Hvem kan holde ølbryggekurs/hvor kan man gå i lære?

Unik74

Norbrygg-medlem
Hei. Jeg spør fordi jeg ikke vet svaret og fordi jeg har tenkt å bli god til å brygge øl.

Men hvem burde man gå i lære hos i dag? Kan man gå i lære noe sted?

(Jeg sikter meg inn på Sunderlands 3 uker... Noen som har prøvd det? Samtidig: Hjertet ligger i Tyskland... Noen som har erfaring? (Har lært meg tysk for å lære Kølsch og mer om tyske øltyper).

Og ikke minst: Hvem kan avholde bryggekurs i dagens samfunn? Må man ha en sertifisering? Er det nok med erfaring? Hva slags erfaring? OG er alle kurs like gode?

Mener helsedirektoratet noe om slikt? Tusen spørsmål på en søndag.
 
Trenger nok ikke sertifisering for å holde kurs. Det fører igjen til at alle bryggekurs ikke er like gode. Ser du er lokalisert i Oslo. Der holder Bryggselv kurs. De holder god standard på sine kurs. Er dog nybegynnerkurs dr holder tror jeg.
 
Oslo amatørbryggerlaug holder nybegynner kurs. Vi prøver også å ha medlemskvelder og fellesbrygging for å utveksle kunnskap. http://www.bryggerlaug.no/
 
Unik74 skrev:
Jeg spør fordi jeg ikke vet svaret og fordi jeg har tenkt å bli god til å brygge øl.

Men hvem burde man gå i lære hos i dag? Kan man gå i lære noe sted?

Det finnes flere som arrangerer ulike mindre kurs og erfaringsutvekslinger. Oslo amatørbryggerlaugs nybegynnerkurs (3 kvelder) er kanskje det mest omfattende jeg kjenner til. Norbrygg har kurs for dommere (1 eller 2 dager) fra tid til annnen. Så mye mer vet jeg ikke om i Norge.

Formell bryggerutdanning i Skandinavia er det stort sett Den skandinaviske Bryggerhøjskole i Danmark som driver med. Les mer på http://www.brewingschool.dk/
 
Jeg gikk mine nybegynnerkurs med Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug, de var snille og lot meg være med sånn på kort varsel. Jeg gikk to kurs der og fant ut gang nummer to at jeg allerede kunne ganske mye. Begge kursene var nybegynnerkurs.

Jeg var veldig fornøyd med det. Det jeg har lyst til nå, er å se mer på gjær. Sikkert en litt rar lyst, men lyst til det i alle fall.

Gjær, altså.
 
Tilbake
Topp