Hva gjør dere med mesken etter ferdig brygging?

thomaslm

Norbrygg-medlem
Hei,

Hva gjør dere med mesken når dere er ferdig å brygge?
Mitt går rett i bosset, matavfall, men kan det tenkes at noen er interessert i det? Bønder?
I går brukte jeg 11 kg korn og sitter igjen med en god dose mesk, tenkte å kaste i matavfallsdunken, men om noen har en bedre ide?

erikraude

Norbrygg-medlem
Hei,

Mitt går rett i bosset, matavfall, men kan det tenkes at noen er interessert i det? Bønder?
I går brukte jeg 11 kg korn og sitter igjen med en god dose mesk, tenkte å kaste i matavfallsdunken, men om noen har en bedre ide?
Hvis du kjenner noen med høner i nærheten spiser hønene det. Rådyr liker det visst også. Nå er det vel ikke lov å mate rådyr, men folk gjør det jo allikevel. Kanskje det er lokale regler.

Amarillo

Norbrygg-medlem
hvilke nyttige stoffer for dyr er igjen i mesken etter bryggingen ?
Godt spørsmål, som jeg ser det er det utvasket korn som har svært lite næring igjen, et avfallsprodukt. Mye fiber, men lite annet.

Jeg ser nå og da forsøk på å bruke brukt mesk til noe fornuftig, jeg tror ikke de tenker over hva det egentlig er.

Finn Berger

Moderator
Hei,

Masken er et ettertrakta for, så vidt jeg veit. Bryggeriene leverer det til bønder. Kyr kan vel nyttiggjøre seg cellulose - det er jo karbohydrater, og får du brutt det ned, er det glukose. Videre er det vel en del proteiner som blir igjen, også.

Noen med greie på det kan sikkert gi ei bedre utgreiing.

Oddvar Demmo

Norbrygg-medlem
Masken er et ettertrakta for, så vidt jeg veit. Bryggeriene leverer det til bønder. Kyr kan vel nyttiggjøre seg cellulose - det er jo karbohydrater, og får du brutt det ned, er det glukose. Videre er det vel en del proteiner som blir igjen, også.

Noen med greie på det kan sikkert gi ei bedre utgreiing.
Rådyr er hos naboen og spiser mesk, hos meg har de bare vert en gang, kan det være at den inneholder lite sukker ?
Sauer fikk det på fatet men rørte det ikke, mistenkte at det var fordi jeg har høy utnyttelse.

jeg henger meg på
"Noen med greie på det kan sikkert gi ei bedre utgreiing"

eller att de rett og slett blir matet av mange med gulrøtter og frukt

Mc.

Norbrygg-medlem
Mesken jeg legger bak garasjen får for det meste stå urørt. Ser at det er ett eller annet som pirker borti det , men det minker ikke. Her kryr det av rådyr, katter, fugler og hunder osv. , men ingen vil spise den. Så da blir det kompost av det.

MortenSickel

Norbrygg-medlem
  • Like
Reaksjoner: Mc.

Finn Berger

Moderator
Tror mask (ja, det heter det) er ganske populært som dyrefor. Vet at f.eks. Nøgne Ø leverer til en lokal bonde. Og så er det en perfekt ingrediens i knekkebrød, selvsagt. Men det er jo grenser for hvor mye knekkebrød en vanlig familie kan fordøye. Oppskrift her.
Blir knallgodt knekkebrød, ja:). Det er ei stund sida sist jeg lagde det, så greit med ei påminning!

Blir antakelig litt sært om man praktiserer den merkelige skikken med å hive humle i mesken:).

Topp