Hva gikk galt med denne ølen?

For noen måneder siden lagde jeg en "Centennial Blonde" Denne: http://www.homebrewtalk.com/f66/centennial-blonde-simple-4-all-grain-5-10-gall-42841/ Som alle ganger før og siden gjæret jeg den i kjelleren, i et skap av isopor, med et elektrisk varmeteppe surret rund, koblet til en UT-200, med sensoren tapet og isolert til siden av bøtta. Gjæret på 20 grader som oppskriften tilsa.
Da jeg skulle smake på denne ved flasking var det en tydelig, ubehagelig sprit/alkoholsmak, med en ekkel søtlighet. jeg flasket, karbonerte og satte de deretter kaldt i håp om at usmakene skulle forsvinne. Nå har det gått over 2 måneder, og ølen er like jævlig. Alkoholsmaken er ikke lenger tydelig, med det er en ekkel søtlighet/fruktighet der jeg ikke kan sette ord på. Minner om den første ølen jeg noensinne laget, før jeg kunne noe som helst om gjæringstemperaturer,- den gjæret alt for varmt.
Så hva kan ha skjedd her? Det virker jo som det er dannet masse fuselalkoholer. Men jeg har aldri hatt problemer med gjæring når jeg har brukt varmeteppe og ut-200, verken før eller siden. Kan dårlig gjær gi slike smaker? (Nottingham)
 
Kanskje noe galt med temperatursensor? Feil plassering eller ødelagt.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD
 
Tvilsomt, for jeg har jo brukt den samme senere med stort hell! Men hva vil du si er optimal plassering for sensoren? Jeg fester min ganske høyt, noen liter under øvre væskenivå.
 
Jeg tror ikke det skal ha mye å si hvor på bøtten du plasserer sensoren, så lenge den er tett på vørteren. Under gjæringen vil det være så mye aktivitet at temperaturen vil være omtrent lik fra topp til bunn. Ikke overdriv isolasjonen utenpå sensoren, for da kan temperaturen i omgivelsene (i varmeteppet) bli for høy før varmen blir slått av, mens gjæringstemperaturen fortsetter å stige. Kan det ha medvirket her?
 
Tror ikke det, taper den fast til siden, legger en tynn bit isopor over som tapes fast. Samme rutine der hver gang.. Og sensoren er heller ikke under teppet, har en glippe på 4-5 cm på langs av bøtta som er fri for teppe.
 
Men det har jo samme problemet: at teppet kan varme opp vørteren lenge etter at det er slått av. (Jeg forutsetter her at du ikke bruker annen nedkjøling enn et ellers kaldt rom.) For min del har jeg et Clas Ohlson-termometer som måler temperaturen og lagrer topp og bunn i tillegg til STC-1000 som slår av ovnen i gjæringrommet.
 
Hei alle! Dette er en gammel tråd, men siden det er samme øl og samme problem  :help:

Jeg brygget "Centennial Blonde", samme som TrondR. Tror jeg også "oversatte" samme oppskrift. Min oppskrift var som følger:

4800 g Pale Malt 5 EBC  84%
500 g Carapils 5 EBC 8.5%
300 g Caramalt 30 EBC 5%
300 g Vienna Malt 8 EBC 5%

10 g Centennial Pellets 10% 9.3 55 min
11 g Centennial Pellets 10% 8.7 35 min
11 g Cascade Pellets 6% 3.4 20 min
11 g Cascade Pellets 6% 1.1 5 min

Mesket i 70 minutter på 65-67 grader (det fluktuerte litt). Endte på 28 liter til kok etter skylling og 23 liter til gjæring.

OG: 1.048, FG: 1.008 ABV: 5.2%

Kjølte ned raskt til 16°C, pitchet rehydrert Danstar Nottingham. Mørtelvispet i 5 minutter på varierende hastigheter.

Gjæret 18°C, 19°C, 20°C fra dag 3 og neste to uker.

Klarhet: Klar og fin. Smak: OK smak, noe beskhet/bitterhet. Ettersmak: Først søtt, så fruktig og ganske kvalmende!

Jeg gjærer i bod med en liten byggvifte mot karet og UT-200 på 0.5 grad av til på (heizen!) og ikke noen sterk varme. Sensor er plassert under en bit liggeunderlag på andre siden av karet. Har fungert utmerket på mange andre øl.



Har dere noen erfaringer om hva som har gått galt her ?

Tusen takk for svar!
 
vb skrev:
Hei alle! Dette er en gammel tråd, men siden det er samme øl og samme problem  :help:

Jeg brygget "Centennial Blonde", samme som TrondR. Tror jeg også "oversatte" samme oppskrift. Min oppskrift var som følger:

4800 g Pale Malt 5 EBC   84%
500 g Carapils 5 EBC 8.5%
300 g Caramalt 30 EBC 5%
300 g Vienna Malt 8 EBC 5%

10 g Centennial Pellets 10% 9.3 55 min
11 g Centennial Pellets 10% 8.7 35 min
11 g Cascade Pellets 6% 3.4 20 min
11 g Cascade Pellets 6% 1.1 5 min

Mesket i 70 minutter på 65-67 grader (det fluktuerte litt). Endte på 28 liter til kok etter skylling og 23 liter til gjæring.

OG: 1.048, FG: 1.008 ABV: 5.2%

Kjølte ned raskt til 16°C, pitchet rehydrert Danstar Nottingham. Mørtelvispet i 5 minutter på varierende hastigheter.

Gjæret 18°C, 19°C, 20°C fra dag 3 og neste to uker.

Klarhet: Klar og fin. Smak: OK smak, noe beskhet/bitterhet. Ettersmak: Først søtt, så fruktig og ganske kvalmende!

Jeg gjærer i bod med en liten byggvifte mot karet og UT-200 på 0.5 grad av til på (heizen!) og ikke noen sterk varme. Sensor er plassert under en bit liggeunderlag på andre siden av karet. Har fungert utmerket på mange andre øl.



Har dere noen erfaringer om hva som har gått galt her ?

Tusen takk for svar!

Seff vanskelig uten å ha smakt ølet, men er det ikke litt mye cara/carapils?
Kjapp hoderegning gir 13,5%. For min egen del ville jeg ikke gått over 3-5% carapils, men så er jeg av den forsiktige typen også da. Har ikke erfaring med høyere, men det er en gjetning iallefall.

Sent from my C6603 using Tapatalk
 
Ja, mistenker egentlig det, men prosentvis er det ganske likt originaloppskriften.

Carapils, Caramalt og Vienna Malt er alle spesialtmalt, ikke sant? Har lest at det ikke anbefales mye mer enn 10%.

Glemte å si at jeg cold-crashet etter 10 dager og tappet 3 dager etter det (i følge oppskrift). Andre ales har jeg latt stå i 14 dager før tapping. Kanskje ikke gjæringa var ferdig?
 
Hei!

Jeg har brygget dette brygget mange ganger( alltid en festfavoritt!), men har aldri brukt tørrgjær. Jeg har benyttet meg av wlp550 belgian ale eller wlp500 Trappist ale.(belgian ale er å foretrekke IMHO)

Har brukt samme oppskrift som dere, ikke kludret med mengde carapils eller noe annet. Har også tappet etter 10 dager, som oppskriften sier.

Men! Jeg ser at vb fikk : OG: 1.048, FG: 1.008 ABV: 5.2%

Dette brygget skal vel ha rundt 4% ABV? Jeg har lagt meg på OG 1040-1042 på dette brygget.

Så jeg mistenker da to ting:

Dårlig gjær og/eller for høy ABV.
 
Takk, det høres riktig ut.

Noen som har forslag til endringer i oppskriften hvis man likevel vil ha en CB på 5 % som ikke er for søt?
 
vb skrev:
Takk, det høres riktig ut.

Noen som har forslag til endringer i oppskriften hvis man likevel vil ha en CB på 5 % som ikke er for søt?


Du kan balansere sødmen ved å øke bitterheten. Hvilken IBU beregnet du nå?

Sent from my C6603 using Tapatalk
 
Hei!
Jeg brygget denne igjen, men da med WLP001 i stedet for Nottingham. Da ble ølet helt konge, så det er ikke noe galt med oppskriften. Det var nok gjæren som ødela den første batchen min..
 
Tilbake
Topp