Hva er mest pålitelig av Tilt, hydrometer og refraktometer?

Peer Beer

Norbrygg-medlem
Målte OG i vørteren da jeg tappet over på gjæringstanken i dag.
Både Tilt og refraktometer var kalibrert med vann på forhånd, og hydrometeret viste også 1,00 i vann.

De viste følgende i vørteren ved 20 grader:

Hydrometer: 1,073
Tilt: 1,075
Refraktometer: 1,077

Hvilken av disse er mest pålitelige? Bør jeg ta et snitt av verdiene, eller stole helt på en av dem? Eller gjør jeg noe feil i målingene?
Noen som har erfaringer?

espie

Norbrygg-medlem
Bruker selv alltid Hydrometer som fasit, uten at jeg har noe bevis på at den er mer pålitelig, men den har ikke noen av de potensielle kalibreringsfeilkildene de andre har.

Marius K.

Norbrygg-medlem
Helt klart hydrometer.

Tilt kan man ikke stole på 100 prosent. Det at den er kalibrert i rent vann betyr ikke at den er helt nøyaktig i en sterk vørter.

Edit: jeg bruker alle de tre du nevner.

Hydrometer for OG og SG. Da vet jeg at jeg har riktige tall. Refraktometer underveis på bryggedagen da det er enkelt og greit. Trenger ikke 100 prosent nøyaktighet. Tilt under gjæring. Gir en god indikasjon på gjøringsforløpet. Min viser stort sett alltid ett til to poeng for lite. Differansen mener jeg er størst i sterk vørter.

Miguel

Norbrygg-medlem
Hydrometer, de to andre er vel mer for å få en pekepinn under et forløp. Hydro for å måle OG og FG, refraktometer for å måle underveis i bryggeprosessen, og tilt for å følge med på gjæring.

Topp