Hva KAN jeg brygge nå (med mine råvarer)?

FrodeSy

Norbrygg-medlem
Flaska min batch nr 2 i går (begge to var ølsett), Muntons stout export tilsatt ekstra bitter-, smaks- og aromahumle. Smakte noe tynn og vannaktig selv om jeg etter min gane traff ok med bitterheten. Og ja, det smaker (litt) som stout, men mangler vel en del av det meste for at det skal bli plukket frem på fredagskveldene fremfor en god kjøpestout.

Så hva skal jeg brygge neste gang? Litt av utfordringen er at jeg tidlig, før jeg forstod at jeg kunne brygge av uhumlet ekstrakt uten for mye utstyr, har kjøpt inn noen "råvarer" mer eller mindre ubevisst. Det jeg nå besitter er:
- Muntons connoisseurs's traditional bitter
- 1 kg dark spraymalt
- 0,5 kg medium spraymalt
- 190 gr Hallertau perle 6,9 % alphasyre vakumpakket (best før 3.9.10, åpnet og brukt 10.9.10, nå fryst)
- 250 gr Hallertau perle 8,0 % alphasyre vakumpakket (fått som erstatning for mottatt humle utgått på dato)
- 80 gr perle pellets, fryst (hovedsaklig maltraktert under transport) 7,4 % alphasyre.
- Nottingham danstar tørrgjær.

Sjøl om det smerter en sunnmøring å bruke mer penger enn nødvendig, er jeg mentalt klar for å droppe å bruke ølsettet og heller gå for uhumlet ekstrakt. Men hva i all verden kan jeg brygge med resterende råvarer? Her er jeg åpen for innspill  :yes: Liker mye forskjellig øl, men favorittene er nok enten bitre eller mørke (porter og stout). Vil sjølsagt kjøpe inn nødvendige råvarer som trengs i tillegg til de jeg har.
 
Jeg ville brygget noe litt tilfeldig øl, for eksempel en tyskinspirert engelsk ale, eller noe slikt. Det ølsettet skal vel ha en kilo sukker? Jeg ville kokt ølsettet sammen med medium spraymalt og en halvkilo sukker i en halvtime og ved kokeslutt tilsatt 20-50 gram hallertau.
 
gustavf skrev:
Jeg ville brygget noe litt tilfeldig øl, for eksempel en tyskinspirert engelsk ale, eller noe slikt. Det ølsettet skal vel ha en kilo sukker? Jeg ville kokt ølsettet sammen med medium spraymalt og en halvkilo sukker i en halvtime og ved kokeslutt tilsatt 20-50 gram hallertau.

Tyskinspirert engelsk ale skal jeg nok kunne få stor glede av :) gjerne med god / drøy bitterhet  ;) men er dog meir skeptisk til å bruke ølsettet mitt. Erfaringsmessig blir det for mye vannsmak av det. Det er mulig det er til stor hjelp å redusere mengden med vann (3-4 liter), men har ingen erfaring med det. Har du?
 
Har du i så fall brygget med sukker? Å bytte ut sukkeret med maltekstrakt vil gi deg et fyldigere øl. Ølsettet er egentlig bare maltekstrakt og humleekstrakt, så jeg ser ingen fare med å bruke det. Ved å bytte alt sukkeret med maltekstrakt kan du få litt mye restsødme, spesielt med de mørkere maltekstraktene. Du kan imidlertid balansere med litt ekstra bitterhet.

Et alternativ kan være å bytte ut alt sukkeret med maltekstrakt. Bruk først opp medium-ekstraktet og fyll på med det mørke. Du får litt lavere utgjæring med ekstrakt enn sukker, så du kan kanskje ha noe slikt som 30% mer ekstrakt enn sukker. Skal settet ha 1,0 kg sukker, bruker du ca 1,3 kg ekstrakt. For å kompensere ekstra sødme bør du da også tilsette mer humle. Jeg antar at du koker 20 liter, og da vil for eksempel 40 gram hallertau  (6,9%) gi omtrent 25 ekstra IBU (koker du halve volumet, må du øke humlemengden til nesten det dobbelte) med 60 minutter koketid.

Bruk av mørk maltekstrakt vil selvfølgelig også påvirke fargen og smaken noe.
 
Ok. Mørk farge er fint så lenge det ikke blir for mye maltsødme av det hele, så her må jeg nok spe på med litt bitterhumle.

På 1. ølsett (trad. bitter) bytta jeg ut 50 % av sukker med medium spraymalt. På 2. (export stout) hadde jeg 0,5 kg medium og 0,5 kg mørk spraymalt og 250 gr sukker. Det siste vart nok noe bedre selv om jeg bare har smakt det ved flasking.

Er det noen som har erfaring med å redusere vannmengden i ølsett, f.eks. med 3-4 liter?
 
Tilbake
Topp