Hurtigbrygging av lager

Etter å ha brygget en god del lagerøl med godt resultat og noen få ales så kom jeg over en tråd om å hurtigbrygge lager beskrevet av Tasty McDole.

Han sier at han bruker 14 dager fra gryte til glass. Det han gjør er å pitche kaldt (10 grader). Når gjæringen er halvveis, typisk ved 3 dager, setter han opp temperaturen til 11 grader i to dager, 13 grader i to dager, 15,5°C i to dager og til slutt 21° i tre dager. Den 12. dagen tapper han om og kaldkræsjer. Den 14. dagen filtrerer han og karbonerer.

Med denne metoden vil det meste av gjæringen ha foregått på kalde temperaturer. Det virker som usmakene/esterproduksjonen foregår før gjæringen er ordentlig i gang og at det viktige er å pitche kaldt.

Han (og flere som har prøvd) sier at denne metoden gir akkurat like godt øl som den vanlige metoden med å gjære over flere uker.

Noen som har prøvd denne metoden og kan dele erfaringene?
 
Jeg har laget en FFML (Full Fart Mørk Lager) til bryggerlaugsmøte på den måten. Gikk ikke høyere enn 13 jeg da. Nå har den fått en uke med karbonering, smaker bra.

--
 
Tappet en corona-klone (javisst) på fat og karbonerte i går etter drøyt 14 dager med denne metoden. Helt OK (bortsett fra at øltypen er noe skvip). Gikk opp til 13C på det meste, som Hans Einar. Har tidligere gjort det samme med Schwarzbier og Maibock med stort hell.

Begynner på 8C, går opp til 10C og holder den der til gjæringen begynner å avta, skrur så opp til 13C. Har bare erfaring med bock-gjæren til White Labs (WLP833).
 
Ok, da forsøker jeg det samme. Er på tredje dagen med en generell pils og satte nettopp temperaturen opp fra 10 til 11°C. Målet må være å få ferdig denne på 14 dager. Noen mener at metoden for å lage lager som stammer fra tysk bryggetradisjon ville sett helt annerledes ut om den ble utviklet med mulighet for presis temperaturstyring. Bra å høre at man ikke nødvendigvis trenger å bruke måneder på en lager.

Gjæren jeg bruker er forresten WLP930 (Mexican Lager) etter at forrige øl var en Corona-variant. Denne ble imidlertid gjæret kaldt hele løpet ut (bortsett fra to dager diacetyl-pause på slutten).
 
Brygget en. Corona variant med 833 og vart veldig bra. Startet på 8 grader og økte til 10 import av 72timer var ferdig gjæret etter 9 dager men tappet på fat etter 3uker. Har en samme oppskrift til gjæring nå med 930 blir nærmere 7 uker før den blir tappet så spennende så på startere. At 930 flukkulerer veldig godt.
 
Kjører på denne som en test. Har en Andrimne Pilsner (med MER humle) som ble helmaks-egon, og nå vil jeg ha en liknende med Mittelfrüh og Yeast 2001 (Urquell). Har bestemt meg, etter denne tråden, for å kjøre en turbo-versjon som nevnt ovenfor. Kan dere bekrefte at: 1. Pitcher ved 10 grader, kjører 3 dager på 10, deretter 2 dager på 11, 2 dager på 12 og deretter 5 dager på 13 før 2 dager cold-crash og tapping. Høres det riktig ut?
 
Du må bare time det ifht når du ser at det begynner å gjære. Du vil øke aktiviteten ved temperatur, ikke starte på for høy temperatur.
 
Fra trådene jeg har lest er det essensielle å pitche kaldt, kanskje 8-9 grader, gjære 50% på kald temperatur. Enten måle SG og så begynne å øke temperaturen når man har nådd 50% utgjæring eller bare gjære det grovt og telle dager. Jeg velger det siste denne gangen. Faktisk har jeg stor tro på å få til en brukbar pils på 14 dager, men da med filtrering. Skal man klarne ølet naturlig vil det uansett ta en uke eller to før det er rimelig klart. Spennende å prøve og sammenligne like oppskrifter. Håper du forteller hvilket resultat du får. Jeg ser mange skeptikere har gått helt over til denne metoden.
 
Andrimne startet jeg på ca. 9 og lot den stå på 10 i 3 uker, og det gikk fint. (Uten diacetylrest forresten uten smørsmak). Jeg gjør som jeg beskrev ovenfor, og jeg kommer tilbake med resultatet. Som jeg nevnte med Andrimne: Er den beste pilsen jeg har smakt :)

Edit: Kan jeg bare nevne at jeg gjorde ingen filtrering, men cold-crashet i 2 dager før tapping, og det lille grugget som følger med i glasset lager bare enda bedre smak. :)
 
Når dere pitcher kaldt, kjøler dere ned vørteren til 10 grader med eks. spiralkjøler etter koking, eller setter dere vørteren i kjøleskap for å få den kald nok til pitching?

Får man vørteren ned i 10 grader med vannkjøling nå om dagen?
 
Da tror jeg du skal ha rimelig kaldt vann i krana... på sommeren har vel de færreste kaldt nok. Sett i kjøleskap og pitch senere - da kan du få bunnfelt trub'en og dekantert litt ekstra vørter i samme slengen :)
 
Jeg fikk kjølt vørteren ned til 12 grader da jeg skulle brygge lager. Deretter bar det inn i kjøleskapet med 22 liter vørter og her måtte den stå 5 timer for å nå 9 grader. Da oksygenerte jeg vørteren og pitchet gjæren.
 
Min sommerpils er ferdig etter 14 dager. Jeg filtrerte den på 1 mikron, men det var litt kjøletåke, så jeg tilsatte litt gelatin på 1°C, noe som klarnet den fint opp. Dette var et veldig vellykket prosjekt. Smaken er nydelig, så fra nå av tror jeg det blir veldig få gammeldagse lagergjæringer på meg.
 
Jeg tappet den om fra gjæringskaret til corneliusfat. Brygget var allerede kjølt ned til 1° og gjæren bunnfelt, men som sagt litt kjøletåke. Tilsatte så gelatinen (bløtgjort og varmet til 70 grader) og lot det stå to dager. De første to halvliterne var ganske grumsete, men så var det nesten helt klart.
 
elmalo, fulgte du temperatur-regimet som nevnt i første post? Jeg klarte å drauge siste batch, så jeg skal forsøke igjen i morgen :)
 
Ja, med unntak av det siste punktet. Jeg satte den på 18 istedetfor 21 grader. Så ingen vits i å gå opp til 21 grader, den var egentlig nesten ferdig allerede på 15,5.
 
Kim, kan du huske om noen av dere noterte diasetyl på den black lageren jeg hadde med?

Jeg kjølte sakte ned til 2 grader ila 4-5dager. Normalt pleier jeg å sette rett på 2grader. Noen som vet hva en egentlig oppnår med sakte nedkjøling?

--
 
Tilbake
Topp