Hveteøl gjæret FOR lang veldig fort??

jeg satte et hvete øl som ble satt til gjæring mandags kveld med OG 1050.

Oppskriften var for 40 liter

4,1 kg hvete malt
4.0 kg pilsner malt
100 Gr Caramell malt
250 Gr crystall malt

Mesking 15 min 55° å 66,5° i 90 Minutter
kontinuerlig skylling i 75 minutter
Gjær Weihenstephen weizen 1,5 liter starter

Dunken har stått til gjæring på kjøkkenet på ca 20- 21° siden mandags kveld. Pluppingen fra den ene dunken har stanset neste helt opp, under 1 "plupp" pr minutt.

Jeg tok nettop en Oechsle test. Å øllet er kommet til FG 1002 :confuzed:

Edit.. Etter å ha ristet ut kullsyre å testet igjen, så er den nå 1005
Er dette normalt for en Hvete Øl??
 
Da har den jammen gjæret langt ut. Men det er nok ikke umulig, nei. Kanskje den sto litt varmt slik at det tok kort tid å gjære. Du kan vel sikkert fate eller flaske ølet snart ;). OBS: det kan også være avvik i oechslevekten din. Uansett virker ølet ferdiggjæret.
 
Eduard skrev:
OBS: det kan også være avvik i oechslevekten din. Uansett virker ølet ferdiggjæret.

oechslevekten er testet på kokt vann, å viste da 1002, så jeg har korrigert for det.

Den eneste forklaringen jeg kan kommer på er at det ble slått på en varme ovn på tirsdagskveld, Onsdags morgen var tempen i rommet 27° C men den ble øyeblikkelig senket til 20 igjen.
Dette er også øl fra den gamle malten som jeg hadde. Det viste seg imidlertid at var over 4 år gammel... :eek:

Men.. smaken var god, om enn noe "tynn" Med såpass lav FG, bør jeg korrigere med mindre kullsyre en vanlig?? Evt hvor mye? (sukker/liter)
 
27 °C er VELDIG høy temp for en ikke-belgisk ale! Med tanke på at temperaturen i ølet ofte ligger noen grader høyere enn lufttemperaturen rundt (jeg har målt så mye som 4,5 °C forskjell under gjæring av en barley wine), har du nok gitt gjæren litt vel koselige forhold...  Termometeret du brukte under meskingen kan også ha vist for høy temperatur, dvs. at du altså har mesket på lav temperatur, og følgelig får svært høy utgjæring. Ellers er det ikke helt uvanlig at et øl er mer eller mindre ferdig med stormgjæringen på et par dager. Resten av tiden i gjæringskaret blir brukt til å "rydde opp"; reabsorbere diacetyl osv.
 
Eduard skrev:
Du kan vel sikkert fate eller flaske ølet snart ;)

Eduard.. Er det noen fordel å la ølet stå noe lengre på dunken etter at den er ferdig gjæret? Eventuelt for klarnig?

(Dette er det 1. overgjærete ølet jeg har satt)
 
Ikke at jeg på noen som helst måte er ekspert, men dersom ølet har gjæret ut så langt så kan det neppe gå galt. Og ølet trenger jo ikke klarne for det er jo nettopp en hveteøl :). Hadde det vært en annen slags ale så hadde jeg nok ventet en uke, men i dette tilfellet er det bare å kjøre på. Hveteøl kan godt drikkes ferskest mulig :p.
 
Tilbake
Topp