Hva tror du gir den lille søtsmaken i i Budvar eller generelt check pils?

Lav utgjæring eller cara eller stegmesk med låsing av sukkerprofil. Er det slik at en egentlig kan velge blandt disse 3, og få den søtsmaken en vil (ser bort i fra farge akkurat nå)
Noen som vet hvilken FG en checker skal ha? gjetter på 1010.til 1015 men har lite erfaring med lager.
 
Jeg brygger mine tjekkiske med 4% cara og 2% melanoiden ( gidder ikke dekosjon, men dette er det riktige. Urguel kjører trippel)
I tillegg bruker jeg 2 g sazz/liter på 15 og 0 min, bitter til 35IBU. FG: 12-15
 
Jeg mesker tsjekkisk pils litt høyere enn tysk pils. Det forklarer noe av det som gjør at tsjekkeren har høyere FG.
 
Lav utgjæring eller cara eller stegmesk med låsing av sukkerprofil.

Sødme kommer jo, helt generelt, av flere ting_
  • Karamellmalt
  • Annet restsukker (altså lav utgjæring når det er mye av det, høy utgjæring når det er lite av det)
  • Aromaer som man forbinder med sødme, ofte fra gjæringsprosessen
  • Balansen mellom sødme og bitterhet, der lavere bitterhet gir tydeligere sødme,
Så en kombinasjon av dette, tenkler jeg.
 
Jeg synes sødmen i tsjekkiske lagre, er annerledes enn karamellmaltsødme og høy FG. Jeg tror nok sødmen kommer av melanoidinproduksjon under en eventuell dekoksjonsmesk eller bruk av melanoidinmalt. Øl jeg har tilsatt litt melanoidinmalt har fått denne sødmen.
 
Anbefaler å søke på youtube "beer smith pilsner" så får du opp flere videoer som diskuterer hvordan lage den beste tsjekkiske pils. Liker spesielt den med tittelen "Bohemian pilsner"
 
Takk for flotte svar folken

35 IBU og ca 5% ABV høres fint ut for meg, ligner også andre oppskrifter i samme klasse. Er hverken fugl eller fisk bryggemessig nå, og foretrekker det enkelt og velger snarvei med melanoiden. Kunne tenke meg en mesketemperatur, eller å starte lavt og deretter rampe opp ved å tilsette varmt vann (kjøleboks). Noen tips til temperaturer når oppskriften allerede er søtkompensert som her?


kladd så langt :


50 liter, ca 5%ABV

Pilsmalt (fra Pilsen om mulig) 10,6kg
210g melanoiden (2%)
420g cara (4%)

100g saaz 15 min
100g saaz 0 min
FG1012 til 1015

White Labs WLP802 Czech Budejovice Lager yeast (finner ikke denne på vestbrygg)
 
ville brukt en annen humle til bittering, en med mer alfasyre. på den måten mister du ikke så mye volum til humlen. brukte selv magnum sist med stor suksess
 
Start med protein rest på 55 i 20 min så til hovedsteget på 67 i 60 min før en utmesk på 78 i 10 min.
 
Jeg gikk rett på 68 grader i 60 min, hvilket ga en FG på 1013. (Kjøleboksutstyr) du får vel litt høyere pga. cara. Jeg brukte 85 % pils, 12 % Münich og 3 % Melanoiden.

Jeg brukte også kun Zaaz, som vel er det mest typeriktige.

60 min til 24 IBU og 30 min ca 8 IBU, til sammen 32. (typeriktigheten ligger i spennet 35-45) Tror ditt skjema kan gi for sterkt humlepreg. Jeg gikk for WLP833.
 
Jeg brygger mine Tsjekkere med 100% basemalt, aller helst bohemian floor malted og dobbel/trippel dekoksjon. Søtsmaken i en god Tsjekker skal være maltsødme og ikke sødme fra caramell/krystallmalt. Ølet skal ha bitte litt sødme i anslaget men være relativt tørt i ettersmaken.

Saaz er uten tvil ikke bare rett, men det eneste rette. Likevel bitterhumler jeg med magnum for å redusere humlemengden. Alt annet er Saaz.

Jeg ser til min forskrekkelse at bryggeland har lansert ny nettbutikk og jeg finner ikke floor malted bohemian lenger. Katastrofe!

Synes forøvrig at det er for lite fokus på kvaliteten på malt og humle når det gjelder brygging av pils. Man kan være så flink man bare vil, uten godt malt og god humle blir det ikke god pils.

mvh
Bårdd
 
Jeg brygger mine Tsjekkere med 100% basemalt, aller helst bohemian floor malted og dobbel/trippel dekoksjon. Søtsmaken i en god Tsjekker skal være maltsødme og ikke sødme fra caramell/krystallmalt. Ølet skal ha bitte litt sødme i anslaget men være relativt tørt i ettersmaken.

Saaz er uten tvil ikke bare rett, men det eneste rette. Likevel bitterhumler jeg med magnum for å redusere humlemengden. Alt annet er Saaz.

Jeg ser til min forskrekkelse at bryggeland har lansert ny nettbutikk og jeg finner ikke floor malted bohemian lenger. Katastrofe!

Synes forøvrig at det er for lite fokus på kvaliteten på malt og humle når det gjelder brygging av pils. Man kan være så flink man bare vil, uten godt malt og god humle blir det ikke god pils.

mvh
Bårdd

Kan du ikke fortelle om hele prosessen når du er i gang ?
:)
 
Jeg dekokterer ikke for temperaturheving men for smak. Derfor starter jeg kvelden i forveien med å dekoktere 1/3 av malten. (restmalten har konverteringsevne i bøtter å spann så man trenger ikke starte bløtt). 1.5-2 liter vann for 1 kg malt. Varmer denne opp til 70 grader (start med varmt vann) hold i 15 min og bring relativt sakte opp til kok. Hold kok i 30 minutter (rør for ikke å svi). Kjøl ned og sett dette til hovedmesken neste dag. Varm opp til 37 grader. Hold i 10 minutter og trekk neste dekoksjon, 1/3 av mesken. Varm opp til 70 grader hold i 15 min etc. sett denne tilbake i hovedmesk og bruk dette til å nå neste steg som er 55 grader (proteinpause) hold denne i 30 min. Varm opp til forsukringssteget (67 grader) hold i 45 minutter, neste steg 72 grader (dextrin) i 25 minutter mesk ut på 78 grader. Her har du en dobbeltdekoktert Tsjekkisk pilsner. 100% pilsnermalt (evt litt surmalt). IBU 35-40. 3 g cacl pr 25 liter (trondheimsvann). Humle Saaz evt magnum som bitterhumle. Gjær wlp 800.

Ølet blir etter min mening vesentlig bedre ved bruk av weyermann floor malted bohemian pilsner. Såpass mye bedre at jeg skriver etter sekker som koster 300 ekstra i porto.

mvh
Bårdd
 
Tilbake
Topp