Hva er din favorittgjær uansett style ?

Ønsker meg en tråd vi ferske kan bruke som oppslagsverk. Skriv kort om hvilken gjær du liker best og hvorfor !

Jeg har ikke prøvd så mange men hittil må jeg si:

Safale US04 gjæret rundt 20 ish. Fikk fine hint av krydder (pepper). Beste Ale så langt!
 
er det greit å svare idun brødgjær?
den hjelper meg med å få god pizza bunn.

og den kan vel til nød brukes til alkohol produksjon.....

ellers så her jeg nottingham her da
 
biri skrev:
er det greit å svare idun brødgjær?
den hjelper meg med å få god pizza bunn.

Nå har det jo kommet egen gjær for pizzadeig!


Men tilbake til topic. Gjær og stil er jo ofte nært linket, men enkelte gjærtyper gjør seg bra i mange typer øl.
Jeg er ingen ekspert, men har inntrykk av at følgende er ganske riktig:

* Nottingham (bra til english ale, men ganske universal)
* Safale US-05 (bra til american ale, også ganske universal)

* WLP001 (white labs sier: "This yeast is famous for its clean flavors, balance and ability to be used in almost any style ale. It accentuates the hop flavors and is extremely versatile.")
* WLP007 (english ale, jeg tror Nøgne Ø bruker denne ganske mye? eller?)
 
nordtvedt skrev:
Fermentis W34/70 fungerer utmerket til lagerbrygging
Eg har også veldig gode erfaringer med denne. Kanskje min favoritt lager gjær (den er nøytral).

Safale US-05 er knall til ale.
 
Liker også w34 til lager. Ellers er jeg veldig glad i wyeast 1028 til mange ales. Gjærer langt ut, ren profil ved 17-18 grader og litt flere estere ved varmere gjæring. Passer supert til mye amerikansk og engelsk i alle fall.
 
Jeg har brukt Wyeast 3522 Belgian Ardennes en del i det siste, og er veldig fornøyd med den. Den har moderat fenol og esterpreg, særlig på lavere temperaturer, er rask og grei å jobbe med, og flokkulerer veldig bra. Anbefales.
 
Hmm det må vel være WLP028 Edinburgh ale. Fremhever malt å gir ellers en ren smak med lav ester produksjon. :biersmile:
 
Liker veldig godt WLP001. Smaksnøytral og god til å fremheve humle. Bruker den i pale ale, ipa, dipa, porter, stout m.m. En frekk og kjekk allrounder. Eneste jeg kan utsette på den er at den ikke flokkullerer noe særlig godt.
 
WLP007 gjæret på lav temp til amerikanske og tørre engelske ales, WLP002 til engelsk ale med lav OG, WLP833 til lager, WLP566 til saison, WLP011 til biére de garde, WLP009 til sparkling ale... Med andre ord HELT umulig å si noe om favorittgjær uansett type. Men den jeg bruker oftest er nok WLP007.
 
Wlp001 er vel nesten blitt husgjær, nøytral smak og en crisp avsluttning. Ellers så er Wyeast 2565 kolsch en artig liten rakker, den kan være din beste venn hvis du er nøye med tempen, og gi deg et spark i ræven og masse fruktighet hvis du ikke er fullt så nøyaktig.. Perfekt til å teste skills i bryggingen/gjæringen.
 
Safale US-05

Fordi den er billig, enkel å bruke (tørr), slipper å lage starter, god kvalitet, kan brukes i mange stiler. Lager vel igrunn alle mine pale ale, IPA og mørke ales med denne gjæren.
 
US-05 her og. Fordi eg er litt lat og somregel ikkje gidd å planlegge starter i dagar på førehand. Ellers har jo vi Sogningar eit godt forhold til WLP051, så den brukar eg ein god del til apa/ipa.
 
Gahr skrev:
WLP007 gjæret på lav temp til amerikanske og tørre engelske ales, WLP002 til engelsk ale med lav OG, WLP833 til lager, WLP566 til saison, WLP011 til biére de garde, WLP009 til sparkling ale... Med andre ord HELT umulig å si noe om favorittgjær uansett type. Men den jeg bruker oftest er nok WLP007.
ikke en liten mengde gjær å ha i kjøleskapet hehe, ser jeg har lære om gjær...
 
larser skrev:
Gahr skrev:
WLP007 gjæret på lav temp til amerikanske og tørre engelske ales, WLP002 til engelsk ale med lav OG, WLP833 til lager, WLP566 til saison, WLP011 til biére de garde, WLP009 til sparkling ale... Med andre ord HELT umulig å si noe om favorittgjær uansett type. Men den jeg bruker oftest er nok WLP007.
ikke en liten mengde gjær å ha i kjøleskapet hehe, ser jeg har lære om gjær...
endel å lære om gjær :bank2:
 
Wlp002 for engelske ales og wlp001 for IPA og APA om jeg skulle måtte begrense meg til en eller to. Men hvorfor gjøre det når det er så mye spennende å velge mellom? :)

HTC successfully sent this message without crashing
 
larser skrev:
Gahr skrev:
WLP007 gjæret på lav temp til amerikanske og tørre engelske ales, WLP002 til engelsk ale med lav OG, WLP833 til lager, WLP566 til saison, WLP011 til biére de garde, WLP009 til sparkling ale... Med andre ord HELT umulig å si noe om favorittgjær uansett type. Men den jeg bruker oftest er nok WLP007.
ikke en liten mengde gjær å ha i kjøleskapet

Men jeg har selvsagt ikke alle i kjøleskapet til enhver tid. Men det hadde vært trist å måtte begrense seg for mye.:)
 
Tilbake
Topp