Hva brygger folk på BB30?

Jeg har nå satt 6 brygg på BB30, og er sånn passe fornøyd. Jeg har endt opp med for lav OG og for høy FG fire ganger, og jeg har til gode å få 25 liter i gjæringskaret. Jeg har endt opp med 16 til 22 liter. Jeg prøver å regne meg frem til hvordan jeg skal optimalisere bryggeriet, sånn at sluttresultatet stemmer med oppskriften. Det er noe med det å kjenne sitt eget bryggeri, og jeg nærmer meg noe... Jeg har brygget to IPA-er, de er jeg godt fornøyde med.
Jeg er nysgjerrig på hva folk brygger på sine vannkokere; har noen forsøkt seg på mer ekstreme varianter som imperial stouts og barley wines, og i så fall: hvordan ble resultatet? I det hele tatt, hva brygger dere på BB30?
 
Vi har satt 4 brygg med Bb30 nå, og er ganske fornøyd. Slet også en del med å nå 25liter, men har fått det til nå. På bekostning av OG, som har blitt litt lavere enn forventet.

Vi har brygget lager, dunkel og American pale ale. Syns systemet fungerer bra, men ser at vi må modifisere kjelen noe. Med PID og volummåler, så tror jeg vi får et enda bedre resultat:-D

Har hatt litt problemer med fastbrente rester i bunnen av kjelen, men det ble litt bedre med bruk av et element istede for to under koking.

Alt i alt, ganske fornøyd med utstyret:)
 
Er på sjette brygget nå sitter å venter på koken. Jeg begynner med 23-24 l og skyller med 10l ender da som regel med 25 l, koker da med 1,5kw og lokket halvveis på. Idag skal jeg koke i 90min for å få litt mer julete % .
 
Jeg har ver. 1, så det er enten full kok eller ingen kok. Jeg kommer til å gå for en pid, men sitter og finregner på utstyret. Jeg er ikke så opptatt av mengden ved ferdig brygg, men er mer opptatt av at sluttresultatet står i forhold til oppskriften. Har en APA og en wit i gjæringskar nå.
 
Har brygget 10-15 brygg. Starter med 17l. Partiskyller med 13 L , og justerer etter kok til 22l. Justerer ved veiing av Bb30, fyller på kaldt vann rett før kjøling til 27kg . Funker bra for meg. Bruker Beersmith med min profil for utstyret, slik at mengde malt og min profil gjør at jeg treffer godt på OG.
 
Oppskrift er til for å bøyes å tøyes, uansett om du smaker en øl og har lyst til å lage den samme så er det veldig vanskelig. Er så mange ting som skal stemme. Er det som gjør hjemmebrygging så bra, blir forskjellig gang til gang. Pluss din smak og favoritt forandrer seg også.
 
Trenger ikke å treffe 100% på oppskriften - og jeg har absolutt et par øl bak meg som er meget gode. Men det er vel grunnen til at jeg sitter og finregner for tiden...  :yes: Men er det noen her som har prøvd å tøye og bøye på BB30 i forhold til hva de brygger? Mitt mål er å brygge en heftig imp stout, men venter med det til jeg er helt komfortabel med utstyret. Noen som har forsøkt?
 
Av omsyn til stabil mesketemperatur, mindre stress under mesking og mulegheit for å kunne justere til den OG eg ønskjer, har eg p.t. vald å ikkje meske i BB30. Eg har tenkt at eg inntil vidare skal forsøke mitt gamle oppsett med gjæringskar-i-gjæringskar isolert med liggeunderlag og ulltepper. Det gir kanskje mindre / dårlegare utbytte, men om eg må bruke ca kr 20,- meir i malt for å spare inn litt tid og gi meg betre bryggeoppleving? So be it.

Det viktigaste er nok uansett at ein får nok erfaring på eins eige bryggeutstyr til å vite kva utbytte ein kan rekne med.
 
Sitter nå og venter på at det fjerde brygget skal koke ferdig.

Har en Amerikansk IPA fra kit kjøpt hos Brygg selv
En IPA med oppskrift fra forumet
En selvkomponert sak som jeg ikke helt vet hvor ender
Venter på den selvkomponerte skal bli ferdig for andre gang nå.

Testa pumpa for første gang i dag og med den som sirkulerte under hele meskinga gikk det som en lek. Kunne nesten kutta etter 40 minutter etter det var det helt marginalt hva mer jeg klarte å få ut de siste 20 minuttene.
 
Hei Hugo, vi har nå 12 brygg bak oss på BB30. Noen justeringer har det blitt siden vi startet opp, vi har laget oss en temperaturkontroll/effektregulator uten den koker det alt for mye. Siste nykjøp er en sirkulasjonspumpe, denne fungerer fint vi fikk ikke brukt den på siste brygg som var en Imperial Stout med 7kg med korn. Noe som er litt i overkant for denne kjelen  :mad:

Oppskrifter og litt om hvordan vi gjør det kan du lese om her http://sambryggeriet.com/2012/10/03/brygg-12-imperial-stout/
Ole J
 
Jeg har selv sirkulasjonspumpe installert og vurderer sterkt å gjøre noe med temperaturkontrollen.
Jeg er veldig spent på imp stouten deres. Gi tilbakemelding, når dere har smakt på brygget.
 
Hei,

Vi har nå kjørt 7 brygg på vår BB30 generasjon 2. Stort sett må jeg si vi er fornøyde. Jeg har på følelsen at vi er de eneste som kjører den "orginal"... Vi har ikke som mange andre modifisert i øst og vest. Ikke har vi pumpe heller... Her er det sirkulering for hånd :)

Vi har stort sett brygget ferdige sett kjøpt på bryggselv.

Største utfordringen har vel vært temperaturkontroll... Det er ofte mye høyere temperatur i bunn enn lengre opp i røret. Med rask sirkulering og litt mikk makk og justering med antall kw, så får vi det stort sett til å funke.
 
Vi har heller ikke gjort noen mods utover å pakke den inn i liggeunderlag under mesking pluss at vi bruker pumpe. Alt fungerer utmerket!
 
Bruksanvisningen som følger med BB30 er bare tullball, det er bare en oppskrift på frustrasjon. Man ender konsekvent opp med mye lavere volum enn 25 liter om man benytter seg av denne. Jeg har erfart at man bør starte med ca 24 liter, og at man som regel trenger ganske mye skyllevann. Jeg fyller opp slik at kokeren inneholder ca 28 liter før koking (men litt avhengig av koketid). Jeg har vært litt plaget med for lav OG, men håper at anskaffelsen av sirkulasjonspumpe hjelper på det. Med for lav pre-boil gravity har jeg vært nødt til å tilsette spraymalt for å få riktig OG. Jeg er tålelig fornøyd med BB30, men man må bli kjent med utstyret for å kunne brygge bra. Jeg har ikke modifisert på annet vis enn at jeg har et liggeunderlag rundt kokeren, noe som er absolutt nødvendig.
 
Tilbake
Topp