Hva har du gjort med din Nøgne Amber?

Hei sveis bryggere

Da regner jeg med at de fleste der ute har begynt å trylle med Amber-vørteren fra Nøgne Ø, men hva har dere gjort med den? Er litt nyfiken. Fikk Gahrs vørter (siden han fløy) så jeg har hatt to vørtere å leke meg med. Selv har jeg gjort følgende:

#1
Gjæret med WLP565 på 25+ grader
Tilsatte 50g assortert zest fra økologisk appelsin, lime, sitron, grapefrukt og klementin

#2
Gjæret med WLP001 på 16-18 grader
Kræsjer ut gjær med Biofine og overfører til sekundær
Tilsetter 1kg druesukker og tilsetter WLP645
Muligens split her og bjørnebær i halve

Hva med dere?
 
Jeg har gjort det veldig enkelt:

Clean Gjæring med WLP001, så tørrhumlet med 2/3 Chinook og 1/3 Simcoe.
 
Rimelig enkelt her også, gjærer med WLP060 American Blend. Har tørrhumlet med et lass humle, Chinook etter 4 dager og Citra etter 9 dager.
 
Her har vi gjort:

#1 - 2xWLP023 + 1xWLP022. Gjæret på ca. 18 grader. Tørrhumlet med 70g Nelson

#2 - 1xWLP002+1xWLP004 + 1xWLP0007. Gjæret på ca. 18 grader. Tørrhumlet med 40g Cascade, 30g Amarillo og 30g Nelson
 
Kjørte wlp530, startet på 19C (etter at den ble kjørt hjem og satt i hus riktignok), økt til 22C over noen dager.
Og så fikk den sukkerlake på dag 3, 500g demerara+500 g hvit sukker.

Spydde ut over en dl gjær etter tilsettninga... Glad blow-off'en funka...
 
Gjærer med WLP644, vurderer å splitte og tørrhumle den ene delen. Dere som har vært med tidligere, hvor mye øl pleier dere å ta med på gjenforeningen?
 
Tar med ca en kasse med flasket øl, og ikke bare konkurranseølet. Det kan bli litt ensformig, og så er det kjekt å få kommentarer fra andre på andre øl du har brygget. Det er også kjekt å bytte litt, og smake litt forskjellig.
 
Ja, lurt å ta med litt forskjellig. Herregud hvor godt det var med noe annet enn BGB i fjor.
 
Jeg har delt vørteren i 2 deler. En del gjøres det veldig lite med annet enn å gjære med American lager på 10-12 grader i kjøleskap. Den andre delen er tilsatt en minimesk med blant annet tysk røykmalt som samtidig justerte ned OG til 1050. Deretter tørrhumlet med Citra etter noen dager. Håper å gjære ned til 1014 på denne, måling før tørrhumling viste 1018.
 
Det lukter godt, regner med flasking i helga! Den var ikke så mørk som jeg hadde forestilt meg, men en flott gylden farge! Ser ut som gjæringen stopper på 1.014
Noen som vet OG, var det 1.060?

Forestiller meg at dette funker bedre en hel kveld enn BGB  :sikle :biersmile:
 
Flasking neste uke. Bortsett fra at min bror pitchet en klase bananer i sitt gjæringskar, har vi ikke gjort noe spesielt med vår vørter. Det er mulig at vi finner på noe ved flasking. Etiketten er ihvertfall klar:
 
Young skrev:
Flasking neste uke. Bortsett fra at min bror pitchet en klase bananer i sitt gjæringskar, har vi ikke gjort noe spesielt med vår vørter. Det er mulig at vi finner på noe ved flasking. Etiketten er ihvertfall klar:

Likar!  :skitbra:
 
Min øl stoppet på 1,018.
Heges stoppet på 1,016.

Bilde av den siste amberen som ble tappet i dag.
epa3eren.jpg


Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
 
Saisonen-amberen min står på 25+ grader og har fått en dose situs. Tørrhumles og flaskes neste helg.

Bøtte nr. 2 har fått kræsjet ut all gjær og koser seg med Clausenni og 700g druesukker. Hurtigsurning.
 
Flasket min i dag. Hadde jobbet seg ned til 1.011, noe som faktisk var litt mer enn forventet med tanke på sukkeret.

Smakte uansett "lovende". Var ikke så mye amber igjen, mer "ambré"...
 
Odland skrev:
Saisonen-amberen min står på 25+ grader og har fått en dose situs. Tørrhumles og flaskes neste helg.

Bøtte nr. 2 har fått kræsjet ut all gjær og koser seg med Clausenni og 700g druesukker. Hurtigsurning.

Hva menes med at gjæren er kræsjet ut?
 
Tilbake
Topp