Hvert eller kran ved overføring til sekundær?

Jeg har nå en del brygg bak meg og fremst fremgangsmåten er slik : meske bib, så helle alt over i gjæringskar. Dette cold crasher jeg ved endt gjæring og overfører til sekundær med hevert. Da får jeg veldig klar øl med lite guff I flaskene men syns også karbonering går betydelig saktere. Så spm er, er det like greit å bare bruke krana pluss slange på gjæringskaret for overføring til sekundær ? Det aller første vil være litt grumsete men burde klarne ganske fort?
 
Har alltid brukt kran når me tapper. Men me tapper nesten ikkje trub over i gjæringskaret. Så da er niviet i gjæringskaret med gjær og humle rester normalt under ein normalt montert kran. Har også nokre kar som er beregnet på "ipa"der kranene er montert ein tomme høgere på gjæringskaret. Brygger 50 liter


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ok, da prølver jeg det neste gang. Kan jo også filterere ut det verste av truben til gjæringskaret med et dørslag eller noe. Opplever du når du har veldig rent øl, (filtre, cold crash, gelatin etc) at karbonering går veldig tregt? Jeg brygget nylig en tysk lager og hadde over 7 g pr l sukker. denne ble karbonert i tre uker på 30 grader og står nå på ca 12 grader til lagring men ennå syns jeg ølen er litt dau. Tror ikke det er ujevnt blandet heller for det er jevnt i alle flaskene.
 
Bruker kun cold crash. Har opplevd litt treig karbonering av og til. Men det har normalt komt seg berre ein lar det gå lang nok tid.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp