Hva med bunnfallet i gjæringsdunken?

Kjære bryggevenner. Jeg er ganske ny i dette faget. Har satt noen batcher med ekstrakt med varierende resultat. På grunn av plassmangel så lager jeg små batcher - 10 liter. I bunnen av gjæringsdunken ligger det jo mye grums. Hvor mye av dette skal være med over i ny dunk når jeg stikker om?

Jeg skjønner at det blir mer grums og kanskje også noen smaker jeg ikke vil ha med om jeg tar med hele kaka, men blir det med nok gjør til å fortsette gjæringen og karboneringen om jeg kun tar med den klare væsken?
 
Ølet klarner under flaskelagring så det er intet å tenke særlig på(mener JEG da). Jeg stikker også om den dagen jeg skal flaske for å få rørt inn sukker uten å kødde til hele gjærkaka og eventuell tørrhumling.
 
Mulig jeg misforsto. Du skrev 'fortsatt gjæring', og ta tenkte jeg at du stakk om til sekundærgjæring. Det hadde jeg droppet.
Dersom du mente stikke om til nytt kar for å tilsette sukkerlake, og deretter flaske - ville jeg ha forsøkt å få med minst mulig bunnfall.
 
Mulig jeg misforsto. Du skrev 'fortsatt gjæring', og ta tenkte jeg at du stakk om til sekundærgjæring. Det hadde jeg droppet.
Dersom du mente stikke om til nytt kar for å tilsette sukkerlake, og deretter flaske - ville jeg ha forsøkt å få med minst mulig bunnfall.
Jeg har for så vidt forsøkt begge deler, men tror jeg dropper å stikke om halvveis i gjæringa. Tar det bare når det skal flaskes....uten å ta med bunnfallet, skjønner jeg nå :)
 
Tilbake
Topp