Hva er en "bayer"?

joques

Dommer
Det ølet vi i Norge kaller "bayer", hva er det det heter internasjonalt og i ølkategoriene i NM? Jeg mener, drar du til Bayern og bestiller "ein bayer, bitte", vil nok mannen se ganske rart på deg. Jeg vil tro at det er et ganske særnorsk øl, som er derivert av diverse bayerske ølsorter, og kanskje også nedtonet i forhold til sine tyske frender (fordi norske øldrikkere stort sett ikke bryr seg).

Akkurat nå har jeg et øl til kaldlagring, og der fulgte jeg en oppskrift på tysk märzen jeg hadde funnet på nettet. Den minner foreløpig veldig om det jeg forbinder med "bayer". Men märzen er vel ikke noe særbayersk øl. Andre forlag? Jeg har hørt at bayer er "münchener dunkel", men det virker på meg som den skal være enda mørkere.

Anyone?
 
Den gjengse oppfating er helt riktig at "bayer" er en munchener dunkel. Men det stemmer nok som du sier at den er litt utvannet i forhold til en tysk munchener dunkel. Märzen er såvidt jeg husker noe lysere og også noe sterkere. Men noen norske bayere er jo også ganske lyse, mens andre er mørkere igjen (Aass bayer, feks). Så uten at jeg har smakt alle de forskjellige tyske variantene (men noen eksemplarer) vil jeg nok si at bayer ligger nærmest munchener dunkel, men er kanskje noe lysere og lettere. Om märzen er et særbayersk øl er vel et definsjonsspørsmål, men husk at alle lagerøl har sitt utspring i Bayern, så det er nok her det har størst tilknytning. Og de første bayerølene var jo nettopp mørke, før pilsen ble oppfunnet som en avart.
 
Hehe, det er vel strengt tatt ikke så viktig, spesielt ikke i hjemmenytelsessammenheng, der det eneste fornuftige kriteriet er: "smaker ølet godt?"

Litt mer kilent blir det i konkurranser, blant annet fordi vi konkurrerer i såpass få klasser i forhold til andre land.

Nå har jeg i og for seg aldri smakt de mørkere typene norsk bayer, som Aass, jeg burde kanskje gjøre det før jeg tyr til generaliseringer :eek:)
 
Tilbake
Topp