Hva kan jeg forvente etter denne tabben?

Skulle brygge en old ale -variant og lage hjemmelaget pasta samtidig. Har jo holdt på et par år nå så det skulle ikke være noe stress:)

Kort fortalt; så feil på termometer ved innemesk og fikk alt for lav temperatur i mesken, ca 58 grader. Startet gradvis oppvarming (fyrer med gass i bunn, manuelle saker). Så var det denne pastaen.... Glemte ut hele brygginga og det endte med at vannet rundt silkorgen kokte over, og mesketemperatur steg gradvis fra 58 i starten til ca 75 grader.

Forventet lavere utbytte og reduserte mengden vann til skylling. OG 1.058,

Spørsmålet mitt er; hva sier teorien, hva kan jeg forvente? At det blir øl av det vet jeg, men det kan jo være interessant å vite hva jeg kan forvente av eventuelle usmaker (tanniner kanskje?) og hvilken utgjæring jeg kan forvente. Innspill?
 
Tiden på ulike temperatur ? Rørt mye, jevn temp i mesk? Om du gikk relativt kjapt opp på 75gr har du stoppet enzymaktiviteten som gir deg den riktige nedbrytningen av sukkerartene. Dagens malt er dog såpass modifisert at det skal godt gjøres og ikke få det til. Det blir nok ikke som planlagt, men uhell i brygging har ført til suksess før. Øl i utgangspunktet ble vel til ved et par uhell, og godt er det.
 
Det blir øl av det meste, men ikke av alt. Endte opp med dårlig utgjæring (FG 1.020), men det er ikke lett å finne igjen den forventede restsødmen som fullstendig overskygges av en ekstrem lambic/cider-aktig syrlighet. Heller ikke karboneringen har gått bra, lite kullsyre med brusaktige bobler og helt uten ølskum er resultatet. Det er nesten 30 brygg siden sist noe havnet i vasken, men det er nok akkurat der det meste av dette er på vei.

Kanskje er det andre ting som lever i ølet, i så fall usannsynlig påfallende at det skulle skje akkurat den éne gangen jeg driter meg fullstendig ut under mesking.
 
Tilbake
Topp