Hva skal brygges og når?

Juleøl bør brygges i eller før sommeren, kölschen skal være klar til sommeren, når høsten kommer skal de mørke ølene bli klare for konsumering, fra gammelt av ble kanskje saison brygges på vintertid og lagres til sommeren.

Finnes det flere tradisjoner her på forumet? Er det noen som har noen faste øltyper på bryggeplanen til gitte tidspunkter eller noen tips til inspirasjon?
 
Ellers har jeg tenkt å fyre opp en Dry Stout til St. Patrick's, Nøgne Sunturnbrew til lagring og en India Weiz til lysere tider rett
etter nyttår
 
Jeg tenker vel i liten grad sesong. Etter hvert er det noen øl jeg gjerne vil ha tilgjengelig hele tida, så da er det bare å følge med på beholdningen, og sørge for å få brygget dem i tide så jeg slipper å ølsmekte:). Det er stort sett snakk om svake til normalsterke "dagligøl"; scottish ale, ordinary bitter, kølsch, nordengelsk brown ale, Irish red, dry stout. Litt mer opp og ned: saison, weissbier, apa.
 
Fant ut i mars som var at folk på Mungåt Ølfestival i Egersund premierte mørkt øl,så i januar blir Reste Stout brygget for Egersunderene etter inspirasjon fra loebrygg,den ble bare bankers......så blir det å sikte seg inn på påskeølet
 
Jeg brygger barley wines tidlig hvert år, så er det "årets barley wine batch". Disse lagres lenge i kjelleren, skal bli spennende å smake om noen år :) Imperial stouts brygges jevnlig, disse skal også lagres lenge men det er ingen fast rutine på når det brygges. IPA brygges når det begynner å gå tomt. Weissbier til sommeren når sola begynner å varme. Pils lager jeg om vinteren/tidlig vår for da slipper jeg å ha temperaturstyrt kjøleskap til gjæring (noe jeg ikke har). Typisk juleøl lager jeg ikke.. drikker barleywine/stout, og skal kanskje lage en (dobbel)bock når det begynner å bli kaldt nok i kjelleren.
 
Sist redigert:
St. Patrick's day hadde jeg helt glemt, så da blir det brygget dry stout på nyåret. Liker tanken på å brygge juleølet et svangerskap før julaften :)
 
Hva skal brygges til påske rundt om i dette langstrakte landet da?

For min egen del så er det en belgisk wit med litt ekstra appelsinzest. Kun for at den har appelsin i seg:)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Dette er en fryktelig tråd, for den minner meg på alt jeg skulle ha brygget - og som man dessuten skulle ha brygget en til av, ja:). Det siste gjelder dog ikke sånt som skal drikkes ferskt, som weissbier. Jeg satte en i går, og den er sikkert drukket opp før påske. Så får jeg prøve å ligge unna den Rallar'en jeg satte 2. januar, så den får bli påskeøl. (Den trenger litt lagring.) Og så skal jeg brygge sommerpils, inspirert av Roberts vakre håndskrevne bryggenotat. Og så ... ja, signaturen min forteller de triste historien om hva jeg har, og om hva jeg (minst) må brygge.

Men drikker dere ikke øl mellom høytidene/merkedagene, da;)?
 
Hender seg det blir en øl mellom høytidene også;)
Men er jo litt hyggelig å servere noe sesongbetont:)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Jeg satser på det ultimate sommerøl, som for meg er denne pilstypen: http://byo.com/malt/item/1183-northern-german-pils-style-profile. Riktignok går jeg for en mer moderat IBU på 33. Jeg synes 48, som oppskriften der har, blir i drøyeste laget.

Nåja - en skikkelig god hefe er også en god kandidat til "ultimat sommerøl" - tittelen. Skal nok brygge det også, når vi nærmer oss mai.
 
Jeg satser på det ultimate sommerøl, som for meg er denne pilstypen: http://byo.com/malt/item/1183-northern-german-pils-style-profile. Riktignok går jeg for en mer moderat IBU på 33. Jeg synes 48, som oppskriften der har, blir i drøyeste laget.

Nåja - en skikkelig god hefe er også en god kandidat til "ultimat sommerøl" - tittelen. Skal nok brygge det også, når vi nærmer oss mai.
Den ser god ut.
Min neste pils tenkte jeg faktisk å bruke tettnanger og mittelfruh. Så kanskje jeg bare burde prøve den oppskriften der:)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Planlegger SMASH Pils til Påske/Sommer
Weyermann Floor Malted Bohemian Pilsner
Hallertauer Mittelfrüh
Wlp830
OG: 1.047 SG FG: 1.009 SG
IBUs: 35 IBUs
Color: 7 EBC (beregnet), men høyere pga dekoksjon
 
Tilbake
Topp