Hva skal man stole på? Refraktometer eller oechslevekt?

Etter å ha lest mye positivt om refraktometer, handlet jeg ett fra Ebay. Jeg testet med med juice og andre ting og det fungerte bra. Med vann viste det korrekt 0.
På mitt neste brygg målte jeg OG til 12,7. En finurlig formel omvandler dette til oechsleverdi - 1052. Det synes jeg var et rimelig anslag. Når jeg skulle måle FG ga refraktometeret meg 7 brix. I oechsle 1028. Dette synes jeg var høyt, og sjekket med den gode gamle oechslevekten jeg alltid har benyttet. Den viste 1014!
Nå, en uke etter første måling av FG, tok jeg igjen og sjekket verdiene med begge målapparater. Jeg fikk samme verdier som sist. Rekratometeret er korrekt kalibert (0 brix på vann). Tempen har vært ved 20 grader ved måling.

Hva skal jeg stole på? Hvordan kan disse 2 måle så forskjellig? Uheldigvis brukte jeg ikke oechslevekten når jeg målte OG, så jeg vet ikke hva den ville vise da. Oechslevekten har jeg brukt på et utall av brygg og den måler korrekt. Jeg stoler på begge måleapparatene og kan ikke tro at oechselvekten eller refraktometeret viser feil.  Formelen er heller ikke feil, for grovt sett kan man gange brix med 4 for å få oechsle.

Noen andre som har erfaring med refraktometer versus oechslevekt? Hva skal jeg stole på?
 
Refraktometer kan ikke benyttes til å måle FG på samme måte som OG, da må du i såfal benytte en mer avansert formel.
(det finnes et verktøy i Beersmith som utfører dette for deg.)
Dette skyldes att refraktometeret måler lysbrytningen mens en Oechslevekt måler vekten av veske i forhold til vann. (1l vann = 1kg = SG 1.000. 1l vørter med SG 1052 = 1,052kg)
Mens refraktometeret måler brytningen av lys.
Disse verdiene forandrer seg ulikt ved gjæring, å siden vi baserer all vår utregning på OG/SG/FG måling med oechslevekt, vil ikke konverteringen bli lik ved bruk av refraktometer til måling etter att gjæringen har startet.

Fordelen med ett refraktometer er att det kunn trenger en dråpe for å ta en måling, å att man ikke trenger å temperere vesken til en bestemt temperatur før måling.
Derfor bruker jeg det til måling under kok for å se om jeg er sån ca. på target OG uten å måtte kjøle ned en test.
Benytter det også under gjæring for å få ett sirka antydning til hvordan gjæringen ligger ann. Da bruker jeg bare en pipette e.l. for å fiske opp en dråpe, så slipper jeg å utsette brygget for mye oksygen og økt infeksjons fare, som ved å fiske opp 1dl til å måle med en oechslevekt. Til dette benytter jeg meg av verktøyet i Beersmith for utregningen etter gjæring har startet.

Jeg utfører alltid OG og FG målingen med oechslevekten, men bruker refraktometeret til å se om jeg er på rett vei med brygget.

(Tror att refraktometeret egentlig viser ett mer reelt bilde av hvor mye sukker som faktisk er igjen i ølet enn oechslevkten. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?)
 
...det er vel alkoholen som påvirker refraktometeret, men det finnes formler for å korrigere for dette.
 
Vet ikke noe om hvordan alkoholen påvirker refraktometeret, men vet at alkohol er lettere enn vann, å dermed vill oechslevekten vise lavere enn den reelle verdien av sukker i vesken.
Så spørsmålet blir kanskje heller, hvordan bryter alkohol lyset i forhold til vann?
Dette er ikke noe du trenger å tenke på bryggersven. :besserwisser:

Edit:
RI=Refraction index
Normalt vill lys brytes kraftigere jo større massetetthet ett stoff har, men her er alkohol ett untak.
Vann      RI = 1.33  Densitet =1.000
Etanol    RI = 1.36  Densitet=0.789
Maltose  RI=???      Densitet=1.54
Sucrose  RI = 1.56  Densitet=1.587

Det vil bety att ved bruk av refraktometer vil alkoholen påvirke målingen ved å gi en høyere verdi enn det som er reelt, mens ved måling med oechslevekt vil den p.g.a. mindre densitet gi ett lavere resultat den det som er reelt.

Håper å ikke skremme deg med teknisk prat, men ble bare nyskjerig, å måtte sjekke det opp.
 
Bryggersven skrev:
Etter å ha lest mye positivt om refraktometer, handlet jeg ett fra Ebay. Jeg testet med med juice og andre ting og det fungerte bra. Med vann viste det korrekt 0.
På mitt neste brygg målte jeg OG til 12,7. En finurlig formel omvandler dette til oechsleverdi - 1052. Det synes jeg var et rimelig anslag. Når jeg skulle måle FG ga refraktometeret meg 7 brix. I oechsle 1028. Dette synes jeg var høyt, og sjekket med den gode gamle oechslevekten jeg alltid har benyttet. Den viste 1014!
Nå, en uke etter første måling av FG, tok jeg igjen og sjekket verdiene med begge målapparater. Jeg fikk samme verdier som sist. Rekratometeret er korrekt kalibert (0 brix på vann). Tempen har vært ved 20 grader ved måling.

Hva skal jeg stole på? Hvordan kan disse 2 måle så forskjellig? Uheldigvis brukte jeg ikke oechslevekten når jeg målte OG, så jeg vet ikke hva den ville vise da. Oechslevekten har jeg brukt på et utall av brygg og den måler korrekt. Jeg stoler på begge måleapparatene og kan ikke tro at oechselvekten eller refraktometeret viser feil.  Formelen er heller ikke feil, for grovt sett kan man gange brix med 4 for å få oechsle.

Noen andre som har erfaring med refraktometer versus oechslevekt? Hva skal jeg stole på?

Bruker du regnearket i denn linke så stemmer målingene dime med hygrometer og refactometer.
http://basementbrewing.blogspot.com/2008/09/i-love-my-refractometer.html Hvor på evay kjøpte du det ? ser ett her til under tollgrensen.
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI....rack=true&ssPageName=VIP:Watchlink:middle:uk
 
Refraktometer er ment til å måle Sukker evnt mineraler i løsning. Alså ikke for å måle øl. Jeg bruker refraktometer igrunn kunn før kok, så bruker jeg hydrometer på alle målinger etter det.
Ingen instrumenter erstatter Hydrometer/sacharometer. Vil anbefare å skaffe et skikkelig hydrometer. De jeg har fått tak i her til lands er mer leketøy en verktøy. På en annen side er kanskje 2 grader Oechle avvik ikke helt krise når man ikke trenger å betale alkoholavgift for hjemmebrygg.  :ilike:
Engelskmennene lager presise og ikke alt for kostbare varianter. Tyskerne sine koster en formue.
På OMB er disse forbruksvare da jeg tidt og ofte mister de i bakken  :eek:
 
Takk for utfyllende svar. Jeg bruker dette excelarket for å få konverteringen fra brix riktig http://morebeer.com/public/beer/refractbeer.xls En ganging med 4 gir nesten korrekt oechsel, derfor er jeg overrakset over forskjellen. Den burde ikke være der. Ut fra hva dere skriver brukess oechslevekten, men refraktometeret skulle likevel måle riktig ut fra formelen. Derfor spør jeg igjen hvorfor er det forskjell på refraktormeteret og den formelutregnede oechselverdien? Det betyr at refraktometerets brixverdi ikke kan konvertere, -  noe jeg mener ikke er riktig ut fra de utfyllende fysikkartikler om emnet som ligger ute på nettet.

Jeg kjøpte dette på Ebay, og fikk det inn i landet uten tillegg av mva. Det kom på under kr 400 så vidt jeg husker.
 
Brix kan lett regnes om ti SG ved å gange med 4.
Men målinger tatt med forskjellige isntrumenter som måler forskjellige variabler i vesken vil ikke oppføre seg likt ved gjæring.
Refraktometeret måler lysbrytningen til vesken mens oechlevekten måler densiteten til vesken.
Disse to variablene forandrer seg ulikt ved gjæring, å vil dermed gi ulike målinger.

Brix er egentlig en måling av %sukker, så 10brix vi si att det er 10%sukker i vørteren.
Alkohol vil påvirke målingen både ved bruk av refraktometer og oechlevekt (som måler brix) men på forskjellig måte, derfor er målingen teoretisk sett feil hvist man ikke korigerer for mengden alkohol som er i vesken, å dermed blir det mer riktig å kalle det for f.eks. "refractometer reading"

Men det stemmer att brix skal kunne konverteres til OG ved å gange med 4 selv om det har gjæret, men det forutsetter att man gjør målingene med ett instrument som bruker samme typer måling.
Det vil si att hvist du tar en måling med en oeclevekt som istedet for SG viser brix vil du kunne konvertere det direkte med å gange med 4, å en brix måling under/etter gjæring med ett refraktometer vil gi ett annet resultat enn en brixmåling med en oechlevekt.
Dette p.g.a. alkoholen påvirker lysbrytningen i vørteren som refraktometeret måler, på en annen måte enn densiteten som en oechlevekt måler.

Kan prøve med ett eksempel.
Hvist man måler vann i liter på to forskjellige måter, på en måte måler med ett litermål og på en annen måte måler med en vekt (bare bytter ut kg. med l.), så vil 1l. vann med ett litermål være likt 1l. målt med en vekt.
På samme måte vil 1brix målt med ett refraktometer være likt 1brix målt med en oechlevekt.

Hvist noen av forutsetningene for disse målingene forandrer seg vil 1til1 forholdet forandre seg.
F.eks. Hvist du tar med 1l vann til månen vil det fortsat være 1l målt med ett liter mål, men målt med en vekt vil det baere veie 0.167l. (kg)
På samme måte vil alkoholen påvirke målingen forskjellig ved bruk av ett refraktometer i forhold til en oechlevekt.

Alle målinger for hjemmebryggere er basert på målinger av OG/SG/FG med en oechlevekt (som måler denstet), å dermed må det brukes egene formler hvist du benytter deg av ett refraktometer (som måler lys brytning).
Hvist du ser etter på formelarket til MoreBeer henvender de til refractometer reading og ikke brix (%sukker) siden dette blir feil i forhold til alkoholens påvirkning.

Har ikke mine notater tilgjengelig, men det ser i allefall ut til att utregningene til det exelarket stemmer overens med mine erfaringer.
 
Tilbake
Topp