1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

”husets øl”

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av A_hjelme, 11 Okt 2019.

1. A_hjelme

A_hjelme
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hvilket øl brygger dere om og om igjen som blir ”husets øl”?
    Jeg faller tilbake på lucky jack hele tiden ☺️

2. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Porter. Gjør nok ikke noe at dama syns den er veldig god. Ellers er bitter en gjenganger, og nok det ølet jeg har brygga flest ganger.

3. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg brukte 1-2-3 basen min. Dels fordi det alltid ble bra og dels fordi jeg testet humler. Det at det alltid ble bra kan være ren flaks dog.

#3 Miguel, 11 Okt 2019
    Sist redigert: 11 Okt 2019
  4. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Husøl, tja, har alltid en med kveik fra sunnmøre på tapp. Nå er det "fortsatt" Birger Eriksen fra april. Det som brygges om og om igjen, er IPA med Skare kveik. Simcoe, Citra og Amarillo jevnt fordelt med 1-2-3 prinsippet.

Miguel liker dette.
  5. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Jeg har ikke alltid hatt det - det har gått litt opp og ned - men det ølet jeg har brygga flest ganger, er Vestkyst, etter originaloppskrifta til Kinn. Så skal jeg si at jjeg har et husøl, må det være det - sjøl om IPA langtfra er det jeg brygger mest av eller drikker mest av. Det er også litt spesielt å si at det er husølet mitt, siden det er det sterkeste jeg brygger (7%). Det aller meste ligger ellers rundt 5%.

Kølsch har jeg brygga ofte, og de siste par åra har jeg nesten alltid hatt tysk pils (ikke tsjekkisk Urquell-type!), helst brygga på 100% pilsnermalt. Men jeg har en tendens til alltid å endre på oppskrifter.

Ellers har britisk øl vært stammen opp gjennom.

6. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Skoddehav klone og en amerikansk hveteøl jeg kaller miami weiss går ofte igjenn hos meg.

7. MonoBryggeriet

MonoBryggeriet
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har alltid en lys lager (helles eller nordisk pils) stående.

8. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Lyse lagere er overlegent mest populært blant de i hustanden som drikkker øl, men vi har nesten alltid et hveteøl og noe mørkere belgisk også. IPAer og denslags blir bare stående, så det brygges bare til speselle anledninger.

9. Daggis

Daggis
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fått nytt husøl i år. Saison'en til @cjohansen. Batch #4 av den for året blir trolig neste helg. Denne gang for fating.

10. PetterL

PetterL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kjelesyrnet IPA med Citra, Amarillo og Chinook har gått på repeat her i hus. Syrligheten gjør humlesaften farlig frisk og lettdrikkelig og til terningkast 6 hos konemor og venner.

Lys lager er også alltid på tapp.

Daggis og Pål Heide Kielland liker dette.
  11. Jovialsen

Jovialsen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Variasjoner over en Helles og en Bitter.

Har som regel alltid en av disse på tap. Gjær er alltid de samme. Wlp833 og Wlp007. Malten hender det jeg gjør små forandringer på og de Humles med hva jeg har tilgjengelig. Som regel Mittelfruh og Challenger.

12. Sersjanten

Sersjanten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

En gjenganger hos meg er Chango Citra til Espen Westum, en stout som jeg har tilsatt chilli og en variant av utepils. Jeg har fått veldig gode tilbakemeldinger på disse.

13. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Her har det blitt en vane at minst et øl ølene på tap er svart. Stout eller porter i ulike varianter.
    Har også hatt et mål om å ha en lager på fat alltid, men det har ikkje alltid lat seg gjøre.

erikraude og loebrygg liker dette.
  14. Eirik KG

Eirik KG
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vi har en APA vi alltid har stående. Formålet var opprinnelig at det skulle være en øl vi kunne gi til gjester som ikke er sikre på hva de ville ha. OK for alle ganer. Det har endt med å bli eksperiment-oppskriften vår, så prøver alltid å endre på en variabel fra gang til gang for å se hva som skjer. Prøver også å alltid tørrhumle med en ny sort.

Redigert med grunnoppskrift.

71% Pale Malt
    21% Caramel Aromatic
    4% Flaket havre
    4% Carared

Mesketemperatur kan varieres fra gang til gang, men mellom 65 og 68 grader.

Bitterhumle @ 60 min til ca. 27IBU
    Aromahumle @ 10 min til ca. 7IBU
    Whirlpoolhumle @ 0 min til ca. 8IBU (Det er vel ikke helt enighet om Tinseth-formelen burde regnet IBU for WP-humle, men bruker det uansett som en pekepinn på hvor mye humle som skal tilsettes)

Tørrhumle 100 gram. Har prøvd både å tilsette den før og etter stormgjæring, og har vært fornøyd med begge deler. Har ikke gjort meg opp en mening om hva som er best, da det alltid brukes forskjellig humlesort.

#14 Eirik KG, 14 Okt 2019
    Sist redigert: 14 Okt 2019
  15. Ole Mørkved

Ole Mørkved
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Svartpils!

16. Terje Kolbeinsen

Terje Kolbeinsen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har alltid vært veldig glad i portere, men i den siste tiden er det blitt mange bayere. Ellers er det nesten alltid en golden ale bland de 4 på tap

Sent from my iPhone using Tapatalk

17. Brede

Brede
    Expand Collapse
    Fylkesleder

Corona klone er brygget flest ganger;), med ris og mais Wlp 940, ellers er bokk (juleøl) og bayer gjengangere. Sommeren er det alltid Wit eller Tysk hveteøl

18. Jo-Helge

Jo-Helge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har brygga over 275 brygg. Har aldri aldri hatt husetsøl.

PetterL og RealGone liker dette.
  19. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

DET er faktisk noe av det mest imponerende eg har lest her på Norbrygg.

20. Jo-Helge

Jo-Helge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har så jævlig mange oppskrifter vi skulle ha testa ut. Har nokre sesonge øl som vert brygga men alltid med variasjon er

loebrygg liker dette.

Del denne siden