hurtigkoblinger, kan gardena brukes??

Jeg ser etter noen rimelige hurtigkoblinger som passer med 3/4'' NPT-gjenger og silikonslange med indre diameter 14mm, ytre diameter 18mm.

Kan Gardena brukes i kontakt med varm vørter? De er jo både billige og lett tingjengelig!

Det er ellers mye 1/2'' koblinger å finne, men heller begrenset med 3/4''...
 
Hva er det du vil? For å si det sånn.

Du får jo iallefall koblinger i aluminium, og folk sier at det er helt greit.
 
Tja, hva lurer du på. De tåler kanskje varmen uten å lekke. De er IKKE laget av food-grade plastik. Dermed får du kjemiske forbindelser i ølen som neppe er sundt. Er det farligere enn alkoholen for kroppen, vet ikke.  Ville jeg tatt den sjansen, garantert ikke... Kanskje kreftfarlig, kanskje ikke. Spar penger ett annet sted, tenker nå jeg...
 
Miguel skrev:
Hva er det du vil? For å si det sånn.

Du får jo iallefall koblinger i aluminium, og folk sier at det er helt greit.

skaffe noen billige hurtigkoblinger i 3/4'' størrelse som kan brukes i kontakt med varm vørter. Jeg synes det er vanskelig å finne noe som ikke koster skjorta, i det formatet (3/4'')

Jeg har sett han-delen utført i metall, men vet ikke om hun-delen også finnes i et ok materiale...?

Espen J skrev:
Tja, hva lurer du på. De tåler kanskje varmen uten å lekke. De er IKKE laget av food-grade plastik. Dermed får du kjemiske forbindelser i ølen som neppe er sundt. Er det farligere enn alkoholen for kroppen, vet ikke.  Ville jeg tatt den sjansen, garantert ikke... Kanskje kreftfarlig, kanskje ikke. Spar penger ett annet sted, tenker nå jeg...

Takk for godt svar! Det blir nok ikke gardena til annet enn kjølevann.
 
Jeg har sett på hagesenter og på nettet at Gardena har en hurtigkobling i metall, men finner bare hunkjønnsdelen. Fins det en hankjønnsdel? Jeg har ennå ikke fått anledning til å ta en nærmere kikk for å se om hele hunnkjønnsenheten er i metall.
Selv trenger jeg en slik hurtigkobling for å lette omkobling av pumpa til meskekaret mitt. Silikonslangen som kommer fra utløpet av meskekaret og inn i pumpa, må skrus ut av kuleventilen i meskekaret. Da må jeg først løsne resten av slanget fra pumpa. Der er slangen festet med slangeklemme over en nippel, og er ganske klønete å få av. En hurtigkobling hadde gjort susen! Men den må tåle varm vørter uten å avgi skumle stoffer.
 
biltema har hannkjønn i metall http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning-og-Pumper/Krantilkobling-14035/
 
Tilbake
Topp