Hva overser jeg? Beersmith preboil SG og postboil stemmer ikke, men volum gjør.

Koker bort 4 liter i timen. Beersmith beregner at jeg skal koke frem 8 poeng mer ifht preboil SG på denne timen. Min OG har alltid vært 4 poeng mer enn preboil.

Volumene stemmer, 32 liter preboil, 28 liter postboil og ca 27 liter etter kjøling.
 
Tror ikke dette er svaret her, men hvor mye SG vil øke i løpet av kokinga vil vel avhenge ikke bare av koketid og hvor mye du koker bort pr time, men også av preboil SG.

Har du fex en preboil SG på 1.120, så vil SG øke mer i poeng enn om preboil SG var 1.060, og alle mengder ellers var like, men økningen i % vil vel være lik
 
Ah. Jeg har for det meste laget øl med OG 50-60, så kanskje derfor jeg har funnet ut at jeg koker bort ca 4 poeng pr time iom at alle bryggene har vært ganske lik OG.
 
Post boil OG avhenger kun av preboil OG, preboil volume og postboil volume.  Med mindre man tilsetter sukker i løpet av kokinga.

Postboil OG = preboil OG * preboil volume / postboil volume

Pleier i stemme greit for meg.

E.
 
Endre A. Eriksen skrev:
Post boil OG avhenger kun av preboil OG, preboil volume og postboil volume.  Med mindre man tilsetter sukker i løpet av kokinga.

Postboil OG = preboil OG * preboil volume / postboil volume

Pleier i stemme greit for meg.

E.

Det stemte faktisk ikke for meg. Fikk 58 til svar men jeg endte opp med 55.
 
Miguel skrev:
Endre A. Eriksen skrev:
Post boil OG avhenger kun av preboil OG, preboil volume og postboil volume.  Med mindre man tilsetter sukker i løpet av kokinga.

Postboil OG = preboil OG * preboil volume / postboil volume

Pleier i stemme greit for meg.

E.

Det stemte faktisk ikke for meg. Fikk 58 til svar men jeg endte opp med 55.

Formelen er riktig, så hvis det ikke stemmer har du målt feil.
 
Bjarte H skrev:
Miguel skrev:
Endre A. Eriksen skrev:
Post boil OG avhenger kun av preboil OG, preboil volume og postboil volume.  Med mindre man tilsetter sukker i løpet av kokinga.

Postboil OG = preboil OG * preboil volume / postboil volume

Pleier i stemme greit for meg.

E.

Det stemte faktisk ikke for meg. Fikk 58 til svar men jeg endte opp med 55.

Formelen er riktig, så hvis det ikke stemmer har du målt feil.

Regner med at formelen stemmer ja. Men dette synes jeg er rart. Har i de fleste brygg kokt frem ca fire poeng ekstra pr time. Har brukt forskjellige hydrometere og refraktometere og.
 
Den letteste antagelsen er vel at jeg ikke har rørt ut preboil-vørteren sikkelig, og målt potent vørter, hver eneste gang.

Hvordan måler dere preboil gravity?
 
Miguel skrev:
Den letteste antagelsen er vel at jeg ikke har rørt ut preboil-vørteren sikkelig, og målt potent vørter, hver eneste gang.

Hvordan måler dere preboil gravity?
Måler ved oppkok eller etter å ha kjørt pumpe 5 min da har alt blandet seg.
 
Right. Jeg har bare virret rundt med sleiva før kok, tydligvis ikke godt nok.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp