Hveteøl uten bananhelvette

Noen som vet en passende gjær til hveteøl, tysk, belgisk eller amerikansk, som gir lite banan-aroma?

Har prøvd både MJ M20 og S-33 på 18 grader, og er vel mye banan-aroma
 
Noen som vet en passende gjær til hveteøl, tysk, belgisk eller amerikansk, som gir lite banan-aroma?

Har prøvd både MJ M20 og S-33 på 18 grader, og er vel mye banan-aroma

Du må bare ligge unna tysk hveteølgjær. Amerikansk hveteøl skal ikke ha banan. Den kan du gjære med Fermentis' us-05. Belgisk wit kan du gjære med wlp400.

Tysk hveteøl skal ha bananaroma, og liker du det ikke, liker du ikke tysk hveteøl. Og da er det vel ingen grunn til å brygge det;).
 
Noen som vet en passende gjær til hveteøl, tysk, belgisk eller amerikansk, som gir lite banan-aroma?

Har prøvd både MJ M20 og S-33 på 18 grader, og er vel mye banan-aroma
BE-256 ga i alle fall ikke noe banan, men den er vel mest brukt i White IPA, WB-06 gir ikke meg banan på 18 grader heller, men treg som jeg er visste jeg ikke at den er var. diastaticus så må vel få bytta den ut :(
 
BE-256 ga i alle fall ikke noe banan, men den er vel mest brukt i White IPA, WB-06 gir ikke meg banan på 18 grader heller, men treg som jeg er visste jeg ikke at den er var. diastaticus så må vel få bytta den ut :/
Så er det ganske langt fra å være en weissbier gjær også da.
Angående ølstilen er dette den beste artikkelen jeg har funnet. Har ikke prioritert å brygget etter retningslinjene i artikkelen, men det blir til våren en gang tenker jeg.
Brewing Bavarian Weissbier — all you ever wanted to know
 
Så er det ganske langt fra å være en weissbier gjær også da.
Angående ølstilen er dette den beste artikkelen jeg har funnet. Har ikke prioritert å brygget etter retningslinjene i artikkelen, men det blir til våren en gang tenker jeg.
Brewing Bavarian Weissbier — all you ever wanted to know
Det skal jeg ikke uttale meg om, men om man vil ha nellik og ikke banan og litt bedre utgjæring kan det være verdt et forsøk, det er vel heller ikke sånn at US-05 er en vanlig hveteøl gjær, men den brukes hyppig i amerikanske hveteøl uansett.
 
Sist redigert:
Wlp 351.. Gir minimalt banan, men bevarer karakteristikken til en tysk hveteøl mtp munnfølse, fylde osv..
Wlp 320 skal vel og være mer nøytral.
 
Så er det ganske langt fra å være en weissbier gjær også da.
Angående ølstilen er dette den beste artikkelen jeg har funnet. Har ikke prioritert å brygget etter retningslinjene i artikkelen, men det blir til våren en gang tenker jeg.
Brewing Bavarian Weissbier — all you ever wanted to know

Leste den artikkelen der i sommer før jeg brygget en weiss. Der står alt du ikke visste du ville vite om weiss... og litt til.

Det er mange måter å få eller unngå banan/nellik. Alt står der.
 
Hva skal man med hvete øl uten banan,
blir som.. hum nå fant jeg ikke no god metafor men du vet hva jeg mener

ba6536957422e7a1f78a3c59dabb5829--the-duck-comics.jpg
 
Sist redigert:
Det skal jeg ikke uttale meg om, men om man vil ha nellik og ikke banan og litt bedre utgjæring kan det være verdt et forsøk, det er vel heller ikke sånn at US-05 er en vanlig hveteøl gjær, men den brukes hyppig i amerikanske hveteøl uansett.

Zainasheff burde vel ha greie på amerikanske øltyper. Han sier om amerikansk hveteøl at "this style should not have the clove and banana character of a hefeweissen. ... it is important to use a fairly neutral yeast strain, one that doesn't produce a lot of esters like the German wheat yeasts do." Han ender med å anbefale kølsch- eller altgjær gjæret ved lav temperatur heller enn chico-typene. (Brewing Classic Styles, s. 101)
 
Zainasheff burde vel ha greie på amerikanske øltyper. Han sier om amerikansk hveteøl at "this style should not have the clove and banana character of a hefeweissen. ... it is important to use a fairly neutral yeast strain, one that doesn't produce a lot of esters like the German wheat yeasts do." Han ender med å anbefale kølsch- eller altgjær gjæret ved lav temperatur heller enn chico-typene. (Brewing Classic Styles, s. 101)
Ja det tviler jeg ikke på at han har, men nå var det ikke spesifisert av trådstarter at han skulle brygge amerikansk hveteøl.
 
Noen som vet en passende gjær til hveteøl, tysk, belgisk eller amerikansk, som gir lite banan-aroma?

Har prøvd både MJ M20 og S-33 på 18 grader, og er vel mye banan-aroma
Du gjør det mye enklere for folk å hjelpe deg om du gir eksempler på hveteøl du liker og vil nærme seg.
Som du ser er alternativene og veiene mange.
 
Ja det tviler jeg ikke på at han har, men nå var det ikke spesifisert av trådstarter at han skulle brygge amerikansk hveteøl.

Da misforsto jeg nok innlegget hans. Hvis han spør etter amerikansk gjær for å brygge tysk hveteøl, så ligger det litt utafor hva jeg umiddelbart vil oppfatte som rimelig:).
 
Holder meg til tørrgjær.
Har ikke kjøpt hveteøl som ikke er industri-produsert, med unntak av Nøgne butikkøl, så referanser er vel ikke så mange.
Uten å bli igjelslått, nevner jeg Frydenlund, Aas og Mack sine belgiske hveteøl, som jeg kjøpe endel av før jeg begynte å brygge. Disse har etter min oppfatning svært lite banan, med en tørr avslutning. Som nevnt ovenfor, prøvde jeg "Møllaren" fra 7fjell, med S-33. Denne hadde en for kraftig malt-aroma etter min mening, med endel banan.

Jeg ønsker da en lett-drikkelig hveteøl, uten banan, og tørr avslutning. Spørs om det er amerikansk med US-05 som er riktig da.
 
Holder meg til tørrgjær.
Har ikke kjøpt hveteøl som ikke er industri-produsert, med unntak av Nøgne butikkøl, så referanser er vel ikke så mange.
Uten å bli igjelslått, nevner jeg Frydenlund, Aas og Mack sine belgiske hveteøl, som jeg kjøpe endel av før jeg begynte å brygge. Disse har etter min oppfatning svært lite banan, med en tørr avslutning. Som nevnt ovenfor, prøvde jeg "Møllaren" fra 7fjell, med S-33. Denne hadde en for kraftig malt-aroma etter min mening, med endel banan.

Jeg ønsker da en lett-drikkelig hveteøl, uten banan, og tørr avslutning. Spørs om det er amerikansk med US-05 som er riktig da.
Hei, da er dette ølet for deg. Det står Wyeast 1056 i fremgangsmåten – den er praktisk talt identisk med US-05. Fullstendig uten banan: Make Your Best American Wheat Beer
 
Hallo? WLP 380. Bruk mer byggmalt enn vanlig, gi den en god pitch, masse oksygen og gjær 16-18 grader. Skal man få karakteristikkene til enn hefe funker ikke tørrgjær nevenverdig uansett. Hvis en Bayersk hvete er målet, eller så har du jo amerikansk som nevnt over. Men liksom, det er vel ett av veldig få steder amerikanserne faktisk har gjort det omvente av å dra det enda lengre enn "originalstilen" som de er så glade i å gjøre. Dette blir da fenolsk med innslag av citrus så det er vakkert, karboner med gass eller sukker, ikke speise. Helst gass.
 
Da misforsto jeg nok innlegget hans. Hvis han spør etter amerikansk gjær for å brygge tysk hveteøl, så ligger det litt utafor hva jeg umiddelbart vil oppfatte som rimelig:).
Det gjorde nok de fleste, det sto vel ganske åpent for å tolke det dit hen man ville, jeg prøvde bare foreslå en tørrgjær som gir et litt tørrere øl og som ikke er helt nøytral, har ikke prøvd T-58 enda, men den ligger kjøleskapet, den gjærer ikke like langt ned som BE-256, men skal ha litt pepper og kryddertoner så kanskje den kan være verdt et forsøk også? Jeg skal i alle fall testen den på min neste White IPA :)
 
Det gjorde nok de fleste, det sto vel ganske åpent for å tolke det dit hen man ville, jeg prøvde bare foreslå en tørrgjær som gir et litt tørrere øl og som ikke er helt nøytral, har ikke prøvd T-58 enda, men den ligger kjøleskapet, den gjærer ikke like langt ned som BE-256, men skal ha litt pepper og kryddertoner så kanskje den kan være verdt et forsøk også? Jeg skal i alle fall testen den på min neste White IPA :)

Det tror jeg blir helt OK:).
 
White IPA er noe helt annerledes enn en bavarisk Hefe eller amerikanske hveteøl. Hvis det er en Wit som er basen, som jo er basen for WIPA, så kan man klare seg med f.eks WB-06 på høy temperatur, hvis det går på tørrgjør. WB-06 er er en fin wit-gjær og samtidig helt håpløs bayersk-hefe gjør. Er det amerkanske hveteølet (verdens kjedligste hvete?) så Us-05, men man kan og gjøre det med bavarisk.Og da er vel WLP 380 eler 351 egnet.
 
Tilbake
Topp