Hva er kostnadene for en liter hjemmebrygget øl?

Er det noen som i det siste har forsøkt å regne ut hva som er de reelle kostnadene i råvarer og forbruksvarer for en liter typisk hjemmebrygget øl? La oss si et brygg på 5,5 prosent alkohol og IBU 40.

Hovedkostnadene er selvsagt malt, humle, en pakke gjær, 400 gram spraymalt til en starter på 4 liter, men også småtteri som klarningsmiddel (Irish moss), gjærnæring, vaskemiddel, desinfiseringsmiddel, strøm og "slitasje" på gjæringskar (jeg regner max 10 brygg på et gjæringskar før det er så ripet at det skiftes ut). Noen av disse kostnadene varierer med volumet på brygget (jeg bruker vanligvis én gjærpakke til et 100 liters brygg, mens andre brygger 20 liter på den samme pakken). ellers vil jeg vel holde investeringskostnadene i selve bryggeutstyret utenfor. Jeg kunne selvsagt satt meg ned og forsøkt å regne ut dette selv. Men ettersom jeg er så lat, og vet at andre er gladere i å leke seg med tall enn jeg er, sender jeg derfor ut denne forespørselen...

Jeg tipper at kostnadene ligger rundt rundt 8-10 kroner literen, men det kan hende jeg er helt på jordet!
 
Beersmith gir meg 5-7 pr liter på de opppskriftene jeg har satt opp..

Edit: Allgrain altså, og tørrgjær.. Og nei, har ikke regnet inn materialkostnader som dobbelt bryggeri ogsåvidere :)
 
Mitt helt enkle ekstraktbrygg havnet på ~20kr/L.

2*1,8kg Munton LME 110kr (220 totalt)
ca 50g Perle humle
danstar Nottingham ~30kr

14liter ferdig brygg minus svinn fra gjærkake.
 
Snittpris på 9 brygg (nå skal det sies at de siste tre gjenstår å brygge, men ingrediensene er kjøpt inn...) ligger her på ca 23 kr/l for ingredienser (inkl. frakt). Dette er en blanding av ren ekstrakt- (2 stk) og ren maltbrygging (7 stk).

Totalt ligger vi på ca 55 kr/l når en tar hensyn til alt innkjøpt utstyr, men den kostnaden blir jo nærmere og nærmere 23 kr/l for hvert brygg, god grunn til å brygge ofte  :ilike: . Kan vel også ta med at den billigste oppskriften vår så langt er på 18 kr/l (15 kr/l hvis vi kan klare oss med en pakke gjær); en Blonde med planlagt 5,5 %, 29 IBU og volum på 25 liter.

I alle våre brygg utenom det første er det brukt Wyeast flytende gjær, og på de siste 6 ble vi oppmerksomme på pitching rate og har derfor laget gjærstarter, samt gjerne brukt flere pakker gjær. Vi har ikke prøvd å presse prisen mest mulig ned når det gjelder ingredienser, men prøver å være litt prisbevisste for å spare litt på fraktkostnadene. Ved å bestille malt til tre brygg fremfor bare ett klarte vi eksempelvis å halvere fraktkostnaden per kilo malt fra ca 30 kr/kg til ca 15 kr/kg :skitbra:
 
hva med og alternativkostnaden? (drikke vann istedet for øl etc.) :p
sålangt har alle oversett strømkostnader, men jeg tror den er relativt ubetydelig hos de fleste.
kan vel anta at de fleste bruker 2-3kw på et 25l ekstraktbrygg ved 60min koking, noe som tilsvarer ca. 4-5kr
gjærspann som koster 120kr og holder 10 ganger blir 12kr per brygg (+50 øre pr liter)
Det jeg tror er den største kostnadsrøveren er frakt-kostnader på råvarer.
noen har vel vannmåler og, og betaler for vann? da blir det feks kostbart med kjøler
 
Jeg ender på ca en tier per liter på "kjedelige" øl, og så blir det sikkert det mangedoble på humlebomber.
 
Jeg har sluttet å regne på det, men vil tippe jeg typisk ligger rundt en tier per liter på et standardøl (slik Richard beskriver). Men jeg har sluttet å regne på det. De totale kostnadene for samfunnet hadde været langt større om jeg ikke brygget (opphold på mentalinstitusjon, psykologutgifter osv.).
 
Gahr skrev:
Jeg har sluttet å regne på det, men vil tippe jeg typisk ligger rundt en tier per liter på et standardøl (slik Richard beskriver). Men jeg har sluttet å regne på det. De totale kostnadene for samfunnet hadde været langt større om jeg ikke brygget (opphold på mentalinstitusjon, psykologutgifter osv.).

Samfunnet tjener derfor på at du driver med ølbrygging, og samfunnet er alle oss som betaler skatt.

Brygg derfor øl til du blir gammel  ;D
:gammern:
 
Vi har beregnet omtrent 800 kroner for et 50-litersbrygg, men det er egentlig litt mer enn det de fleste øl koster. Dessuten har vi vært ganske flinke til å handle MYE malt og humle på en gang fra billige steder, for eksempel direkte fra Nøgne Ø, og kjøre det selv for å spare frakt. Strøm betaler Chateau Neuf for oss, korker har vi fått gratis i en 8 000-korkers kasse fra bestefaren til en i lauget. :) Gjorde et raskt regneeksempel vedlagt, som ga meg en pris mellom 11,6 og 16,7 kroner per liter. Ikke dumt, spør du meg.
 

Vedlegg

  • kostnader brygg.xlsx
    39,9 KB · Sett: 82
Brygger man en monster-IPA for 20kr/l blir det 10 kroner for 0.5, drar du på polet og handler en NøgneØ er prisen over 60kroner.
 
tomv skrev:
sålangt har alle oversett strømkostnader, men jeg tror den er relativt ubetydelig hos de fleste.
kan vel anta at de fleste bruker 2-3kw på et 25l ekstraktbrygg ved 60min koking, noe som tilsvarer ca. 4-5kr

Jeg har lest av måleren en gang, 30 KWh på hele huset, 90 % gikk nok til brygging.
30 KWh/100 liter = 0,30 KWh x 0,70 kr. KWh (billig strøm) x 90 % = 19 øre literen

Strøm prisen er såpass variabel at det må tregnes hver gang på den.
 
19 øre literen er overkommelig. :yes:

Jeg tror forøvrig ikke det ølrelaterte budsjettet mitt har gått nevneverdig ned etter at jeg begynte å brygge. Om jeg regner med alt jeg bruker til kjøp av bøker, utstyr og ingredienser, og i tillegg tar med alt ølet jeg kjøper på polet (hvilket er mye mer enn før jeg begynte bryggingen), tror jeg definitivt det hadde lønnet seg å holde seg til industripilsen. Men hvor er moroa i det? Om man brygger alt ølet sitt selv og ikke tar fullstendig av, lønner det seg helt klart, men variasjon er viktig. Og kommersielle øl fra polet må jo ses på som studiemateriell i jakten på det perfekte hjemmebrygg. :skitbra:
 
@Gahr: Halleluja. Å skulle begynne å brygge selv for å tjene penger, blir fort en felle. Jeg tror man bør begynne fordi man er glad i godt øl og variasjonen i godt øl. Når det er sagt er det jo en bonus at det faktisk er mulig å stille med en del øl til egne bursdager, bryllup og lignende uten å ruinere seg - når man først har utstyret, altså. :)
 
Pris pr liter er kun WAF under anskaffelsesperioden.

Hvem tenker på det senere, dette er en hobby.  ::)

Brygg og nyt!
 
Gahr skrev:
Jeg har sluttet å regne på det, men vil tippe jeg typisk ligger rundt en tier per liter på et standardøl (slik Richard beskriver). Men jeg har sluttet å regne på det. De totale kostnadene for samfunnet hadde været langt større om jeg ikke brygget (opphold på mentalinstitusjon, psykologutgifter osv.).
The Horror! Norbryggs 1795 medlemmer (per 21.01.2011) løs i gatene! Fulle av kjøpeøl!
Roger skrev:
Pris pr liter er kun WAF under anskaffelsesperioden.
Helt riktig!
 
Tiltak for å spare penger er å melde seg inn i Norbrygg, da får man 10% rabatt hos Vin og Bar på råvarer  :brygging:
 
Richard skrev:
Tiltak for å spare penger er å melde seg inn i Norbrygg, da får man 10% rabatt hos Vin og Bar på råvarer  :brygging:

såfremt du husker å si ifra at du er medlem.. jeg husker det typisk hver tredje gang.. samme med Petit.. :)
 
neslekkim skrev:
Richard skrev:
Tiltak for å spare penger er å melde seg inn i Norbrygg, da får man 10% rabatt hos Vin og Bar på råvarer  :brygging:

såfremt du husker å si ifra at du er medlem.. jeg husker det typisk hver tredje gang.. samme med Petit.. :)

Har aldri husket det, hvet ikker en gang hvor jeg skal opplyse om det :(
 
Tilbake
Topp