hva forårsaker besk ettersmak på øl

Har fått noe besk fæl ettersmak på øla eg laget , en weissbier. Den weissbieren laget eg på en beer brew 60 2 meskesteg.  I bruksanvisninga står det att man skal skru av elementet under mesk men eg hadde det på og rørte godt, hade lik temp over hele mesken.

Kjølinga den bomma eg litt på siden spiralen lak så eg måtte ha hele dunken oppi ett kaldt bad.Så det tok vel e time å få vørtern ned til 20grader.

hadde oppi tørrgjør og ristet godt i noen minutt.  Dette var ett weissbier sett fra olbrygging.no

Gjæret  9 dager så hadde eg det på cornelius fat og satte kullsyre på det. Der har det stått i 3 dager med co2 trykk.

Ølet er bra på forsmaken men ettersmaken er ikke god.

Hva er det som kan ha forårsaket den fæle ettersmaken hos meg?

Rørte for mye under meskingen?

sirkulerte ikke under mesk bare rørte med varme elementet på?

skylte med ca 11liter vann, eg rørte ikke i mesken da bare helte forsiktig over

For sen kjøling ?  eg har kjøpt meg platekjøler no denne fungerer mye bedre enn den spiralen som fulgte med settet

For lite lagret?

Har laget en wit no for 4-5 dager siden, smakte på den i sta. Den er ikke ferdig utgjæret men den hadde en anelse av besk ettersmak den også men ikke så mye som weissbieren eg laget

Eg er nybegynner så wit ølet er det andre brygget mitt, dette er bare ferdigsett fra ølbrygging.no for å lære meg å kjenne beer brewen før eg begynner med bedre gjær og råvarer.

:)
 
De fleste usmaker på øl stammer fra gjær og gjæring. Hva slags gjær brukte du og ved hvilken temp gjærte du på?.
 
tempen under mesk kom aldri over 68 grader, var kansje noen sekund på 69 under oppvarming men da rørte eg fort rundt i mesken så tempen sank.

Er det dumt å røre i mesken så mye som eg gjør kansje?  skal bygge pumpe i beer brewen da får mesken ligge i fred.

gjæretempen var ca 18 grader

gjæren eg brukte tror eg var denne  http://www.olbrygging.no/butikk/safbrew-wb-06.html
Eg gjor en feil eg ristet i dunken dagen etter gjæringa hadde starta pga eg syns det var lite poppling i gjærlås.

går den beske smaken vekk under lagring kansje?
 
Hadde du noe svidd belegg på varmeelementet i bunn av BB 60 ?, dette kan bidra til uønsket smak på brygget.
 
Du beskriver ettersmaken litt lite. Er den besk som i humle? eller er det en annerledes beskhet. En type bitterhet man kan oppleve når man brygger er en slags bitterhet fra taniner fra skallene på malten. Dette kommer ofte av skylling med for varmt vann med for lav PH. Skyller man mye stiger PH. Dette er en annen beskhet den er astringent (den får slimhinnene til å trekke seg sammen) og oppleves som en slags munntørrhet. Like mye en følelse som en smak. Hvis du noen gang har drukket en alt for lite lagret vin (gjerne blåelig i fargen) så er det den munnfølelsen det er snakk om.

mvh
Bårdd
 
ja det er vel den smaken du beskriver der ja,besk tørr ettersmak:p er ikke noe god den smaken

hadde pittelitt svidd belegg under koken ja, vet ikke akkurat korsen man skal greie å unngå svidd belegg på en beer brew under kok.

Eg laget ikke starter til gjæren , eg bare puttet en pose med gjær oppi dunken og ristet, kansje det er for lite gjær med en sånn pakke?

og eg fekk bare 17liter med øl siden eg ikke skylte med så mange liter 10liter ca så gikk mye vekk under kok osv, mulig eg har hatt for mye humle oppi også siden dei pakkane var beregnet for 25liter.

skylletempen var under 80 grader så eg kan ikke sjønne att eg gjor nokke gale da

nei eg får fyre igang en paleale i morra å se om eg får den bedre, da skal ikke eg røre i mesken noe og skru av elementet under mesk som det står i bruksanvisninga. Sjønner ikke att beer brewen skal greie å holde på tempen med plata avskrudd i mesketida. Men eg får prøve.Så tenke eg att man havner på ca 23-25l etter kok

Så har eg fått oksygenpumpe som eg skal kjøre ei stund før eg har oppi gjær,  så skal eg putte 2 pakka tørrgjær oppi istede for en.

så får eg se om den fæle smaken går vekk
 
Hvis du brygger med tørrgjær og ikke har alt for OG i ølet skal det være nok med en pakke gjær. Men ikke ha den direkte i gjæringsspannet det dreper mye av gjæren. Kok litt vann ca 10-20 ganger volumet på gjæren, ha dette i en sterli beholder, kjøl vannet ned til ca 30 grader dryss gjæra i vannet, la gjæra ligge i vannet i en halvtime før du rører, vent en halvtime og tilsett gjæraslurryen. Da  rehydrerer du gjærea mye mer skånsomt og en pakke tørrgjær er nok såframt du ikke brygger lager eller øl med høy OG.  For lite gjær Underpitching) gir ikke økt bitterhet men snarere økt fruktighet.




mvh

Bårdd
 
Kan det likevel være humla du kjenner? Sakte kjøling som du beskriver flytter jo humleskjema ganske mye bakover.

--
 
smakte på den witbier øla eg laga no sist i går, tappa litt fra gjæringsdunken over i en flaske. Denne er akkurat ferdig å gjære stått ca 6 dager.

Den hadde samme fæle ettersmaken og denne var kjølt ned til 20 grader iløpet av 10min

er det pågrunn av øla er så fersk kansje att den ettersmaken kommer? etter en 14dager til 3 uker lagring så kansje den går vekk?

Sjønner ikke kva eg gjør feil
 
Jeg tror det bare er at ølen er veldig fersk. Gi den litt tid så forsvinner det nok.
Har selv opplevd en noe besk smak på øl som bare har stått til karbonering én uke f.eks..etter endt karbonering og litt lagring har den vært helt fin.
 
Satse på det er bare lagring,  skal skru av hele apperatet under mesk no neste gang eg skal brygge og la mesken ligge i fred og bare røre i begynnesen.
Har hatt varmeementet på under mesk kansje det er det den beske smaken kommer fra :jaha:
 
Besk smak, tanniner, kan komme av at små lommer av mesken har blitt utsatt for høy temperatur (ca 80+), noe som kan ha skjedd med et aktivt varmeelement i mesken. Slikt har jeg hatt problemer med selv, og jeg er redd tanninener ikke kommer til å forsvinne med lagring. En viss utjevningseffekt vil nok finne sted, som kan dempe tanninsmaken, men om med mindre det er svært lavt tannin-nivå vil neppe ølet bli bedre med tid. Alt ølet mitt som har hatt svidd mesk har jeg helt ut med tid, og dersom det skjer på bryggedagen har jeg nå som prosedyre å avbryte bryggedagen.
 
Har også brygget samme weissbeer settet fra olbrygging.no
Og har også fått en lite behagelig ettersmak på brygget.
Det har nå stått på flaske i rundt halvannen måned,  og
Virker ikke til å bli bedre.  Første brygget jeg satt,  og brukte en BB30. Vet at nedkjøling av vørter gikk tregt,  og pitchet gjør rett i vørteren. Fått en slags metallisk/bitter ettersmak.
Men ølet er drikkebart,  men ikke noe jeg er lysten på servere folk.  
 
Eg må vel isolere beer brewen hvis eg skal skru av elementet under mesk , den synker vel noen grader på 60min mesketid. Skal prøve å se om det er der feilen ligger.
Prøve også noe mer forsiktig skylling kansje og ikke røre i mesken.

Dinna siste ladninga blei nedkjølt på 10min av en 24raders platekjøler men den beske smaken var også på dette brygget.
 
Har brygget 5 forskjellige andre ladninger etter weiss brygget mitt, uten at noen av dem har hatt samme usmak. Men jeg har sikkert gjort ettellerannet feil i prosessen. Det som jeg kan tenke meg har blitt feil, er en litt lav mesketemp, og sannsynligvis feil skylling. Fant ut i etterkant at termometeret har vært noe ut på bærtur, da det viste 6 grader for lite.
Vet andre er veldig fornøyd med dette wiess brygget fra ølbrygging, så skal ikke skylde på det :)
 
smakte ølet ditt godt når det var ferdig gjæret etter en uke?  ingen beske ettersmaker når det var ferskt?
 
Hadde gjæren rett oppi vørteren ja,  og rista godt på dunken.  Tror ikke gjæren er problemet mitt ihvertfall.  Vørteren gjæret veldig godt ut.  Antakelig for langt ut.  Synes ikke smaken er noe særlig forskjellig nå enn den gjorde når brygget var ferskt.
 
Bårdd skrev:
Du beskriver ettersmaken litt lite. Er den besk som i humle? eller er det en annerledes beskhet. En type bitterhet man kan oppleve når man brygger er en slags bitterhet fra taniner fra skallene på malten. Dette kommer ofte av skylling med for varmt vann med for lav pH. Skyller man mye stiger pH. Dette er en annen beskhet den er astringent (den får slimhinnene til å trekke seg sammen) og oppleves som en slags munntørrhet. Like mye en følelse som en smak. Hvis du noen gang har drukket en alt for lite lagret vin (gjerne blåelig i fargen) så er det den munnfølelsen det er snakk om.

mvh
Bårdd

Ser at jeg skrev feil her. Årsaken til utlekking av tanniner er skylling med for varmt vann med for HØY PH. Ikke for lav. Jeg tror ikke gjæra er problemet ditt. Men du bør rehydrere og ikke hive gjæra rett i vørteren uansett. Nok om det. Jeg har en del brygg med brent vørter i bunnen av mesken uten at dette har endret smaken noe nevneverdig. Det betyr selvfølgelig  ikke at du ikke kan ha det. Men jeg hadde fokusert på skyllingen,  hvordan jeg hadde beregnet IBU og så ville jeg prøvd en annen humlepakke.

mvh

Bårdd
 
Tilbake
Topp