hva er din "go to" base når det kommer til IPA?

Hva har dere for "go to" baser når det kommer til IPA og ev andre ølstiler?
Personlig så bruker jeg mye maris otter og hos meg så ser det ofte slik ut (25L batch):

MO 5.5-6kg
caramunich (for farge) 0.5kg
flaket hvete 0.5KG

forsøker holde det enkelt og ryddig.
 
Jeg har ingen fast maltbase. Det blir münchnermalt oppå MO, og kanskje noe hvete, også. Veldig forsiktig med krystallmalt, om noe.

Ellers er gristen til Vestkyst et alternativ om jeg vil gå den andre veien og få inn en tone av krystall: 92% MO og 4% hver av krystall 70 og krystall 120 (Kinn bruker noe litt mørkere enn 120.). (En eller annen gang skal jeg lage en variant av den med engelske humler.)
 
100% maris otter på engelske.
Amerikanske kjører jeg 50/50 pale/pils og 5 prosent carahell. Kanskje litt hvete.
 
Sist redigert:
Varierer veldig, men hvis jeg skulle laget noe safe slik jeg liker det så ville jeg brygget sammen med loebrygg, evt byttet ut med pilsner.
 
Sitter akkurat nå og ser på sjakk med en NEAPA som har en grist som er veldig tung på rista brød:
Til 25 liter:
3,5 kg Pale malt
1,0 kg Lyst münchner
0,5 kg Hvetemalt
0,3 kg Special Roast 100 EBC

Det blir litt spesielt, men jeg liker det:).
 
Sitter akkurat nå og ser på sjakk med en NEAPA som har en grist som er veldig tung på rista brød:
Til 25 liter:
3,5 kg Pale malt
1,0 kg Lyst münchner
0,5 kg Hvetemalt
0,3 kg Special Roast 100 EBC

Det blir litt spesielt, men jeg liker det:).
Det var en snodig skrue av en øl. Hørtes interessant ut!
 
Men for å være OT, så er jeg en enkel sjel når det gjelder IPA. 100% Pale, kanskje noen prosent flaket havre eller hvete. Om jeg føler meg dristig kan jeg slå til med litt krystallmalt, men syns ikke karamell og usannsynlige mengder humle passer så godt i lag.
 
Det var en snodig skrue av en øl. Hørtes interessant ut!

Det er faktisk ikke så ulikt den gristen Zainasheff bruker i sin oppskrift på den lyseste varianten av APA i Brewing Classic Styles (s.135). Jeg har bare mer av münchner, hvete og røstet - og så bruker jeg en mørkere røstet malt enn ham. (Han bruker Victory). Men "mer" er nok et viktig ord her. Det er der snodigheta ligger.
 
For IPA og Pale Ale har jeg brukt Pale malt med Munich (18 EBC) og litt lys Cara eller bare Pale malt. For Amber ale brukes Munich med Cara Amber 70 EBC ++, liker den godt.thar prøvd med hvete (10%) og flaket bygg (10%) i basen men uten at ganen min synes å merke noe. Har fremdeles ikke funnet ute hvordan man gir litt farge uten for mye smak. Synes Cara Munich er for søt, prøvde sist med en dæsj Cara Aroma (400%) EBC, det ble ræva, bare litt altså men altfor søt...
 
For IPA og Pale Ale har jeg brukt Pale malt med Munich (18 EBC) og litt lys Cara eller bare Pale malt. For Amber ale brukes Munich med Cara Amber 70 EBC ++, liker den godt.thar prøvd med hvete (10%) og flaket bygg (10%) i basen men uten at ganen min synes å merke noe. Har fremdeles ikke funnet ute hvordan man gir litt farge uten for mye smak. Synes Cara Munich er for søt, prøvde sist med en dæsj Cara Aroma (400%) EBC, det ble ræva, bare litt altså men altfor søt...

Sukkerkulør er et gammelt triks:).
 
hva utrolig gøy med så mange forskjellige svar, og det hva akkurat dette jeg hadde håpet på.
Skall teste brygge 2 batcher med 10L og bare bytte om Maris mot pils malt men bruke samme humlene. muligens noen form av SMASH.
sitter med en sekk av hver så har nok til att teste litt forskjellige.

Vill kun pilsmalt gi ett mer "crisp" øl?
Jeg tilsetter caramunich kun for farge og aldri mer enn 0,5kg på 25L, bør jeg bare droppe denne helt?
 
Carafa Spesial 3 (1400EBC) i veldig små mengder fungerer også. Uten skall, så de tilfører ingen bitterhet. I større mengder gir det smak.

Jeg tror faktisk du skal tenke på det som mørk sjokomalt. Eller som et tilsvarende hvetemalt - som jo også er uten skall. Cara special II gir i alle fall omtrent samme virkning som pale sjoko.
 
Du trenger svært lite av CS3 siden den er 1400 EBC. Det blir derfor ikke særlig smak om du bruker litt til farging
 
Du trenger svært lite av CS3 siden den er 1400 EBC. Det blir derfor ikke særlig smak om du bruker litt til farging

Enig - jeg mente ikke at den ikke kunne brukes til å gi farge. Men det er en myte at den er et slags smaksløst fargemalt - og du sier jo ikke at den er det, heller. Det er ellers litt interessant at den faktisk kan erstatte sjokomalt, om du skulle være i ei knipe.
 
Tilbake
Topp