Hva gikk galt her?

Lagde et brygg i ren desperasjon pga at jeg hadde tatt feil av hvilke uker Birger skulle ha ferie. Det ble da et restebrygg, som besto av 100% pilsmalt, mesket en time på 65 grader, så kokt i 90 min. 10 gram Magnum som bitter, 30+20g EKG og Hallertauer  på 15 min, 20+20g Fuggles og EKG på 5min og så 20+20+20 g Amarillo, EKG og Celeia som tørrhumle på dag 5. Gjæren var en wlp500 Trappist og brygget fikk 2 dager på 18, 3 dager på 20 og så 10 dager på 22 grader. Utbytte var 91%, OG ble da 1054 på 22l, men jeg hadde i vann etter kok for å komme ned på  1046. Fg ble 1010.
Øllet har blitt utrolig godt, og jeg har fått mye skryt fra både kjennere og "pilsdrikkere". Jeg var jo redd for estere pga høyt utbytte, men jeg finner ingen bismaker. Veldig fruktig og fin pga gjæren, frisk og god humlesmak og aroma. Lettdrikkelig og forfriskende. Et eventyr på alle måter - MEN: Øllet blir ikke klart. Det er karbonert på vanlig måte på Corneliusfat og lagret på 6 grader. Det er nå 4 uker siden fating og øllet ser nøyaktig sånn ut:

5294794243_a40cb1bc8d.jpg

(Bildet er lånt fra nettet, jeg har ikke bilde av eget brygg men dette er helt likt)

Mao som en wit. På 100% Pilsnermalt. Jeg har faktisk fått høre at dette er den beste Wit'en folk har smakt - amarilloen fra tørrrhumlingen gir et klart sitruspreg. Men det er jo ingen wit?? Noen som har en idé på hva som har skjedd?

Edit; Jeg har rettet humlemengdene.
 
Det er vel gjær som du ser  ;)

Ser at det er flere som har "problemer" med uklart brygg med wlp500. Den er rett og slett særdeles lite flokkulerende.

Jeg synes at ølet så nydeilg ut jeg, det må ikke være krystallklart. Den ser meget innbydende ut  ;)
 
Vil tippe det er en kombinasjon av tørrhumling (polyfenoler fra humlen), gjær og kjøletåke som gjør det. RDWHAHB.
 
Ah...takk, Gahr!  :biersmile:
Da dropper jeg tørrhumling neste gang og tilfører heller denne humlen på 1 min. Jeg synes ikke det ser appetittlig ut, om smaken er aldri så god. Trappistklonene mine har blitt krystallklare, i tillegg til helt latterlig gode!  8) Så jeg vil i alle fall prøve en gang til, se om jeg kan få samme smak i et klart øl.
 
hadde same probleme bruk gelantin i corneliusfate 2 plater bant med vann  ølen garantert klar
 
seven skrev:
hadde same probleme bruk gelantin i corneliusfate 2 plater bant med vann  ølen garantert klar

Samme gjær? Kunne jeg bedt om en litt mer detaljert fremgangsmåte ang gelantinplater?
 
eg har brukt dette i alle mine 2 brygg. når eg stikker om brygget før tapping, tilsetter eg to- tre plater med gelantin, som eg har bløtt opp i kaldt vann, for og så legge dei i kokt vann(varmt)
 
Ved full utgjæring ville jeg kjølt det ned til -3 eller rett over øllets frysepunkt.
Temperatur er MEGET effektivt for å klarne øl.
Dette for å droppe ut alt som kan droppes, samtidig som man gjør karbonisering.
Fungerer fint for meg
 
ja same gjær 2 plater gelantin ca 2 dl kokt vann så oppi fate så burde du ha klart øl på under ei uke best vist de står kalt NB de blir mye drit i første havliteren
 
Me bruker kun å kjøle ned til minst 4-5 grader før flasking. Det har gitt oss klart øl. Tilsett Nottingham gjer ved flasking  synest det har gjeve oss fastere gjær i botnen av flaska. Slik mindre gjær slam vert med over i glasset

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk 2
 
Ok, takk seven, tror jeg skal prøve, i verste fall ødelegger jeg øllet, men da er det jo bare til å brygge nytt!  :biersmile: Her går det kun i fating, men skal sette ned temperaturen i kjøleskapet. Takk alle sammen for innspill!
 
Vel altså, jeg kjøpte i alle fall gelantinplater, det gjorde jeg. Men så satte jeg ned tempen i kjøleskapet til 3 grader, tenkte å prøve det først, og det ble litt klarere. Så ble der BØ og så reiste jeg i havet. Så da blir det spennende å se hvor klart det har blitt etter noen uker på lav temp, og så kjører jeg gelantin når jeg kommer hjem. Takk for påminnelse!  :biersmile:
 
Øllet ser fremdeles likt ut. Ingen gelantin, jeg bestemte meg for å se om tiden ville hjelpe meg. Satte et nytt brygg på 100% Pilsnermalt, og brukte 013 London - med akkurat samme resultat! Har fått nyss i at ren Pilsnermalt trenger acid for å senke PH i mesken, det har jo ikke jeg tilsatt, kan det være det som er problemet? Har man tilsvarende problemer med 100% Pale malt?
 
Beklager å mase, men er det noen som kan fortelle meg om dette er pga at jeg har fått for høy PH i mesken?
 
Tvilsomt at pH-en skulle ha så mye å si. Tipper (som sagt tidligere) at uklarhetene skyldes en kombinasjon av faktorer. Får du med gjær i glasset når du tapper?
 
WLP013 har en tendens til å slippe ut litt gjærrester med hver tapping, dette går vekk med tiden. Bare å være veldig tålmodig. Sist tok jeg en ordentlig cold crash før fating, og slapp deler av problemet.
 
Jeg har flere brygg bak meg med både 500 og 013. Alle bryggene har blitt veldig klare, og 013 har jeg jo brukt til engelsk bitter og de har vært veldig klare ved endt gjæring. Etter 4 uker på fat er det klart som OSH. Det er ikke snakk om å "tappe" gjær i glasset, jeg har tatt prøver fra toppen av fatene også for å være sikker. Fellesnevner for begge er 100% Pilsnermalt og tørrhumling, i tillegg til manglende ph-senkende midler i mesken.  Det første fatet har altså 11 uker på fat på 3 grader.

Men om vi går tilbake til mesken, jeg mesket en time på 65 grader, og var forbløffet over hvor lite klar søtvørteren var begge gangene. Burde ikke ren Pilsnermalt gi veldig klar søtvørter? Jeg kjører jo søtvørteren to ganger gjennom BIABposen  og er vant til klar og fin søtvørter.  Er dette en pekepinn?
 
Tilbake
Topp