hvilke humletyper vokser bra i norge

Uten mye erfaring utover første sesong med humleplanter kan jeg hvertfall si at Cascade vokste enormt selv til tross for kald sommer i Telemark.
Jeg plantet rhizome'n rett i kompostjord i midten av juni. (litt i seneste laget) Den vokste seg over 3 meter høy og gav god avling, hvertfall til første sesong å være.
 
Eg planta 4 humlerhizomer i år.    Cascade, Challenger, Fuggles og Northdown.    Av desse så var Northdown den einaste som vaks over ein meter - den vaks faktisk så godt at eg oppdaga at det var fine lysegule lupulingodsaker i blomane no i helga som var - så dei skal haustast no i helga som kjem. 

Nå skal det også noterast at Norhdown rhizom som eg fekk var noko meir utvikla som rot enn dei andre - det har vel spela inn. 
 
Men hvor får man tak i rhizomer i Norge, eller til Norge??

Veldig vanskelig å finne noe info om dette på Google og sånn i hvert fall  :(
 
Bernts skrev:
VonRabben skrev:
Bestilte noen avleggere fra her

Det står på siden at de leveres i desember?, Hvordan lagrer du de til de kan plantes ut?
dette er ett godt spørsmål :jaha:  jeg har allerede bestillt nå ..  fikk en mail om at de var klar til sending nå :skitbra:

får de om ett par dager
 
endreEZBrew skrev:
Bernts skrev:
VonRabben skrev:
Bestilte noen avleggere fra her

Det står på siden at de leveres i desember?, Hvordan lagrer du de til de kan plantes ut?
dette er ett godt spørsmål :jaha:  jeg har allerede bestillt nå ..  fikk en mail om at de var klar til sending nå :skitbra:

får de om ett par dager

Hei
Ang. spm. over kom jeg over denne siden:

http://ebrew.com/beer/hop_rhizomes.htm
Lurer på om jeg skal prøve å dyrke humle til våren/sommeren selv.
 
 
Hei

Dette kan kanskje være til nytte for fremtidige humlebønder  ;)
 

Vedlegg

  • Humle_gunhild_1997.pdf
    489,7 KB · Sett: 743
DrChrissor skrev:
Hei

Dette kan kanskje være til nytte for fremtidige humlebønder  ;)


Shipments Overseas

We will not ship hops rhizomes to Europe, Asia or Africa in the future due to customs restrictions and paperwork hassles.

Thank you for your understanding.


Stod det der :(
 
Ronnie skrev:
DrChrissor skrev:
Hei

Dette kan kanskje være til nytte for fremtidige humlebønder  ;)


Shipments Overseas

We will not ship hops rhizomes to Europe, Asia or Africa in the future due to customs restrictions and paperwork hassles.

Thank you for your understanding.


Stod det der :(

Det var .pdf vedlegget til innlegget om hvordan man kan dyrke humle i Norge som jeg mente kunne være av interesse for noen.
Så også at ebrew.com ikke sender rhizomer utenfor USA, men det står kort forklart hvordan man kan lagre rhizomene før man setter de ut om våren:

"Upon arrival, store the hops in a plastic bag in a slightly moist condition and keep refrigerated until you are ready to plant. If the rhizomes dry out, you will need to soak them for short while to increase your chances of success."

:)
 
ikke for å ødelegge festen, men er det ikke strengt forbudt å importere planter sånn helt uten videre?
 
Det er godt mulig, men det dri...r hvertfall jeg i.
Tre planter/røtter på vei fra England. Fikk en hyggelig mail med takk og noen instrukser. Den beste var at jeg bør plante de ut med en gang de kommer. He he.
Har kanskje ikke vært i Norge i desember? Da måtte jeg i så fall brukt isboret.
Tror nok det blir å plante i potter, og finne en mørk kjølig krok i kjelleren til våren kommer. Håper det går greit.
 
Borgar skrev:
ikke for å ødelegge festen, men er det ikke strengt forbudt å importere planter sånn helt uten videre?

Så lenge du har plantesunnhetssertifikat er det ingen problemer når det kommer til humle, som meg bekjent aldri har vært svartelistet noensteds her til lands. Tvert imot, ifølge visse gamle lover.
 
Imponerende jobb Walland!

Jeg kommer også til å plante en god del planter i vår.
Mitt første steg, nå på vinteren, er å putte dem i potter som jeg har stående mørkt inne i garasjen mens det enda er frost ute. Den holder seg på pluss-siden grunnet øleskap og gjæringsskap som avgir varme.
 
Tilbake
Topp