Hva er legger du i uttrykket Craft brewing?

Staro

Norbrygg-medlem
I et hyggelig lag forleden dukket spørsmålet opp. Hva betyr craft brewing for deg? Vi hadde litt forskjellige oppfatninger og meninger om dette, noe som var spennende.

Brewers Association definerer det slik:

An American craft brewer is:

Small
Annual production of 6 million barrels of beer or less (approximately 3 percent of U.S. annual sales). Beer production is attributed to the rules of alternating proprietorships.

Independent
Less than 25 percent of the craft brewery is owned or controlled (or equivalent economic interest) by a beverage alcohol industry member that is not itself a craft brewer.

Traditional
A brewer that has a majority of its total beverage alcohol volume in beers whose flavor derives from traditional or innovative brewing ingredients and their fermentation. Flavored malt beverages (FMBs) are not considered beers.

Jeg syntes dette er en kjedelig og alt for formell beskrivelse. Derfor har jeg veldig lyst til å høre hva dere legger i CRAFT BREWING...
 
"Småskalaproduksjon av øl", og så er det klart at man må ha en kvantitativ grense som vil bli vilkårlig.

Jeg prøvde meg med noe annet, men det ble bare tull. Kvalitet er umulig å bruke, det blir alt for subjektivt. Motivasjon og eierforhold, også - jeg kan ikke se at det har noe med selve bryggingen å gjøre. Og hva slags øl som brygges, må i alle fall være irrelevant.
 
For å snu litt på spørsmålet, går det an å være stor, kommersiell og fortsatt lage "craft beer" ?
 
Jeg har lest et eller annet sted at grensen for småskala til enhver tid er litt over det Sam Adams produserer.
 
Hvordan vil du bruke det kriteriet i praksis:)?
Skal ikke bruke det til noe som helst :) men jeg forbinder med craft/håndverk (hva som helst egentlig, ikke bare øl) at det er et produkt som ikke er laget for å optimalisere fortjeneste eller andre kalkyler, og heller ikke er laget for å tekkes så mange som mulig, men at det laget med en visjon og vilje og fokus på kvalitet. Vanskelig å kvantifisere eller "bruke i praksis", men det mister ikke jeg nattesøvn over.
 
Selv om jeg var med på den opprinnelige diskusjonen til Staro, er jeg alltid litt uenig med meg selv mht Craft Brewing. Jeg kunne tenkt meg en definisjon som diskvalifiserte de små som ikke lager øl jeg personlig liker - men det blir komplett umulig og egentlig litt latterlig. Craft er ikke en beskyttet tittel, og vil følgelig være tilgjengelig for alle.
For meg er streben etter kvalitet og en bryggestolthet viktig. Det er OK å tjene penger, men det er ikke forenelig med ekstrem profitt-maximering.
 
Sist redigert:
Pokker ta deg, Staro, nå er jeg på vei til å få vodt i hue - sjøl uten hjelp av det verste fuselølet mitt. Tror jeg kan skrive under på det msevland skriver over her.

Jeg synes jo for så vidt den der "småskala"-definisjonen min er nokså uinteressant. Og så ender vi/jeg i stedet med kriterier som går både på produsentens moral og holdninger, og på produktets kvalitet, og sånne kriterier er på den annen side ubrukelige, sjøl om de er følelsesmessig tilfredsstillende..

Akk ja. Det finnes godt øl, greit øl, uinteressant øl og vondt øl. Det som er litt snålt, er at når du sitter med det i hånda, så spiller det faktisk en rolle hvem som har laget det og hvordan det er blitt laget:confused:.
 
Pokker ta deg, Staro, nå er jeg på vei til å få vodt i hue - sjøl uten hjelp av det verste fuselølet mitt. Tror jeg kan skrive under på det msevland skriver over her.

Jeg synes jo for så vidt den der "småskala"-definisjonen min er nokså uinteressant. Og så ender vi/jeg i stedet med kriterier som går både på produsentens moral og holdninger, og på produktets kvalitet, og sånne kriterier er på den annen side ubrukelige, sjøl om de er følelsesmessig tilfredsstillende..

Akk ja. Det finnes godt øl, greit øl, uinteressant øl og vondt øl. Det som er litt snålt, er at når du sitter med det i hånda, så spiller det faktisk en rolle hvem som har laget det og hvordan det er blitt laget:confused:.
hehe ja pokker ta meg... jeg har jo ikke en gang sagt min mening :)
 
... og hvis Staro ikke offentliggjør den her, kan vi vel regne med at den var så hinsides og opprørende at den rett og slett ikke tåler dagens lys - og kanskje knapt nok pub'ens dunkle halvmørke?
 
For meg er det rett og slett å brygge med 100% fokus på å lage så godt øl som mulig, koste hva det koste vil, la det ta så lang tid det trenger.
Problemet med den definisjonen er at du går konkurs. Det må være lov å tjene penger. Dette er en balanse mellom profitt og kvalitet
 
Tilbake
Topp