1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

hurtigkoblinger, kan gardena brukes??

En tråd i 'Utstyr' startet av AMelbye, 30 Mar 2014.

1. AMelbye

AMelbye
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg ser etter noen rimelige hurtigkoblinger som passer med 3/4'' NPT-gjenger og silikonslange med indre diameter 14mm, ytre diameter 18mm.

Kan Gardena brukes i kontakt med varm vørter? De er jo både billige og lett tingjengelig!

Det er ellers mye 1/2'' koblinger å finne, men heller begrenset med 3/4''...

2. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hva er det du vil? For å si det sånn.

Du får jo iallefall koblinger i aluminium, og folk sier at det er helt greit.

3. Espen J

Espen J
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tja, hva lurer du på. De tåler kanskje varmen uten å lekke. De er IKKE laget av food-grade plastik. Dermed får du kjemiske forbindelser i ølen som neppe er sundt. Er det farligere enn alkoholen for kroppen, vet ikke.  Ville jeg tatt den sjansen, garantert ikke... Kanskje kreftfarlig, kanskje ikke. Spar penger ett annet sted, tenker nå jeg...

4. AMelbye

AMelbye
    Expand Collapse
    Registrert bruker

skaffe noen billige hurtigkoblinger i 3/4'' størrelse som kan brukes i kontakt med varm vørter. Jeg synes det er vanskelig å finne noe som ikke koster skjorta, i det formatet (3/4'')

Jeg har sett han-delen utført i metall, men vet ikke om hun-delen også finnes i et ok materiale...?

Takk for godt svar! Det blir nok ikke gardena til annet enn kjølevann.

5. Tore B.

Tore B.
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg har sett på hagesenter og på nettet at Gardena har en hurtigkobling i metall, men finner bare hunkjønnsdelen. Fins det en hankjønnsdel? Jeg har ennå ikke fått anledning til å ta en nærmere kikk for å se om hele hunnkjønnsenheten er i metall.
    Selv trenger jeg en slik hurtigkobling for å lette omkobling av pumpa til meskekaret mitt. Silikonslangen som kommer fra utløpet av meskekaret og inn i pumpa, må skrus ut av kuleventilen i meskekaret. Da må jeg først løsne resten av slanget fra pumpa. Der er slangen festet med slangeklemme over en nippel, og er ganske klønete å få av. En hurtigkobling hadde gjort susen! Men den må tåle varm vørter uten å avgi skumle stoffer.

6. RETBergen

RETBergen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

biltema har hannkjønn i metall http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning-og-Pumper/Krantilkobling-14035/

7. Tore B.

Tore B.
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det er en krantilkobling. Jeg er ute etter en hanntilkobling i metall på slange.

8. Tore B.

Tore B.
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takk! Denne løsningen ser perfekt ut. Jeg bestiller 2 av disse koblingene.

9. arefsahl

arefsahl
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Del denne siden