Hva kan jeg brygge ut ifra dette?

Har ca 5,5 kg pale malt, 1 kg caramalt , en god del simcoe chinook og centennial, samt to pakker us-05. Hva anbefaler dere å brygge og hvordan?
 
En APA. Men bruk bare halvparten av Caramalt'en. Det burde bli et 25-litersbrygg et sted på 5-tallet.

Humle: 0,5 gr per liter av hver ved 30, 15 og 0.

har ikke regnet på dette, så det er mulig det skal justeres litt.
 
En APA. Men bruk bare halvparten av Caramalt'en. Det burde bli et 25-litersbrygg et sted på 5-tallet.

Humle: 0,5 gr per liter av hver ved 30, 15 og 0.

har ikke regnet på dette, så det er mulig det skal justeres litt.

Takk skal du ha!
Sikkert et dumt spørsmål , men hva gjør isåfall denne til en apa framfor ipa? Skulle en ipa hatt i mer humle tidlig i kokingen + eventuelt tørrhumling?
 
Takk skal du ha!
Sikkert et dumt spørsmål , men hva gjør isåfall denne til en apa framfor ipa? Skulle en ipa hatt i mer humle tidlig i kokingen + eventuelt tørrhumling?

Som @LarsUlv sier.

Om du heller vil ha en IPA, er det bare å lage en mindre batch, så blir ølet sterkere, og så bruker du litt mer humle i forhold til volumet; 0,6 - 0,7 gr per liter. Og så kan du gjerne tørrhumle, også, med samme mengde. (Det kan du i APA'en, også, selvfølgelig. Men det er vel mer typisk i en IPA.)

Du må regne på dette. Bruk disse kalkulatorene:
https://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/
https://www.brewersfriend.com/ibu-calculator/
 
Det viktigste er vel kanskje å ikke falle for fristelsen å bruke all caramalten for å bruke opp alt du har. Da ender du opp med et øl med alt for mye sødme, du trenger ikke å bruke halvparten engang. 0,5 kg til 5,5 kilo basemalt er det meste du bør bruke.
 
Hvis du heller vil lage IPA kan du jo justere ned batchstørrelsen til du får ønsket styrke og evt supplere med å ha i litt farin. 250 til 500 gram. Og som mange sier, vær forsiktig med caramalten. Jeg foreslår en fjerdedel. Og så kjøre på med sen humle, whirlpool og tørrhumle. Det der er en gode humler så det blir nok godt:D
 
Det humleskjemaet jeg foreslo er det som Kinn bruker i Vestkyst og Skoddehav. Så hvis du liker dem - de bruker Simcoe, Columbus og Centennial i Vestkyst - så veit du sånn omtrent hvordan det fungerer. Det skulle ikke bli helt ulikt Vestkyst, tror jeg. (Sjøl om Espen Lothe har sverget å aldri bruke Chinook:p.)

OBS: Disse Kinn-ølene er tørrhumlet.
 
Sist redigert:
Da bør det iallefall tørrhumles med 100g, for en IPA synes jeg. (Ja, regnet på det).

Jeg er ikke riktig så kravstor som deg;). 3 gram per liter er greit, synes jeg. Det er nivået til Vestkyst. (4 x 0,7. De legger til Amarillo i tørrhumlinga) Men jeg veit at det ikke er noen målestokk for deg:).
 
En skikkelig IPA synes jeg bør opp på totalt minst ca 10g/l.

Brukte dine 0.7g/l * 3 * 3(siden det er tre humler, tre tilsetninger) og endte opp med at jeg selv iallefall, synes man bør veie opp med 100g tørrhumle for å komme opp mot 10g/l.
 
Vestkyst har (0,6 x 3 x 3) + 0,7 x 4 = 76 gr/l totalt

Men er totalen relevant? Ulike tidpunkter å ha i humla på har jo veldig ulik effekt.
 
Vestkyst har (0,6 x 3 x 3) + 0,7 x 4 = 76 gr/l totalt

Men er totalen relevant? Ulike tidpunkter å ha i humla på har jo veldig ulik effekt.

Ja det har veldig ulik effekt, men tørrhumlinga har mest effekt for et "IPA" preg med de 0.7g/l-verdiene du oppga føler jeg. På en måte redde det inn litt for en IPA (etter min smak dog).

Og vestkyst har neppe 76g/l totalt :) Her har du stokket litt tror jeg.
 
Tilbake
Topp