Hveteøl fra ekstrakt

Jeg vurderer å lage et hveteøl fra ekstrakt så snart Coopers Stout'en jeg har stående er tappet på flaske. Lurer derfor litt på oppskrift...

Her er det jeg vurderer nå:

3kg Wheat malt extract (brewfarm)
Hallertau Mittelfrüh pellets 4.7%
Hallertau Hersbrucker pellets 3.1%
Irish moss
Munich gjær  11g (Tysk hveteøl gjær)

Lurer på om dette kan være en god kombo... hva tror dere? Tenker en batch på rundt 23 liter. Jeg er litt usikker på det med humle og når jeg vil tilsette de... Ønsker derfor tips, evt. en oppskrift som ligner/er like enkel før jeg legger inn bestilling!
 
Jeg brygga denne som mitt første forsøk på Weissbier. Den fallt godt i smak. Leste i "Brewing classic styles" at den burde gjæres på 17 grader og at varmere gjæring ikke gav så bra resultat, så jeg testa med 17 og det funka bra for meg. Jeg brukte 2 bokser med hveteekstrakt fra bryggselv.no.

Statistics
Volume: 21 liters
OG: 1051
FG: 1011
Alcohol: 5.2 % by vol.
Colour: 10 EBC (Golden)
Bitterness: 13 IBU
BU/GU: 0.25


Fermentables
Liquid Light Extract 3600 grammes
Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.

Hops
Hallertauer Tradition 2.3% alpha 50 grammes 60 minutes

Fermentation
Yeast: 3333 German Weizen
Fermented at 17 degrees C for 9 days.
Fermented at 19 degrees C for 5 days.


Comments:
Brygget 22.07.11
Målt SG 1012, 31.07.11
Flasket 04.08.11 på FG 1011
160 gram sukker til karbonering
 
Jeg brygget en lignende hveteøl i august med 3.3kg spraymalt hvete fra Muntons, 24 liters volum med 30g Hallertauer Mittelfrüher i 60 min. Brukte ikke aromahumle. IBU ble 13.5, OG 1.050 og FG 1.012. Resultatet ble meget godt. Weissbier skal vel i utgangspunktet ikke være klart, så jeg hadde kanskje droppet klarningsmiddelet?

Hvilken gjær skal du bruke? Jeg har testet både med WLP380 våtgjær og med 2 poser Danstar Munich Wheat. Begge deler gir godt resultat, selv om WLP380 kanskje ga den ekstra lille spissen på ettersmaken.
 
Jeg ville droppet Irish moss, da det uansett vil være en del færre proteiner i vørteren enn ved maltbrygging. Det er sånt sett et unødvendig steg i maltekstraktbrygging uten spesialmalt.

Min erfaring er forøvrig at ølet har godt av en halv kilo med amber/medium DME, skjønt det vil påvirke hvetemaltinnholdet slik at det havner under 50%. Ølet blir noe mørkere og får litt mer fylde, spesielt når man bruker Coopers ekstrakt som jeg synes gir et noe tynt hveteøl.
 
Takker for alle inspill.

Tror justerer jeg som følger...

3kg liquid wheat malt extract
Hallertau Mittelfrüh pellets 4.7% 50g i 60 min
2 pk Munich Wheat gjær

Tenker da rundt 24 liter.

Ser det tipses om amber DME, bør jeg tilsette det i denne oppskriften? f.eks 500g.
 
Kjør på :skitbra:

Forvent deg en meget heftig stormgjæring, så en blowoff-tube i gjærlåsen de første dagene anbefales hvis det er liten klaring til skum i toppen av gjæringskaret. Personlig ville jeg vel slengt oppi en halvkilo spraymalt hvete i tillegg til 3kg liquid, men det avhenger jo hvor sterkt du vil ha det. Vedrørende tilsetting av amber spraymalt har jeg ingen formening, men det blir nok godt. ;)
 
Da blir det slik! :ilike:

Kjører da 500g wheat spraymalt isteden for amber, da jeg ønsker så ren hveteøl som mulig denne gangen. Bestilling lagt inn, så blir det brygging den 12 november! :)
 
Kan legge til at gjæringstemperatur spiller en vesentlig rolle for et balansert hveteøl. 17 grader skal være optimalt, og gir deg en fin balanse mellom banan og krydder.
 
Tror det nærmeste jeg kommer er 15 grader rom temperatur, vil gjæringa heve temperaturen nok til at det blir 17 grader tror du? Hvis ikke må det bli  rundt 20 grader rom temp...
 
Jeg har en Coopers hveteøl i bøtta for øyeblikket sjøl (mitt første brygg). Neste gang skal jeg gå over til kun malt (ikke sukker som denne gangen) og ha i humle. Så jeg kaprer denne trådet for å spørre om når og hvordan humla skal tilsettes? Snakker vi pellets rett i bøtta eller koke ekstraktet med humla?
 
Jeg er nybegynner selv, men såvidt jeg har forstått er det to måter å gjøre det på, koke det med vørteren (men vær da klar over at du koker bort det som er av aroma i settet fra før) eller tørrhumling under fermentering. Man koker gjerne humla i forskjellige tidspunkt i kokeprosessen for å oppnå bitterhet/smak/aroma. Vil anbefale deg å sjekke ut CraigTube (google it) på youtube, han har mange mange fine videoer for nybegynnere!
 
Det blir anbefalt å vente med tørrhumlinga til den første stormgjæringa er over - noko som tek 4 - 6 dagar.
No er det vel ikkje vanleg å tørrhumle tradisjonelle kveiteøl, men det er muleg ein amerikansk versjon skal ha litt meir aromahumle gjennom anten gjennom sein humletilsetting (1 - 5 min før kokeslutt) eller tørrhumle.
Ein kan anten droppe pellets rett i karet eller ha i pose. Det siste er vel å foretrekke der ein ikkje ønskjer ev. humlerestar flytande rundt i ølet. For min del spelar det lita rolle då pellets brukar botnfelle etter nokre veker sjølv om det fins nok unntak også her. Pose krev litt meir arbeid med koking / sterlisering av den, men dette er også vanleg å gjere.

Må dog smette inn at eg har berre brygga ein kveiteøl basert på ekstrakt. Sjølv om eg gjæra på stabilt 18 grader vart det tynt og vannaktig. Smaken gav dog klare hint om at det var eit kveitøl. Men eg skal ikkje brygge kveiteøl før eg får tatt det allgrain. Same gjeld t.d. også britisk bitter. Det viktigaste er vel likevel at ein bryggar  :brygging:
 
Bare for å presisere:
Tørrhumling er som dere sier humle rett i bøtte, enten løst eller i pose. Det bidrar dog med lite eller ingen bitterhet, det er altså ikke et alternativ til koking av humle men et tillegg. For å oppnå bitterhet er en nødt til å koke humlen. Tørrhumling bidrar først og fremst med aroma, noe som kanskje ikke er så ønskelig i hveteøl. Jo lengre en koker humlen jo mer bittehet får en med seg i brygget. Det vanligste for å oppnå bitterhet er koking i 60 min.
 
Har enda ikke brygget dette. Skal brygges på søndag. Min erfaring med ekstraktbrygg er ofte at det er lite mouthfeel... Jeg lurer derfor på om jeg kunne mesket noe havregryn (f.eks 400 gram) før jeg koker opp vørteren, og om dette ville hjulpet på head retention/mouthfeel. Isåfall, hvilken temperatur bør jeg meske det på?
 
Kan forøvrig oppgi den nye oppskriften jeg tenker etter å ha leket meg i Beersmith (her med havregryn), og hvis dette høres koko ut så må folk gjerne si ifra :)

Mesk/Koke-volum på 10L.

Meske 400g havregryn (usikker på temp.)
Koke 1kg spraymalt hvete (brewferm)
Koke 40g Mittelfrüh 60 min (30% ekstra grunnet humlepose, mindre totalt grunnet mindre malt i kok)
Tilsette 3kg hvete maltekstrakt siste 15 minuttene i kok (late extract addition, unngå karamellisering etc...)

Tilsette vann så batchsize blir 24 liter.

gjæres med 2 pakker munich på rundt 17 grader.

dette gir en litt høy antatt OG på 1.053. Også en litt høy bitterness, men grunnet humleposene skulle det visstnok være greit. Color og Est. ABV ser grei ut.
 
Ved å meske havregryn alene så vil du ikke få dannet noen gjærbare sukkerarter da havregryn mangler enzymene du trenger. Du kan da enten bruke havremalt i stedet eller andre typer malt sammen med havregryna så får havregryna enzymer derfra.
 
Ah, ok. Takk for infoen! :)

Jeg sliter litt med å finne informasjon om Munich gjæren jeg skal bruke. Det vil si, databladet til Danstar sier ingenting om temperatur annet enn at dette gjærer best ved "traditional ale temperatures". Nottingham gjæren jeg bruker nå i Stouten jeg har stående gjærer ved ca 15 grader (14 grader i rommet). Dette er i følge Nottingham databladet helt ok... Blir dette for kaldt til Munich gjæren?

Jeg vil i praksis prøve å oppnå en gjæringstemperatur på 17 grader, som folk sier er bra her, med 14 grader i rommet. Tror dere å lage isolering for gjæringsbøtta med et liggeunderlag (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164721426) vil være nok til å få temperaturen opp til 17 grader?
 
Tilbake
Topp