Hva gjør dere med alt dere brygger?

Eriki

Norbrygg-medlem
Jeg har lurt litt på hvor jeg skal gjøre av alt jeg lager... Jeg vet det er lett å si: "Hehe, drikk det opp! :D:D:D" Men når man lager så mye så er ikke det alltid det beste alternativet mtp. kroppen. Jeg lager ca. 20 liter i uken.

Det er ikke å stå igjen med mest mulig som er viktig for meg, men heller prosessen.

Jeg burde nok gå ned litt i batchstørrelse :)

Men ang. å gi det bort, har akkurat flyttet til en ny plass og har ikke noen å gi det bort til :)

Hva gjør dere?
 
Kjøp deg corny-fat, sett det på lagring. Du skal se det at ved en fest hvor "alle" vill smake, så flyr litern'e veldig fort :D det er jo kjekt og "alltid" ha øl, syntes hvertfall jeg :)
 
Legg ut "øl gis bort" på finn.no, så tipper jeg du blir kvitt det ganske fort...
 
Vil jeg tro også :) Å gi noen flasker øl til venner og bekjente er en ting.
Men å gi bort gratis alkohol er ikke lov i Norge, det er jo ikke lov å selge med tap som lokketilbud.
 
Det blir som allerede nevnt; når jeg ser at beholdningen øker og tomflaskene minker reduserer jeg brygge hyppigheten, blir mer gavemild og inviterer til øl kvelder.
Har alltid holdt meg til små batcher(krever ikke så mange flasker og kan brygge oftere)
Ellers tar jeg meg en øl eller to på kvelden :)
 
frehovl skrev:
Men å gi bort gratis alkohol er ikke lov i Norge, det er jo ikke lov å selge med tap som lokketilbud.

Ei lita saksopplysning:  I Norge er det *ikkje* ulovleg å selge med tap.    Å gje bort alkohol som privat gåve går vel også bra - noko anna er det vel om bryggeria forsøkjer seg med det.
 
Tror ikke det altså, men skal ikke kverulere for mye på det :p Husker bare det fra studentdagen når kjedene begynte å konkurrere i å selge billigst øl, så måtte butikkene sette opp prisen igjen fordi dem ikke fikk lov å selge med tap.

Fant også dette etter litt kjapp googling.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=245137
I retningslinjene fra Sosial- og helsedirektoratet heter det blant annet at «ølprisen ikke kan settes lavere enn at den dekker innkjøpsprisen med tillegg av en rimelig avanse som står i forhold til den avansen butikken ellers beregner seg.»
 
frehovl skrev:
Tror ikke det altså, men skal ikke kverulere for mye på det :p Husker bare det fra studentdagen når kjedene begynte å konkurrere i å selge billigst øl, så måtte butikkene sette opp prisen igjen fordi dem ikke fikk lov å selge med tap.

Fant også dette etter litt kjapp googling.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=245137
I retningslinjene fra Sosial- og helsedirektoratet heter det blant annet at «ølprisen ikke kan settes lavere enn at den dekker innkjøpsprisen med tillegg av en rimelig avanse som står i forhold til den avansen butikken ellers beregner seg.»

Eg tolka deg nok litt meir generelt og ikkje spesielt angåande øl - så det er nok eg som er litt kverulant her.. ;D  Generelt er det ikkje ulovleg for ein butikk å selge varer med tap.  Men når det kjem til alkohol og tobakk er det mykje spesialreglar  i lovverk/forskrifter - som eg ser dei har oppdaga dei som hadde stand på ølfestivalen i Oslo. 
 
JensD skrev:
Men å gi bort gratis alkohol er ikke lov i Norge, det er jo ikke lov å selge med tap som lokketilbud.

Reglene for kommersiell aktivitet (salg) gjelder i utgangspunktet ikke for hjemmebrygg. Jeg er litt usikker på hvordan organisert utdeling av gratis hjemmebrygg vil bli fanget opp, men jeg blir ikke veldig overrasket om det skulle vise seg å være forbudt.
 
Viss det er ulovlig å gi bort hjemmebrygget øl ville ikke konkurranse i regi av norbrygg vært vanskelig å gjennomføre?

Når det gjelder å bli kvitt øl er det ikke noe problem..... Et lite besøk så fordufter øl kjapt ;D
Problemet jeg har er øltørste venner som ikke brygger selv..... Vi er to stykk som brygger 2-3 brygg hver mnd for å klare å beholde noe selv :biersmile:
 
T Jacobsen skrev:
Viss det er ulovlig å gi bort hjemmebrygget øl ville ikke konkurranse i regi av norbrygg vært vanskelig å gjennomføre?

Det er ikke forbudt å gi bort hjemmebrygg, men om en annonse for hjemmebrygg på Finn rammes av alkoholloven er jeg mer usikker på.
 
jeg deler med fattern, gir bort litt til venner og koleger.
og blir det fest så er det bare å ta med en kasse
 
gustavf skrev:
JensD skrev:
Men å gi bort gratis alkohol er ikke lov i Norge, det er jo ikke lov å selge med tap som lokketilbud.

Reglene for kommersiell aktivitet (salg) gjelder i utgangspunktet ikke for hjemmebrygg. Jeg er litt usikker på hvordan organisert utdeling av gratis hjemmebrygg vil bli fanget opp, men jeg blir ikke veldig overrasket om det skulle vise seg å være forbudt.

[quote author=Alkoholloven]
§ 1-4. Definisjon av salg, skjenking og engrossalg
Med salg forstås overdragelse av alkoholholdig drikk til forbruker mot vederlag for drikking utenfor salgsstedet.
Med skjenking forstås salg for drikking på stedet. Som skjenking regnes det også når bevillingshaver vet om at det drikkes i deler av hans hus som han har rådighet over, eller på andre steder i hans besittelse, eller på husets nærmeste tilliggelser.
Med engrossalg forstås overdragelse av alkoholholdig drikk mot vederlag som ikke omfattes av første og annet ledd.[/quote]
Næringsetaten sin håndbok med kommentarer til alkoholloven sier som følger:
1.4.2 Overdragelse mot vederlag
Det sentrale ved salg, skjenking og engrossalg er at det skjer en overdragelse av alkoholholdig drikk, og at denne skjer mot en eller annen type vederlag. Det regnes som vederlag selv om betalingen settes lik selvkost, og også om varen overdras til underpris. Vederlagets form er ikke avgjørende. Det er salg enten betalingen skjer i form av penger, varer, arbeid, klippekort, bonger eller på andre måter. Det er også vederlag dersom det er betalt for en “pakke” der alkohol er en del av denne, for eksempel når besøk/omvisning inkluderer smaking eller utdeling av alkohol. Videre dreier det seg også om vederlag når man ikke selv betaler vederlaget for alkoholholdig drikk, men for eksempel blir påspandert av andre gjester på stedet.

Så, per definisjon er det ikke ulovlig å gi vekk alkohol, så sant det ikke er ment som reklame, som dekkes av andre regler. Om man gir bort alkohol fordi man har for mye er ikke det et problem.
Om man dog annonserer dette kan det vel muligens komme på kanten om reklame for alkohol, selv om dette i utgangspunktet skal dreie seg om «massekommunikasjon i markedsføringsøyemed»

Angående definisjonen av «markedsføringsøyemed»:
Begrepet ”Markedsføringsøyemed”
Med ”markedsføringsøyemed” menes etter en språklig forståelse ”siktemål om å fremme et salg”.
Altså, det skal heller ikke være ulovlig å reklamere for gratis alkohol, så lenge det ikke er for å oppfordre til salg av andre produkter.

Jeg vil uansett si at man bør trå varsomt, da Norge er ufyselig strenge på dette området.
 
Den siste tiden har jeg brygget relativt hyppig, og aner at jeg kanskje får et lite flaskeproblem. Men jeg gir bort til fattern og brodern, som noen andre kommenterte. og jeg drikker mye selv. Når jeg kjøper øl i butikk eller på pol, kjøper jeg konsekvent 0,5 liters flasker som jeg kan bruke selv. De som får øl, er flinke til å skylle flaskene og gi dem tilbake til meg :)
 
Nå synes jeg noen dro litt ut på viddene her. Det var vel ikke norske, antikvariske alkoholregler trådstarter var ute etter tror jeg.

Jeg har 12 fat som jeg alltid prøver å holde fulle. Noen kan drikkes ganske raskt, mens andre har godt av lang lagring. Noe av det jeg brygger får stå oppimot et år. Det fine er at det meste øl har bare godt av å stå litt til lagring.

Det hender jeg fyller over på 9 litersfat til hytteturer, eller jeg tar med meg noen flasker på mindre partys. Alltid like populært. Nå som det begynner å bli litt mer kjent, står det som regel en liten "fanklubb" bare å sikler. "Hva har du med i kveld?"

Jeg må innrømme jeg gleder meg til jeg får et tomt fat, og kan starte brygging av noe jeg har planlagt lenge.
MEN jeg brygger ikke en gang i uka dessverre.
 
Ketil skrev:
Nå synes jeg noen dro litt ut på viddene her. Det var vel ikke norske, antikvariske alkoholregler trådstarter var ute etter tror jeg.

Vel, noen spurte om det var lov å gi vekk, så jeg tenkte det kunne være greit å faktisk vite at det ikke er noe i Norsk lov som sier at man ikke kan gi vekk alkohol, siden det er mange teorier rundt alkoholloven :)

Personlig så er jeg såpass tidlig i gamet at jeg ikke har mengder av øl på lager til enhver tid, og med et bra studentnachspiel en gang i blandt regner jeg med at det forsvinner med tiden uansett :)
 
Altså, det skal heller ikke være ulovlig å reklamere for gratis alkohol, så lenge det ikke er for å oppfordre til salg av andre produkter.

Jeg vil uansett si at man bør trå varsomt, da Norge er ufyselig strenge på dette området.
[/quote]

Vel... Det ER virkelig ulovlig å annonsere for gratis alkohol! Men er også annonseringen "lukket nok"... Dvs. om man inviterer noen venner på prvøvesmak av et brygg så er det fremdeles ok.
 
Tilbake
Topp