Hva kan jeg lage av dette?

Hei ny brygger her, bestilte varer fra petit som onsdag skal transformeres til en strøken weissbier!!

Men så til frågan:  Bestilte diverse ellers, egentlig uten noen klar plan for hva det skulle bli..... kanskje dumt, men ble vel revet med..
Så d je lurere på hva kan jeg lage ut ifra følgende råvarer:

Pale ale malt, munschnermalt, spesial B, sjokolademalt, caramalt, roasted barley
Fuggles humle, Hallertau Hersbrucker humle og challenger humle,
gjær nottingham tørrgjær overgjær.

er klar over at normen er oppskrift først og så bestille, men ble som nevnt revet med..

mvh ole
 
Pale ale malt, caramalt, Challenger, Fuggles og Nottingham høres ut som ingrediensene i en engelsk pale ale. Du kan også bruke en liten dæsj med chocolate malt eller roasted barley for fargens del.
 
Med Nottingham-gjær ville jeg ha satset på en foreign stout med ca. 80 % pale malt, 5 % caramalt, 5 % Special B, 5 % chocolate og 5 % roasted barley. Sikt mot en OG rundt 1065 og 40-50 IBU. Brul Challenger til bitterhet og Fuggles til aroma. Om du er renslig vil du få godt øl. Jeg er ingen fan av Nottingham i lyse øl, men synes den funker ganske bra til brown ale, porter og stout.
 
vil du lage en weissbier så anbefaler jeg 3068 Weihenstephan Weizen Yeast gjæren fra wyeast. (flytende overgjær)
Har brukt den flere ganger, med knallbra resultat.

Så da mangler du nok den, og hvetemalt selvfølgelig... relativt viktig ingrediens i weissbier...

Lykke til!
 
Trgncrlsn skrev:
Så da mangler du nok den, og hvetemalt selvfølgelig... relativt viktig ingrediens i weissbier...

Lykke til!

He he, er nok grønn, men har hvetemalt samt Weihenstephan i tillegg ;)

ole
 
Good shit!

Da er det jo bare å slå seg løs! Jeg er storfan av hveteøl, lager vel annenhver batch med husets hvete, og annenhver med diverse forsøk, som generellt bærer preg av forskjellige grader av feil... men så er det jo slik vi lærer...
 
Tilbake
Topp