Hva kan fermenteres ???

Litt på den absurde siden........

Hørte på podcast om noen som lagde en øl med rødbet. De fikk en tydelig rødfarge på ølet.


Så blir en gnist tent.      Det er mye som det blir laget alkohol på - mais, ris, potet......

Noen med erfaring fra slike crossover forsøk i øl?

Det kunne vært kult med en blodrød øl, men det må jo smake godt.
 
Nøgne Ø har laget en øl med rødbeter, ble ikke helt som tenkt, så hva som skjer med den er uvisst.

Pr definisjon skal det vel korn (malt) til for å lage øl, så mais (mye brukt), ris(mye brukt) og andre råstoffer må være kun for å tilføre noe ekstra, ikke som det primære forgjærbare.
 
Det er jo også litt interessant hvor grensen går mellom øl (brygget på malt), øl brygget på malt og hvete (hvor går grensen ift andel), andre kombinasjoner malt med ris/mais etc og over mot andre godsaker brygget på andre råstoffer (ris) men på prosess mye tilsvarende øl (sake).  Dette har ikke bare akademisk interesse; men også en høyst konkret interesse ifm tollfrie kvoter.....  Noen tanker/innspill rundt dette?

MM
 
Jeg har gjort et par forsøk med tang til stout, i kok og mesk, men kunne ikke se at det gjorde noe nevneverdig utslag på utbytte. Det er veldig mye næringsstoffer i tang, blant annet av både mineraler og karbohydrater, men sukkerartene er såpass komplekse, at de nok trenger litt bearbeiding for å kunne utnyttes i ølbrygging. Tangen har vært karvet opp og forvellet, og tenkte å prøve gi den et kok på 30-60min før jeg har den i mesken ved neste forsøk. Tar gjerne imot innspill på dette. Har i begge tilfeller brukt solide mengder, og fått subtile utslag på smak.
 
Kanskje denne tråden kunne vært splittet opp, da både ulike råvarer til fermentering og hvordan blant annet tollvesenet klassifiserer øl på er to interessante tråder, men den opprinnelige tråden skle litt fort ut.

EDIT: Godt tenkt og herved gjort! Mvh Webmaster
 
Ser nå at min referense til BYO skulle vært her og ikke i den utsplittede tråden.

Gjentar derfor:

Siste nummer av BYO har en artikkel om øl brygget på potet. Var vanlig under siste verdenskrig med rasjonering i US.

The nice thing about potato starch is that it is not so different from barley startch.

roger
 
Er det bare å slenge noen poteter i meskekaret, eller må de behandles for å få frem gjærbart sukker?
Og kan tilsvarende teknikk brukes på Rødbet og andre grønnsaker ?
 
vitruvius skrev:
Er det bare å slenge noen poteter i meskekaret, eller må de behandles for å få frem gjærbart sukker?
Og kan tilsvarende teknikk brukes på Rødbet og andre grønnsaker ?

Nå er jeg på litt tynn is, forsøker å forstå hva de henviser til, men kanskje andre her kan hjelpe oss?

De bruker"dries potato spuds" fant ingen god oversettelse. Muligens er det potetskudd  :help:

roger
 
Vil tro du finner svar på hvordan du skal gå fram ved og lese litt om cereal mash.
Har ikke lest igjennom denne selv men den ser jo fin ut med bilder og greier ;D
http://www.ingermann.com/cerealmash.html
 
vitruvius skrev:
Er det bare å slenge noen poteter i meskekaret, eller må de behandles for å få frem gjærbart sukker?
Og kan tilsvarende teknikk brukes på Rødbet og andre grønnsaker ?

Potet som er fryst blir søt når den tines.
 
Potet inneholder ca. 20% stivelse som kan omdannes
til sukker.
potetene må fryses helt ned for å få ut sukkeret.
potetene må deles i skiver og ha i gjeringsdunken sammen med gjær
 
Tilbake
Topp