Hva gjør jeg feil.

Runeska

Norbrygg-medlem
Noe rart er i ferd med å skje. for hver gang vi brygger så blir det dårligere ut-gjæring.
Så derfor ønsker jeg noen tips. De siste gangene vi har brygget IPA har FG blir høyere og høyere.
info om den siste brygget:

9,24 kg Pale Malt
1,20 kg Hvetemalt
0,96 kg Caramalt
0,60 kg Munichmakt

46 liter vann


Bitterhumle Chinook 100g
5 x 80g Nelson Sauvin

Stegmesket med:
innmesk på 38gr
53gr C i  5min
63gr C i 30min
73gr C i 30min
78gr C i 15min

Skylte med 16 liter vann med 78gr C.

Verdie:
OG før skylling              62
OG etter skylling          55
OG ferdig kokt (90min)  65 (46 liter i gjærings bøtta)

Brygger i en 50Liter Speidel.
I hver pumpe pause så rørte jeg i malten.

Ut fra beerSmith fikk jeg en effektivitet på 80,1%
Kjølte ned med spiralkjøler til 18 gr C
Rørte ut 4 pk med gjær (US-05) med nedkjølte vørter
Blandet vørter og gjær i dunken, kjørte inn oksygen via en luftestein, 1kg i 1 min per 23liter,
(vi brukte 2kg i 2min, 46 liter)
Satte til gjæring i temp. regulert fryser 19 gr første uke.
pga dårlig utgjæring(OG =35) økte vi til 21gr C siste uke.
i dag målte vi OG=22. og skal etter planen tappe på cag i morgen.
Velger å la den stå en uke til.
Det har vi prøvd før, men det går ikke ned noe mer.

Alt er desinfisert i starsan

Før problemet begynte ristet jeg dunken da vi ikke hadde oksygen flaske og lufte stein.
Men trudde ikke det skulle bli dårligere av ren oksygen.

SÅ noen tips  :attevar:
 
Dårlig utgjæring - Ihvertfall siden du bruker US-05 - Har ofte en sammenheng med for høy mesketemperatur.
(Det er ihvertfall det jeg har blitt fortalt)
 
Jau, kanskje det 3. steget skulle vore lågare. Har du kjørt samme meskeprogram kvar gong?
 
Rehydrerte dere gjæren før bruk? Har du mulighet til å måle o2-metning i vørter før dere pitcher gjær?
 
Ser at du skriver at du rørte ut gjæren med litt nedkjølt vørter, jeg ville ha brukt vann tll akkurat det ellers blir det jo som å ha gjær direkte i gjæeringskaret.
Poenget med å rehydrere før du har i i gjæren er vel å forbrede gjærecellene før de får kontakt med vørter.
Men det skulle vel ikke ha så mye å si på utgjæringa.
 
Jeg har mange ganger tømt tørrgjær rett i karet uten dehydrering med god utgjæring, tror ikke det er det. Men stusser veldig på meskeskjemaet. Hva er det du har lest at du oppnår med å meske sånn? Jeg ville i så fall ha senket tredje steg til 67. Jeg har en idè om at stegmesking i seg selv er mer morro enn viktig...
 
Måler du FG med oechslevekt eller refraktometer? Ev. målinger med refraktometer må justeres pga. alkoholinnholdet. Mesketemperaturene du har brukt bør ikke gi deg problemer her. Du har mer enn lav nok temp til å få god utgjæring.
 
Hei og takk for svare.
Skal oppsummere:

Skrevet av: Huus
Jau, kanskje det 3. steget skulle vore lågare. Har du kjørt samme meskeprogram kvar gong?
Ja har kjørt samme program hver gang.


Skrevet av: Odland
Rehydrerte dere gjæren før bruk? Har du mulighet til å måle O₂-metning i vørter før dere pitcher gjær?
JA rørte ut gjæra i nedkjølt vørter. nei har ikke noe å måle O2 metningen med.


Skrevet av: KBA
Ser at du skriver at du rørte ut gjæren med litt nedkjølt vørter, jeg ville ha brukt vann tll akkurat det ellers blir det jo som å ha gjær direkte i gjæeringskaret.
Poenget med å rehydrere før du har i i gjæren er vel å forbrede gjærecellene før de får kontakt med vørter.
Men det skulle vel ikke ha så mye å si på utgjæringa.
Ok, trudde ikke det hadde noe å si. MEN før har jeg brukt vann. Mulig feilkilde ??


Skrevet av: Fossdal
Jeg har mange ganger tømt tørrgjær rett i karet uten dehydrering med god utgjæring, tror ikke det er det. Men stusser veldig på meskeskjemaet.
Hva er det du har lest at du oppnår med å meske sånn? Jeg ville i så fall ha senket tredje steg til 67. Jeg har en idè om at stegmesking i seg selv er mer morro enn viktig...
Har helt sikkert leste den i en oppskrift. brukt denne son ca hver gang.  Har dog ofte tenkt kjørre 66gr C i 60min.


Skrevet av: Gahr
Måler du FG med oechslevekt eller refraktometer? Ev. målinger med refraktometer må justeres pga. alkoholinnholdet.
Mesketemperaturene du har brukt bør ikke gi deg problemer her. Du har mer enn lav nok temp til å få god utgjæring.
OG ble målt med både oechslevekt og refraktometer
SG ble målt med oechslevekt og den viste 22.


Skal måle til helga, er å drikker øl i Oslo, mye godt på Grünerløkka Brygghus.
 
Oppdatering.

Målte i dag etter 3 uker med gjæring.
Med oechslevekt og refraktometer og her er det fortsatt noe rart.

Med oechslevekt (se bilde), målte jeg FG=22 på 12 gr C (akkurat senket temperaturen) korrigert blir det ca FG=20,5.
Målte så med refraktometer som ga 8,5Briks. dette la jeg inn i appen "refracTool" som ga  (se bilde) etter korrigering
en FG=15. som er helt innafor. målet var FG= 14

MEN hva er rett. oechslevekt er testet i vann og da viste den 0
 

Vedlegg

  • IMG_2486.JPG
    IMG_2486.JPG
    1,3 MB · Sett: 253
  • IMG_2487.PNG
    IMG_2487.PNG
    134,4 KB · Sett: 247
Slik jeg tolker bildet måler du ca 17 med vekten din. Er vel den lange streken som er for 20. Den ligger langt under væskenivået.
 
Tilbake
Topp