Hurtigkobling til gardena

Jørgen E

Norbrygg-medlem
Etter å ha pusset opp kjøkkenet skal jeg straks i gang igjen med det jeg trives best med - ølbrygging.

Da jeg kjøpte nytt blandebatteri satte vi dessverre design og kjøkkenfunksjonelle funksjoner foran det å være bryggevennlig.

Har en BB30 (MK3) med tilhørende dyppkjøler. Ser mange har hurtigkobling på denne til Gardena kobling. Da jeg uansett må ut og kjøpe noen meter med slange så lurte jeg på hvordan folk har festet disse i kjøleren. Noen som har link til hva man trenger.



Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
72fe4f9299f213e3ac9ad216a861ba9d.jpg


Om noen lurte på hva jeg mente (bilde fra boka "ølbrygging fra hånd til munn")



Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Etter å ha pusset opp kjøkkenet skal jeg straks i gang igjen med det jeg trives best med - ølbrygging.

Da jeg kjøpte nytt blandebatteri satte vi dessverre design og kjøkkenfunksjonelle funksjoner foran det å være bryggevennlig.

Har en BB30 (MK3) med tilhørende dyppkjøler. Ser mange har hurtigkobling på denne til Gardena kobling. Da jeg uansett må ut og kjøpe noen meter med slange så lurte jeg på hvordan folk har festet disse i kjøleren. Noen som har link til hva man trenger.



Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Du fikk en like pga linje nummer to :)

Uansett. Hvis du referer til hvordan få til slik som på bildet så der er det klemringsoblinger som sitter på kjøleren. Du bør finne ut av ytre dimensjon på røret ditt og så enten bestille fra ebay/ali (double ferrule/compression fitting - 1/2 " og så bare skaffe nippler fra biltema f.eks 1/2" til gardenakobling, og så sette på hun-koblinger på slangene. Men med denne beskrivelsen utelot jeg kobling til kran, siden du ikke spurte om det, men kanskje kommer til å gjøre..
 
Da er disse på vei med Kinas tregeste kurrer -
http://www.ebay.com/itm/281421760166

Da ting er lettere å gjennomføre når man har fysiske deler fremfor seg enn på papiret med alskens dimmensjoner og betegnelser over alt så henvender jeg meg hit, til ekspertisen.

Hvilken dimensjon eller.. hva heter den gjengestørrelsen man fester gardena-koplingen(tapp?) på?
Da overgangene jeg har kjøpt er 12mm til 1/2"npt (håper det blir rett - målte kjøler til 12mm så den siden er jeg sikker på)

noen som kan være behjelpelig med en Lenke eller betegnelse på hva jeg leter etter ;o)
 
Da er disse på vei med Kinas tregeste kurrer -
http://www.ebay.com/itm/281421760166

Da ting er lettere å gjennomføre når man har fysiske deler fremfor seg enn på papiret med alskens dimmensjoner og betegnelser over alt så henvender jeg meg hit, til ekspertisen.

Hvilken dimensjon eller.. hva heter den gjengestørrelsen man fester gardena-koplingen(tapp?) på?
Da overgangene jeg har kjøpt er 12mm til 1/2"npt (håper det blir rett - målte kjøler til 12mm så den siden er jeg sikker på)

noen som kan være behjelpelig med en Lenke eller betegnelse på hva jeg leter etter ;o)
Fant ikke redigerknappen.....

Ser posten min var noe rotete..
Det jeg lurte på var,
Noen som kan være behjelpelig med en link til en overgang fra 1/2"npt(hann) til Gardenastørrelse gjenger (han) - Og hva kalles disse?





Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Gardena kommer også med 1/2" hun, så du trenger ingen overgang.
Mulig du trenger en 1/2" male - 1/2" male
 
Takk igjen. Man kan lett søke seg blind.. da er handlelisten i mål. Bare en liten tur innom Biltema, så er man i gang igjen..

:D takk for gode innspill



Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
13682786085904370540d240997a3227.jpg


Da var de montert og trykktestet! Ingen lekkasjer :)

Skal i gang med årets første brygg på lørdag :) sist gang var i starten av desember. Smeller i gang med en Vestkystklone, et øl jeg har utsatt og utsatt i et år nå.. :)



Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
13682786085904370540d240997a3227.jpg


Da var de montert og trykktestet! Ingen lekkasjer :)

Skal i gang med årets første brygg på lørdag :) sist gang var i starten av desember. Smeller i gang med en Vestkystklone, et øl jeg har utsatt og utsatt i et år nå.. :)



Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Det er stor sannsynlighet for at du får lekkasje på retursiden, altså varm/vann-ut siden... Min erfaring med BT "gardena" koblingene...
 
Sist redigert:
Har byttet alle gardena/kran-deler fra plast til aluminium. Så slipper du lekkasjer første halvdel av kjølingen. Vinklede klemringkoblinger er nesten et must, da du ellers får veldig lett knekk på vannslangen. Spesielt på den varme siden.

Enkelt å feste koblingene. Trer den på så langt inn det går, og strammer det du makter (nesten) med to skiftenøkler. Pass på så du ikke overdriver, da ringen som klemmer rundt røret kan sprekke.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp