Hva er det beste hydrometeret?

Jonas

 
Noen kandidater til det mest pålitelige og robuste hydrometeret på det norske markedet? Lei av at papiret beveger på seg...
 
Jeg bruker dette fra Vestbrygg.
Der sitter papiret fast, så det er positivt.

Jeg har to stykker, fordi dersom du har to knuser de aldri, har du ett kan du være sikker på at det knuser.
Det ene viser 2 poeng for mye. Så det er jo ikke så positivt.
Men er ikke noe problem når jeg er klar over at det ene viser 2 poeng feil.
 
Så det er ikke papir i disse?

Det har ikke noe å si om det er papir eller ikke. Bruker selv et hydrometer som er sporbart tilbake til kalibreringkilden som er solgt som laboratorie-hydrometer, papir der og, det spørs bare på kvaliteten på produktet.
 
Det har ikke noe å si om det er papir eller ikke. Bruker selv et hydrometer som er sporbart tilbake til kalibreringkilden som er solgt som laboratorie-hydrometer, papir der og, det spørs bare på kvaliteten på produktet.

Delvis enig. Men. Så lenge det er løst papir er det en liten tanke som sier meg at Murphy kan ønske å bidra med noe på det mest ubeleilige tidspunkt.
 
Delvis enig. Men. Så lenge det er løst papir er det en liten tanke som sier meg at Murphy kan ønske å bidra med noe på det mest ubeleilige tidspunkt.

Jeg har hatt mitt i snart fire år tror jeg, hydrometer er et viktig redskap så greit å kjøpe skikkelig. Mitt er fra Grauhall. Behandler det som en nyfødt unge dog.
 
Jeg har hatt mitt i snart fire år tror jeg, hydrometer er et viktig redskap så greit å kjøpe skikkelig. Mitt er fra Grauhall. Behandler det som en nyfødt unge dog.
Da regner jeg med du ikke skyller det i iskaldt vann og legger det i en lukket beholder i flere uker i strekk? Hilsen småbarnsfar.
 
Så det er ikke papir i disse?

Er usikker på materialet skalaen er tegnet på, men det rører ikke på seg.
Har hatt de i flere år, i orginalemballasjen (plastrør).
Der er kalibrert v 20C, viser fortsatt helt riktig, og de er veldig lette å lese helt nøyaktig av.
 
Er usikker på materialet skalaen er tegnet på, men det rører ikke på seg.
Har hatt de i flere år, i orginalemballasjen (plastrør).
Der er kalibrert v 20C, viser fortsatt helt riktig, og de er veldig lette å lese helt nøyaktig av.
Bestilte du fra den siden? Tror det må bli et par sånne ja :)
 
Synes det er et godt poeng å ha to hydrometere med skalaer som overlapper, der det ene dekker området rundt FG og er lett å lese nøyaktig av, og det andre dekker generelt høyere områder opp til OG
Slik som de nevnt ovenfor. Hvis ikke blir det et kompromiss angående lesbarhet på skalaen og nøyaktighet.

Selv kjøpte jeg fra utlandet da slike ikke fantes i de norske bryggesjappene for to år siden, fremdeles meget fornøyd med kjøpet men det var tre hydrometere i en pakke, tre måleområder.
(.980-1.020, 1.000-1.070, 1.060-1.130)

IMG_0014.JPG IMG_0015.JPG
Sikkert i overkant kostbart ift. de flestes behov, kjøpte de herfra
http://www.ebay.com/itm/Professiona...Homebrewing-/182394030310?hash=item2a778808e6
 

Vedlegg

  • IMG_0014.JPG
    IMG_0014.JPG
    72,1 KB · Sett: 67
Skulle gjerne hatt et FG-hydrometer, dvs. med en snevrere skala. Men det koster uforholdsmessig mye!
 
Tilbake
Topp