Hva slags øltyper er det lettest å få gode med ekstrakt?

Er allgrainbrygger, men sliter med å holde produksjonen oppe pga småbarn og generelt mye å gjøre.  Vurderer å sette noen ekstraktbrygg på LME eller DME for å ha nok i omløp, og lurer på hva slags øltyper jeg da kan "komme unna med". 

Har forstått det slik at ekstraktene er mesket sånn midt på treet, slik at veldig tørre eller veldig fyldige øltyper ikke egner seg noe særlig.  Er det noe annet jeg bør tenke på - hvordan er feks smaksbidraget fra ekstrakt?

Har tenkt på apa med mye aroma og smakshumle, old ale / jule ale, mild. 

Innspill?
 
Jeg brygget noen runder med APA og IPA basert på LME. Ble veldig fornøyd med resultatene. Var behaglig å kunne gjennomføre en bryggedag på 2-3 timer (inkludert vasking  :skitbra: ) fra  start til slutt.
 
Dennis skrev:
Er allgrainbrygger, men sliter med å holde produksjonen oppe pga småbarn og generelt mye å gjøre.  Vurderer å sette noen ekstraktbrygg på LME eller DME for å ha nok i omløp, og lurer på hva slags øltyper jeg da kan "komme unna med". 

Generelt er det øltyper som er gjær- og humledrevet som er enklest å lage med ekstrakt. IPA og APA er et greit sted å begynne, men også en del belgiske øl skal det være rimelig greit å brygge med ekstrakt. Du vil ha større problemer med øl der malten er det viktigste, slik som porter og stout.

Jeg har sansen for Weyermann sine uhumlede ekstrakt (fra Bryggeland), men har også laget bra øl med 3 kg Muntons-sett fra Europris som basis.
 
Har den siste av i alt 3 (4) mild til gjæring no med slik fordeling:
- Geordie Mild: 10 liter brygga "as is" med spraymalt, res steepa eg litt karamell- og sjokomalt før eg kokte dette i 15 minutt. Nokre gram med humle i 10 minutt + spraymalt i 5 minutt. Gjær WLP 002 English ale yeast.
- eiga oppskrift: lys uhumla ekstrakt + steeping av karamell-, amber- og sjokomalt. Gjær: WLP 013 og Wyeast 1469 West Yorkshire.
- Gustav Foseids mild frå boka "Ølbrygging": gjæringskar splitta i to, gjæra med WLP 002 og WLP 013 London ale yeast.

Er i ferd med å invitere kompisar til ølsmakekveld i april, og då blir oppgåva blindsmaking av øla med tanke på å sjekke om folk klarer å avsløre kva brygg som er med ekstrakt og kva brygg som er allgrain. Blir ikkje heilt lett å få til dette då eg har brukt ulike oppskrifter, men den svakheita skal eg leve greitt med.
 
Skjalg skrev:
Jeg brygget noen runder med APA og IPA basert på LME. Ble veldig fornøyd med resultatene. Var behaglig å kunne gjennomføre en bryggedag på 2-3 timer (inkludert vasking  :skitbra: ) fra  start til slutt.

Har du en oppskrift å poste?
 
Kult!  Altså, da blir det hvertfall humledrevet apa og ipa.  Trodde belgiske var krevende i forhold til utgjæring / mesketemp?  Hva slags belgiske øltyper kan funke best med ekstrakt da?

Takk for alle innspill!
 
Dennis skrev:
Kult!  Altså, da blir det hvertfall humledrevet apa og IPA.   Trodde belgiske var krevende i forhold til utgjæring / mesketemp?  Hva slags belgiske øltyper kan funke best med ekstrakt da?

Takk for alle innspill!

Belgiske øl henter mye av karakteren sin fra gjæra. Men etter min mening også fra malten. Belgierne er svært opptatt av "digestabilitet" De vil har sterke maltrike øl som ikke oppleves som for mektige. Måten de oppnår dette på er som du skriver ved svært høy utgjæring som du skriver samt tilsetning av sukker. Jeg mesker belgisk øl på 63-64 grader.

Men ølsorter som blonde og saison burde vel gå bra. Ellers holder jeg en knapp på apa/ipa.

Det finns en mellomting mellom all grain og ekstrakt og det er å bruke ekstrakt i stedet for basemalt og så trekke crystal og svartmaltene da skulle øl som stout og porter også være godt innenfor rekkevidde.

mvh

Bårdd
 
Bårdd skrev:
Dennis skrev:
Kult!  Altså, da blir det hvertfall humledrevet apa og IPA.  Trodde belgiske var krevende i forhold til utgjæring / mesketemp?  Hva slags belgiske øltyper kan funke best med ekstrakt da?

Takk for alle innspill!

Belgiske øl henter mye av karakteren sin fra gjæra. Men etter min mening også fra malten. Belgierne er svært opptatt av "digestabilitet" De vil har sterke maltrike øl som ikke oppleves som for mektige. Måten de oppnår dette på er som du skriver ved svært høy utgjæring som du skriver samt tilsetning av sukker. Jeg mesker belgisk øl på 63-64 grader.

Men ølsorter som blonde og saison burde vel gå bra. Ellers holder jeg en knapp på apa/IPA.

Det finns en mellomting mellom all grain og ekstrakt og det er å bruke ekstrakt i stedet for basemalt og så trekke crystal og svartmaltene da skulle øl som stout og porter også være godt innenfor rekkevidde.

mvh

Bårdd

Boken "Brewing classic styles" (Amazon) gir en god innføring av steeping av malt. Dette gir deg strengt tatt samme mulighet som et all-grain oppsett
 
Med unntak av øltyper hvor det bruker umaltede ingredienser, og i noen grad maltede ingredienser uten aktive enzymer.
 
GuttormG skrev:
Har du en oppskrift å poste?

Har vel det liggende.

IPA
3 kg light extract
1,5 kg wheat extract

30 gr chinook        60 min
45 gr cascade        30
45 gr cascade        15
40 gr cascade        5
40 gr cascade        1
30 gr cascade        tørrhumle

Gjær: US-05

20-25 liters batch.

Denne ble jeg veldig fornøyd med som sommerIPA. Lys, fruktig og frisk.
 
Mye gode innspill her!

Jeg prøvde å erstatte all pale malt med lys LME i en oppskrift i Beersmith, for å se hva FG ville ende på da, gitt samme OG.  Viser seg at Beersmith beregner utgjæring av ekstrakt utifra meskeprofil, så det blir jo meningsløst.  Så hvis jeg snur på spørsmålet:  Hva slags mesketemperatur må jeg meske pale malt på, for å få samme utgjæring som 1. esktra lys ekstrakt 2. lys ekstrakt 3. amber ekstrakt.  Noen som har erfaring med dette?

Og så til smaken på ekstraktene.  Kan man røft si at ekstra lys tilsvarer pils, lys tilsvarer pale malt og amber...?    Eller kan man f.eks blande lys og  amber for å nærme seg Maris Otter?
 
Tilbake
Topp