Hvilke bøker MÅ eller BØR man skaffe seg?

Skal bestille en ny runde med bryggelektyre og hadde ikke tenkt å gå glipp av noen bøker denne gangen. Så - hvilke bøker MÅ eller bør man skaffe seg? Har en del av de under, men skal skaffe de resterende.

Designing Great Beers - Ray Daniels
Brewing Classic Beer Styles - Jamil og John Palmer
Brew Better Beer - Gordon Strong
Yeast: The practical... - Jamil og Chris White
How to Brew - John Palmer
Homebrewing Guide - Dave Miller
Radical Brewing - Randy Mosher

Glemt noen da?
 
Jeg har (tilgang på) Designing Great Beers, Radical Brewing og How to Brew. De to første er gode, men den siste synes jeg var litt bortkastet med mindre man er helt fersk hjemmebrygger. Kul meskekarflowanalyse i det ene Appendixet dog...

På en Basicbrewing-podcast om saison snakker de om Farmhouse Ales av Phil Markowski, den fikk jeg lyst på!
 
"Brewers Handbook" er også interessant. Er mer rettet mot brygging i større skala, men informerer detaljert om hvordan et større bryggeri fungerer. Et must hvis du ønsker å starte kommersielt en dag.
 
Har de fleste av de du har listet opp. Har nettopp kjøpt brew better beer. Har bare lest litt i den, men den vil jeg virkelig anbefale!! Kongebok!
 
Bestilte inn følgende for å fylle opp listen min samt noen kosebøker:

Yeast: The Practical Guide to Beer Fermentation (Brewing Elements Series)

Brewing Better Beer: Master Lessons for Advanced Homebrewers

The Brewer's Apprentice: An Insider's Guide to the Art and Craft of Beer Brewing, Taug...

CloneBrews, 2nd Edition: Recipes for 200 Brand-Name Beers

The Craft of Stone Brewing Co.: Liquid Lore, Epic Recipes, and Unabashed Arrogance
 
"Yeast" og "Brewing Better Beer" er etter min mening must have-bøker for viderekomne bryggere. "The Brewer's Apprentice" virker meget interessant. "Clone Brews" (vel og merke har jeg bare sett en eldre utgave) syntes jeg var heller skral (så vidt jeg vet er det ikke faktiske oppskrifter fra bryggeriene, snarere forfatternes egne "takes" på de forskjellige ølene) da jeg leste den for noen år siden. Men det er jo alltid moro å se på andres oppskrifter...

Den boka som dog har gitt meg mest glede den siste tiden er Jeff Sparrows "Wild Brews". Alle som er det minste interessert i surøl bør hive seg over denne. Det er naturlig nok ikke en typisk bryggebok (i og med det spesielle emnet), men utrolig god.
 
Petter F skrev:
Jeg har (tilgang på) Designing Great Beers, Radical Brewing og How to Brew. De to første er gode, men den siste synes jeg var litt bortkastet med mindre man er helt fersk hjemmebrygger. Kul meskekarflowanalyse i det ene Appendixet dog...

På en Basicbrewing-podcast om saison snakker de om Farmhouse Ales av Phil Markowski, den fikk jeg lyst på!

Synes nettopp "How to Brew" er den beste boken som finnes for nybegynnere... Her får du vite absolutt alt du trenger å vite, pluss en hel del til.
 
Har Clone Brews v.1 men så at den ny versjonen blant annet hadde Victory Stormking. En super stout. Håper bare det er en grei tolking :)
 
Har no bestilt litt lesestoff. Venter med bøkene for vidarekomne til eg ikkje føler meg som ein nybegynnar lenger.
  • Brew Like a Monk: Trappist, Abbey, and Strong Belgian Ales and How to Brew Them [Paperback]
    By: Tim Webb, Stan Hieronymus
    Veldig glad i trappist-øl, og vil gjerne vite meir om korleis desse blir til
  • Brewing Classic Styles: 80 Winning Recipes Anyone Can Brew [Paperback]
    By: Jamil Zainasheff, John J. Palmer
  • How to Brew: Everything You Need to Know to Brew Beer Right for the First Time [Paperback]
    By: John J. Palmer
    Har lest online-versjonen av denne, men greit å ha i hylla :)
  • Designing Great Beers: The Ultimate Guide to Brewing Classic Beer Styles [Paperback]
    By: Ray Daniels
 
Sacred and Herbal Healing Beers: The Secrets of Ancient Fermentation av Stephen Harrod Buhner.
En bok for de eventyr lystene bryggerne, med mange ideer til vordan en kan bryte med Reinheitsgebot.  ;)
Absålutt å anbefale, men bruk litt sunn fornuft når du prøver ut oppskriftene. jeg synes selv oppskriftene er mest til inspirasjon og ikke slavisk etterfølgelse.
ellers er det mye historie og informasjon om urter og andre ingredienser. Et intresangt spørsmål som blir tatt opp i boken er vordan man definerer hva som kan regnes som øl, og eventuelt hva man skal kalle alle de bryg som baseres på annet gjerbart sukker en det som kommer fra korn.
 
Jeg kjøpte meg en kindle fra Amazon.co.uk før sommeren. Billig og knallgod lesebrett med e-blekk. Raus på batteriet, to uker kontinuerlig bruk. Billige bryggebøker. Du får de også tilgjengelig på pc og telefon.
Kjekt på tur, alle bøkene med;liten plass!
Og sist, men ikke minst: gratis nett tilgang hvor enn i verden så en får fulgt med på forumet ;-)

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
 
Ang. bestilling av bøker. For meg stod det mellom Amazon.uk eller Amazon.com. Endte med .com da de var billigst og to av bøkene kom senere til Europa. Ble forespeilt levering 7.november. Men bøkene kom allerede nå på mandag :) Andre gangen jeg har fått lynrask levering fra Amazon.com. Deres leveringsestimat er steeeerkt overdrevet.
 
Bestilte på amazon.co.uk. Har dårlig erfaring med leveringstid frå .com, der det tok mange veker før eg fekk bøkene. Men det er nokre år sidan no, det kan hende dei har blitt bedre.
 
Jeg kjøpte "How to Brew" hos www.bookdepository.co.uk . Imidlertid mangler side 13 til og med side 44 eksemplaret jeg fikk tilsendt. Er det noen som har noen formening om det står noe i papirutgaven av boka (3. utgavene) på disse sidene som ikke står i nettugaven (1. utgave) ?

Jeg klagde til bookdepository, og fikk tilsendt en ny bok som manglet akkurat de samme sidene... deretter fikk jeg pengene tilbake  :skitbra: ... Jeg lurer derfor på om det står noe viktig på disse sidene som gjør at jeg bør kjøpe en ny kopi av boka?


Kristoffer
 
OlaM skrev:
Bestilte på amazon.co.uk. Har dårlig erfaring med leveringstid frå .com, der det tok mange veker før eg fekk bøkene. Men det er nokre år sidan no, det kan hende dei har blitt bedre.

Det er nok fremdeles like ille. Man kan være heldig, men det kan også gå opptil 2mnd. Så bookmark uk-versjonen og bruk kun us-versjonen eller bn.com om den ikke er tilgjengelig ellers.
 
Kristoffer J skrev:
Jeg kjøpte "How to Brew" hos www.bookdepository.co.uk . Imidlertid mangler side 13 til og med side 44 eksemplaret jeg fikk tilsendt. Er det noen som har noen formening om det står noe i papirutgaven av boka (3. utgavene) på disse sidene som ikke står i nettugaven (1. utgave) ?

Jeg klagde til bookdepository, og fikk tilsendt en ny bok som manglet akkurat de samme sidene... deretter fikk jeg pengene tilbake  :skitbra: ... Jeg lurer derfor på om det står noe viktig på disse sidene som gjør at jeg bør kjøpe en ny kopi av boka?


Kristoffer
Du mangler hvertfall kapittel 2, som handler om bryggeforberedelser, kapittel 3: Malt extract, Beer Kits, and brewing sugars. Kapittel 4, vann for ekstraktbrygging, og så mangler du nesten halve kapittel 5, som handler om humle.
Mange nyttige opplysninger og triks i disse kapitlene, jeg ville hatt boka komplett.
 
Tilbake
Topp