1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Hva gjør dere med masken (maltrestende)

En tråd i 'Brygging' startet av Richard, 14 Des 2007.

1. Richard

Richard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei,

Jeg sliter litt med å kvitte meg med all masken etter en bryggeøkt. Har vanligvis fyllt det i poser og lagt det i søppelen, men da blir søppelgutta litt grinete siden posen veier for mye. Jeg har dessverre ingen kuer eller hester heller, og dersom jeg dumper det i hagen blir det liggende der i evig tid før det blir noe forråtning (selv rottene gidder ikke å spise  mask).

Hva gjør dere der ute? (er ute etter erfaringer eller gode tips)   :brygging:

2. Eduard

Eduard
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da finnes det flere muligheter! På OMB samles masken i dedikerte søppeltønner som blir hentet av en bonde på Nordre Lindeberg Gård. Dit kan du helt sikkert gjerne kjøre masken din, dersom du skulle ønske. Ved Den Gyldne Draabe står det en kompostbinge. Den gjør en bra jobb i å omdanne mask til gjødsel. Siden du har hage så vil jeg anbefale dette. Og ellers så finnes det kanskje sånne matkverner som du kan bruke for å hive organisk avfall i sluken.

3. Richard

Richard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Kommunen min fortviler fordi det er så mange som har kverner i kjøkkenvasken, kloakknettet er ikke dimensjonert til å ta opp all den ekstra pågangen for å si det slik  ;D  Det blir også mye og kverne da....

Når du legger det i en gjødselboks eller hva man har, ønsker noe enkelt i plast.. Da må man vel ha noe som setter i gang forråtnelse, og på vinteren må man vel ha et varmelement opp i boksen.

18 kg malt blir fort 36 kg mask, og dette er over fire 10-liters bøtter som jeg har strødd utover i hagen og ned i skråningen.. Litt dårlig løsning.

4. Eduard

Eduard
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kompostbingen som DGD bruker er av plast men den genererer en del varme. Etter det jeg forstår har den det ikke så dårlig om vinteren. Men kanskje Espen kan bidra med noe her, det er jo han som har denne bingen i hagen. Det er litt begrenset med hvor mye mask som det er plass opp i en sånn binge, men man kan jo alltids kjøpe en større, eller flere. Eller så deler man opp mask til søppel og til kompost.

5. Richard

Richard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Litt ekstra matrester sammen med masken er kanskje løsningen for å sette i gang forråtnelse, og nedbrytning til jord.

Forråtning vil nok skape varme.... (tror jeg)

Richard

6. Richard

Richard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Denne her bør duge - > 450 liters beholder :

Kompostbinge

Ser ut til at den er godt isolert også  :brygging:

7. Sigmund

Sigmund
    Expand Collapse
    Registrert bruker

No problem - det er ingen mangel på kyr (evt. også griser og sauer) på Jæren!  ;D

8. Yders

Yders
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei,

ikke strø masken utover, men legg den på ett sted. Jeg graver et lite hull i hagen, kaster masken oppi varm, og kaster det lille av jord jeg har gravd ut oppå. Da lukter det ikke noe, og det får fart på foråtnelsen selv midt på vinteren! Det blir utrolig god matjord av det, mark, bare flotte saker!

Tipset er:  ha det i en klump!

Yngve

9. Richard

Richard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Sikkert en god ide dersom man har litt stor hage, men jeg har ikke så lyst til å grave opp plenen for hver gang jeg brygger..

Har veldig tro på kyr og kompostbingen  ;D

10. Espen Lothe

Espen Lothe
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Viss du bakar brød så kan du bruke ca 20% mask i brøddeiga, blir veldig saftige og velsmakande grovbrød. Svigerfar min er glupsk etter mask. Men dette blir nok diverre berre ein mindre del av masken...

11. Eduard

Eduard
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det minner meg på noe: i Tyskland bakes det mye 'treberbrot' (altså maskbrød). Se for eksempel her.

Resultatene ser veldig smaklige ut:

:p

12. Egil B.

Egil B.
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg komposterer masken i en kompostbinge nederst i hagen.
    Kompostbingen er snekret sammen av paller som jeg har fjernet klossene fra.
    Bingen har tre vegger og er åpen på framsida.
    Kompostbingen har jeg primært for å kompostere hageavfall.

Masken kan også komposteres i en varmkompostbinge beregnet på matavfall.
    Mask i komposten vil bidra til hurtigere nedbryting av annet avfall.

Det finnes masse god info om kompostering på nettet.

Egil B.

13. Richard

Richard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Problemet med kompostering av matavfall er at disse kompostbingene koster ganske mye. Så det er absolutt mest fristende og skaffe seg en for hageavfall. Nedbrytningen går sikkert særs sakt på vinteren, men utover sommer går det ganske kjapt kanskje ?

Richard

14. Roger Pettersen

Roger Pettersen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vi forer stuten og kyrne med resten av masken. Dette elsker de.

15. Espen

Espen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vi har (som Eduard skriver om tidligere i strengen) en kompostbinge av typen "Kompostbjørn". Fungerer veldig bra, også om vinteren. Hiver alt organisk matavfall + mask i den, og den tar stort sett unna 1 brygg (med ca. 20 kg malt) på 5-6 uker. Brygger vi oftere enn det må vi kvitte oss med masken på andre måter (siste gravde jeg et hull i hagen, som jeg ser også andre her gjør). Ikke spesielt festlig om vinteren...

Richard: Bor ikke du i Bærum? De subsidierer innkjøp av kompostbinge, og gir i tillegg rabatt på renovasjonsavgift, så på lengre sikt kommer både du og miljøet bedre ut  :)

Se mer her: http://www.baerum.kommune.no/article.php/article/Hjemmekompostering/?articleID=876#

16. Richard

Richard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Dette høres ut som en glimrende ide Espen, skal ta meg en tur opp på ISI for å titte. Bruker du den til mat også?

17. Espen

Espen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ja, alt organisk avfall (dvs. matavfall, tørkepapir, planterester etc) går i komposten, vi kaster ca. 2 L per dag (har en isboks som tømmes daglig).

På sommeren er komposten ganske aggressiv, har hørt at det skal gå greit å kompostere både jeans og lærsko :)

18. Lars

Lars
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Noen som har prøvd å bake Treberbrot?
    Synes det høres rart ut at det ikke er oppgitt noe væske, men så har jeg ikke bakt særlig annet i mitt liv enn en god del maskbrød med utgangspunkt i oppskrift fra Bratberg,
    sjekk PDF-dokumentet Oppskrifter nede langt nede på venstresiden på www.brygging.no.
    Det er til gjengjeld veldig godt, og kan varieres med ulike urter, chili og annet stas.

19. Eduard

Eduard
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg prøvde faktisk å bake slikt brød forrige gang jeg brygget. Brukte en brødform og brødet ble nokså tett og fuktig, noe som trolig skyldes mine manglende evner til å fremstille noe av bakstverk overhodet. ;D

Neste gang så vil jeg prøve med mer gjær og heving i formen, da blir det sikkert bedre. Jeg tenkte ihvertfall å prøve det igjen neste gang jeg brygger, kanskje med litt vanlig, ubrukt malt også for å få litt karamell og sødme i brødet :p

20. Lars

Lars
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Lurt! Godt mulig tørket gjær kan være like greit (1 pakke per ladning, bruker vanligvis å doble oppskriften), det ble ihvertfall veldig vellykket her sist gang.
    Bruker kjøkkenmaskin, så da holder det å heve brød i form. Kona kjørte også trix med å heve under plast, ble svære og gode faste maskbrød.
    Har sluttet å bruke oppskriften slavisk, og prøver heller å balansere melet på skjønn, for ikke å gå i den fella du sa, uten at det er noen garanti selvfølgelig. :D

Tut gjerne ut om noen kan slikt, så man kan bytte ut vørteren med annen væske. Veldig godt brød, men greit å spare mest mulig av det kommende ølet.  ;D

Ellers synes jeg det er mer enn nok sødme i brødet med andelen honning/sirup, det beste har til nå vært selvlaget granskuddsirup, men den er så og si tom nå..

Del denne siden