Hurtig øl- eksperiment

Hei,

Det er sikkert noen som har prøvd, men jeg har ambisjon om å klare å lage ett godt øl ila 14 dager, inkludert karbonering på flaske.

Kan det gjøres?

Her er planen:

Amerikansk hveteøl
OG 1,037
FG 1,007
ABV: 3,7 % (ca 4% inkl flaskekarbonering)
IBU: 17
13 liter.

20 gram cascade 15 min
20 gram cascade 5 min
20 gram cascade flameout

Gjær: US05

Gjæring:

20 grader 3 dager
21,5 grader 2 dager
22,5 grader 2 dager

Karbonere på 25 grader i 5 dager.

Kjøleskap i 2 dager.

Pitcher litt i underkant av en hel pose 05 rehydrert, overpitch med intensjon om at den skal bli raskt ferdig.

Hvem har troa? Rapporterer gjerne resultatet
 
Burde vel gå greit det der. Har klemt ut hefe på åtte dager med flaskekarbonering før, grain to glass.
 
Største utfordringen her er vel å få 05 til å flokkulere på den tiden? Med hefe skal jo gjæren være i suspansasjon. Tips til eventuelle andre gjærsorter som vil funke tas imot :)
 
Vil foreslå å bruke en gjær som flokkulerer bedre, feks 007, selv om det er en annen smaksprofil på den.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Men selv amerikansk hvete skal være hazy, så du trenger ikke flokkulering. Dessuten for rask ksrbonering vil du ha mye gjær i suspensjon. Og best resultat får du med speise/krausening på så kort tid, som allerede påpekt over her. Og for 7 dagers karbonering med us05 så trenger du egentlig ikke krusen heller, det holder med speise, da 05 er høyt attenuerende og vil ha en del i suspensjon etter 7 dager.
 
Har laget en pale ale fra korn til glass på 10 dager en gang:
95% pale malt + 5% lys crystal (OG 1.049)
WLP002, to ferske pakker. Flokkulerer som bare det, krystallklart øl på veldig kort tid.
Gjæret i 6 døgn, 7. døgn var en kjapp cold crash. Tørrhumlet dag 5 med latterlige 125 gram amarillo.
Flasket og satte flaskene på badet med termostaten rimelig høyt. Testet ei flaske på dag 10 og den var fullt karbonert med flott humlearoma. Personlig tror jeg humlearoma er nøkkelen her, for det dekker til eventuelle usmaker som følge av manglende sekundær fermentering/lagring.
 
Lageret er tomt og jeg er lei av butikk øl:) og så er jeg veldig eksperimentell av natur, så jeg har ett nysgjerrighetsbehov som må dekkes her ;)

ok:) - men vær litt forsiktig med overpitching. Det blir fort fusel av det. Og så må du altså ikke finne på å flaske noe som du ikke er sikker på at er ferdiggjæret. Det er direkte farlig.

Husk: Curiosity killed the cat;).
 
Men selv amerikansk hvete skal være hazy, så du trenger ikke flokkulering. Dessuten for rask ksrbonering vil du ha mye gjær i suspensjon. Og best resultat får du med speise/krausening på så kort tid, som allerede påpekt over her. Og for 7 dagers karbonering med us05 så trenger du egentlig ikke krusen heller, det holder med speise, da 05 er høyt attenuerende og vil ha en del i suspensjon etter 7 dager.

Personlig synes jeg ØL med 05 i suspansjon smaker beskt og ikke noe særlig. WLP 002 høres spennende ut som han ene nevnte her. Hazy-nessen til den amerikanske hveten kommer vel fra hveten+ humle eventuelt?
 
ok:) - men vær litt forsiktig med overpitching. Det blir fort fusel av det. Og så må du altså ikke finne på å flaske noe som du ikke er sikker på at er ferdiggjæret. Det er direkte farlig.

Husk: Curiosity killed the cat;).

Stemmer det, du har litt fusel angst du Finn ;). Tenkte ikke å overpitche mer enn ca 50% av det mr-malty anbefaler. Det har jeg hatt god erfaring med tidligere smaksmessig. Har ingen ønske om bomber. Gjæringsskjemaet er ikke 100% satt. Jeg flasker aldri før jeg har samme SG verdi 3 dager:)
 
Stemmer det, du har litt fusel angst du Finn ;). Tenkte ikke å overpitche mer enn ca 50% av det mr-malty anbefaler. Det har jeg hatt god erfaring med tidligere smaksmessig. Har ingen ønske om bomber. Gjæringsskjemaet er ikke 100% satt. Jeg flasker aldri før jeg har samme SG verdi 3 dager:)

Sorry - jeg glemte jo at du er en gammel røv ... eh, rev, mener jeg;).
 
Stemmer det, du har litt fusel angst du Finn ;). Tenkte ikke å overpitche mer enn ca 50% av det mr-malty anbefaler. Det har jeg hatt god erfaring med tidligere smaksmessig. Har ingen ønske om bomber. Gjæringsskjemaet er ikke 100% satt. Jeg flasker aldri før jeg har samme SG verdi 3 dager:)

Jeg er veldig glad i WLP002 til litt lettere øl. Den gjærer fort, etterlater gjerne litt restsødme og sitter som limt til bunnen av flaskene mine. Kan ofte vende flaska helt opp ned uten at det løsner i det hele tatt!
 
Leker litt med tanken på blande saaz og cascade her, noen som tror det vil funke/ har prøvd? Er det ønskelig med oppdatering av resultatet her på tråden? Setter batchen så fort jeg er ferdig med å karbonere forrige batch:)
 
Leker litt med tanken på blande saaz og cascade her, noen som tror det vil funke/ har prøvd? Er det ønskelig med oppdatering av resultatet her på tråden? Setter batchen så fort jeg er ferdig med å karbonere forrige batch:)

Sett bort i fra at Saaz er min favoritthumle og jeg tenker "helligbrøde" når noen vil blande denne, så tror jeg at Saaz og Cascade kan funke fint sammen. Det jeg ser for meg kan skje er at Cascade overdøver Saaz helt, så jeg ville kanskje brukt en mindre mendge Cascade. Hva med et blandeforhold på 4:1 (4 deler Saaz til 1 del Cascade)? Ser veldig gjerne at du rapporterer resultatet ditt, ja!
 
Tenkte å la cascade være "bitterhumle" på 15 min men bruke 5 gram cascade/15 gram saaz på 5 og flameout.

Da skal jeg gjøre det. Om det blir fiasko eller suksess så skal jeg legge det ut:)
 
Da var endelig brygget satt. I går kl 20:00.

Endte opp på en lavere OG enn tiltenkt. Ca 1,033-34.

Vørteren smakte relativt lite, så det blir spennende å se om dette blir "drikkanes".

Kjøpte en ny gjær jeg ikke har brukt før: New world strong ale, M42 som skulle ha god utgjæring og kraftig flokkulering.

To be continued.
 
Tilbake
Topp