Hva kan jeg brygge/gjære?

Det har seg sånn at jeg bor i en toroms med en kjellerbod som er fin å gjærer ales i. I allefall på sommeren når temperaturen ligger på stabile 18-19 grader. I vinterhalvåret synker temperaturen i boden ned til 14-15 grader og da stopper fort græra å jobbe.
Så da lurer jeg på om noen har noen geniale forslag til gjær og øltyper som kler de temperaturene som jeg har i vinterhalvåret
 
14-15 grader er ganske bra, faktisk, for de fleste vanlige ale-typer, siden temperaturen i ølet under den mer aktive fasen av gjæringen som regel ligger flere grader over romtemperaturen. Men du bør kanskje la gjæringen komme i gang først, og så plassere dunken i boden. Treffer du riktig, så sørger temperaturen i boden for å kjøle ølet akkurat passe. Men du må følge med, slik at du kan sette dunken varmere igjen når temperaturen begynner å falle i ølet, hvis ikke vil gjæringen gå i stå, slik at du ikke får skikkelig utgjæring.

Men @Jærbrygg sitt tips om å bruke 05 er nok det beste. Den tåler mye, og gir gjerne et "reint" resultat.
 
Tror jeg hadde forsøkt flere enn 05 av tørrgjærene ved den temperaturen.
06 og K97 er to kandidater, kanskje Nottingham også.
Men hvem som egner seg best hvis man får noen grader fall i temperaturen etter stormgjæring
vet jeg ikke.
06 gir ofte ganske god utgjæring.
 
En hybrid som Kölsch kanskje? WLP029 GERMAN KÖLSCH ALE
fra bryggselv sine sider...
Foretrukket gjæringstemperatur: 18-20°C * Mange mener at denne gjæren bør gjære på lavere temperaturer, som 12-15°C. Prøv deg frem og se hva som faller best i smak
 
Ha
En hybrid som Kölsch kanskje? WLP029 GERMAN KÖLSCH ALE
fra bryggselv sine sider...
Foretrukket gjæringstemperatur: 18-20°C * Mange mener at denne gjæren bør gjære på lavere temperaturer, som 12-15°C. Prøv deg frem og se hva som faller best i smak

Har tenkt litt kölsch før men har lest litt rundt at de må flaskelagres på rundt 2-4 grader i opp mot 2 måneder før den blir klar. Er dette nødvendig eller går det bra å lagre den i samme boden som jeg gjærer i? Har desverre ikke mulighet for å legge opp strøm i boden så kjøleskap blir desverre vanskelig å få til der nede
 
Ha


Har tenkt litt kölsch før men har lest litt rundt at de må flaskelagres på rundt 2-4 grader i opp mot 2 måneder før den blir klar. Er dette nødvendig eller går det bra å lagre den i samme boden som jeg gjærer i? Har desverre ikke mulighet for å legge opp strøm i boden så kjøleskap blir desverre vanskelig å få til der nede

Jeg ville heller brukt 05. Kølschgjæren gir deg et fruktig øl med en spesiell smak som skal lagres bort til den er så å si umulig å merke. Det får du nok ikke til på 14-15 grader. Du kan ikke kalle et øl brygget på 05 for "kølsch", siden det bare er kølchgjæren som produserer den spesielle kølschkarakteren. Men nå er den på den annen side nesten helt umerkelig i en vellykket kølsch:confused:, så hvis poenget er å få et øl som ligner mest mulig på en vellykket kølsch, er 05 i din situasjon det beste alternativet.
 
Tilbake
Topp