen ulemper er det. Man trenger en del is for å få vørteren ned til <20 grader, og volumet vil da øke betraktelig. OG vil bli lavere enn normalt om man ikke tar høyde for det ekstra vannet.

Planen er å ta høyde for det ekstra vannet. Har fryst ned 6 liter kokt vann i to poser nå for å teste ut på neste brygg.
 
Beron skrev:
Planen er å ta høyde for det ekstra vannet. Har fryst ned 6 liter kokt vann i to poser nå for å teste ut på neste brygg.

Jeg tror du trenger mer enn 6 liter, men jeg kan ta feil... Det er kanskje lurt å bytte ut vørteren med kokende vann i første forsøk?

PS: Legg isen forsiktig oppi vørteren, ikke slipp den rett oppi... Spør meg hvordan jeg fant ut det ;D
 
Thomas skrev:
Jeg tror du trenger mer enn 6 liter, men jeg kan ta feil... Det er kanskje lurt å bytte ut vørteren med kokende vann i første forsøk?
Prøvde å finne et regnestykke på kjøleeffekten til is på nett uten å lykkes, men is er egentlig utrolig effektivt som kjølemedie, er ikke mange isbiter som skal til i et glass med drikke for å kjøle det ned fra romtemperatur til kjøleskap temp for eksempel.

Thomas skrev:
PS: Legg isen forsiktig oppi vørteren, ikke slipp den rett oppi... Spør meg hvordan jeg fant ut det ;D

Jeg antar at du stod der rimelig fregnete  :eek:
 
Fant denne:

How much ice will you need?

Let's assume you have X litres of wort at 90°C and you want to end up with 20 litres (1 US Gal) diluted wort at 20°C (room temp).

You have X x (90-20) = 80X kilocalories to lose

Assume your ice is at -10°C
Warming (20-X) litres of ice from -10° to 20°C uses (20-X) x 30 Kcal
Plus you musn't forget the latent heat of fusion, which is 80 Kcal/litre so you also have (20-X) x 80 Kcal.

To balance out:
80X = (20-X)(30 + 80) = -110X +2200
190X=2200
X=200/190=11.6 (approx 12 litres)

So adding 8 litres of ice at -10°C to 12 litres of wort at 90°C will result in 20 litres of wort at 20°C That's 4 large plastic pop bottles.
 
:)

Ja, kan stemme det!

Etter masse søk fant jeg ikke annet enn en fysikk gåte som spurte om hva temperaturen ble hvis man blandet 1kg 0 graders is med 1kg kokende vann og ventet til isen var smeltet.

Riktig svar var 10,7 grader
 
Empiriske eksperimenter kan tyde på at hurtig nedkjøling av vørteren ikke har noen stor betydning for verken smak eller klarhet på hjembryggerskala. Sjekk denne tråden, mye god informasjon der. Kort fortalt har han latt vørteren kjøle seg ned av seg selv, over natta, og har ikke opplevd verken uklart øl eller DMS-smak.

http://hbd.org/discus/messages/1/38341.html?1156184252
 
Det var et program om klarning på TBN for en tid siden, hvor kjøling ble nevnt som en veldig viktig del av prosessen.

Av egen erfaring kan jeg si at hvor fort det går virker mindre viktig enn hvor kaldt det blir. Jeg merket stor forskjell på kjøletåka mm når jeg begynte å kjøle ned til 14-15 grader i stedet for 19-20.
 
Det er masse dyktige bryggere som gjester TBN, men man trenger ikke å ta alt for god fisk. Selv om noen av dem vinner konkurranse etter konkurranse, så betyr det ikke at de har rett i alt de sier. Selv George Fix sin bok inneholder garantert en hel bråte myter i vitenskapelig skikkelse.

Kjøling har en rekke praktiske fordeler, f.eks. at man kan rydde opp og pakke sammen bryggeutstyret raskere og frigjøre kjøkkenet  :) men jeg begynner å lure på om det strengt tatt er nødvendig.

Det er en rekke forhold som gjelder for store bryggerier, som ikke nødvendigvis gjelder for hjemmebryggere. Mye av det tror jeg har å gjøre med forholdet mellom overflate og volum, som er radikalt forskjellig mellom industriell skala og småskala.
 
joques skrev:
Det er masse dyktige bryggere som gjester TBN, men man trenger ikke å ta alt for god fisk.

Nei, for all del! Men når det som sies stemmer med egen erfaring, så blir det gjerne til at man tror på det ;)

Kjøling har en rekke praktiske fordeler, f.eks. at man kan rydde opp og pakke sammen bryggeutstyret raskere og frigjøre kjøkkenet  :) men jeg begynner å lure på om det strengt tatt er nødvendig.

Det er en ting; en annen er at jeg liker å høre bluppelyden før jeg kaster inn håndkleet og erklærer bryggedagen for over. Tror jeg hadde sovet ganske dårlig om jeg hadde vørter stående under lokk over natta...

Som nevnt så kjøler jeg også vørteren min så kaldt som jeg klarer, og tilsetter gjær mens den ennå er litt for kald. Det skal mye til å få til det uten "aktiv" kjøling.

Det hadde vært interessant å delt en vørter i to, kjølt den ene og ikke den andre, og så sammenlignet resultatet... Kanskje det blir neste eksperiment når juleølet er unnagjort :)

Det er en rekke forhold som gjelder for store bryggerier, som ikke nødvendigvis gjelder for hjemmebryggere. Mye av det tror jeg har å gjøre med forholdet mellom overflate og volum, som er radikalt forskjellig mellom industriell skala og småskala.

Joda, men det er fortsatt vørter og gjær ;) At det er så totalt forskjellig tviler jeg på.
 
Tenkte også litt på muligheten til å kjøle ned vørteren ved hjelp av is.
På Clas Ohlson selger de "tuppeware" bokser på 2 l som koster 29,- per stk..
Disse tåler fra -40 - +100 grader, tenke å fylle disse med kokende vann, sette på lokket og la de avkjøle for så å sette de i fryseren.

Disse boksene burde ikke gi ifra seg noe smak?

For å ta en titt på boksene..
www.clasohlson.no søk på 34-5662.
 
Mulig dette temaet er utdebattert men så vidt jeg kan forstå så kan man hoppe over koketrinnet i prosessen da nedfrysing i vanlig hjemmefryser i min 24 t har samme effekt på evt bakterieflora som koking. Da ville problemet med uønsket plastsmak på isen også bli mindre skulle jeg anta.

Trass i vellykkede forsøk med naturlig nedkjøling av vørteren  er jeg ikke i det minste i tvil om at jo kortere tid det går fra koking til gjæringen kommer i gang jo mindre sjans er det for forurensing av brygget.  :amen:
 
hehe, det har du faktisk veldig rett i :) Burde man jo egentlig tenk på selv også, men ekke allitd hode er på rett plass :p
Dette med nedkjøling av vørteren er det mest viktig ved maltbrygging? Eller er det like viktig med ekstrakt brygging (det stadiet jeg er på nå).
Når jeg kokte min første vørter for et par uker siden trengte jeg ikke kjøle vørteren noe siden jeg ikke hadde mulighet til å koke alt, det resterende vannet jeg helte oppi kjølet nok. Men vet ikke om det kanskje er en ugungstig kjølemetode siden det blir litt sjokk kjøling?
 
Nå er ikke jeg noen ekspert på dette men det hele har vel med at vørteren ikke bør ha for gunstig temperatur for bakterier for lenge. Når du brygger med ekstrakt og kan benytte rent kaldt vann (eller is) som kjølemetode etter koking så oppnår du det viktigste:  å kunne sette i gang gjæringen hurtig.  Vannet vi drikker er jo stort sett bakteriefritt.
:godtoel:
 
kroil skrev:
Nå er ikke jeg noen ekspert på dette men det hele har vel med at vørteren ikke bør ha for gunstig temperatur for bakterier for lenge. Når du brygger med ekstrakt og kan benytte rent kaldt vann (eller is) som kjølemetode etter koking så oppnår du det viktigste:  å kunne sette i gang gjæringen hurtig.  Vannet vi drikker er jo stort sett bakteriefritt.
:godtoel:

Det er en myte at vi har så godt drikkevann i Norge. Store deler av den norske drikkevannsforsyningen kommer fra overflatevann i motsetning til i mange andre land der vannet kommer fra grunnvann.

Gjennomsnittlig drikkevann i Norge som ikke er klorert er langt fra bakteriefritt. Vørter er i tillegg et kjempemessig næringsmiddel for bakterier. For min  del koker jeg all væske som skal i brygget.
 
Tilbake
Topp